Gå til innhold

Hvordan finne ut hvor mye råfor hunden trenger?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Har lyst å forsøke å råfore hundene mine. Har forsøkt litt forskjellig for, men finner ikke noe jeg er helt fornøyd med. Jeg ønsker også at ene hunden skal gå litt ned i vekt. Har også lest råforing er bra og det er jo rå mat hunder opprinnelig har spist. 

Men hvor mye skal jeg gi? Og bør jeg tilsette vitaminer, oljer, annen mat? 

Ene hunden veier 12kg. Han bør fremdeles veie det samme. 

Andre veier 13kg og burde gått ned litt. Hun har litt mage og jeg vil ikke dette skal gå utover hofter og knær. 

Men de er like aktiv. Så jeg forstår ikke helt hvorfor hun ikke går ned. Hun får også mindre for enn han. 

Og hva annet kan jeg gi enn vom? Hva er magrest for hunden (siden hun må ned i vekt)?

Anonymkode: 77069...a36

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

En voksen hund skal ha råfor som tilsvarer 3,5% av hundens vekt.

Så den hunden din som veier 12 kg skal ha 420 gram råfor per døgn. Gjerne fordelt på to måltider. Vann kommer i tillegg.

Hvis du vil at den andre hunden skal gå ned i vekt, så beregner du mengde mat i forhold til målvekta.

Anonymkode: ed3ad...beb

Skrevet
13 timer siden, AnonymBruker skrev:

En voksen hund skal ha råfor som tilsvarer 3,5% av hundens vekt.

Så den hunden din som veier 12 kg skal ha 420 gram råfor per døgn. Gjerne fordelt på to måltider. Vann kommer i tillegg.

Hvis du vil at den andre hunden skal gå ned i vekt, så beregner du mengde mat i forhold til målvekta.

Anonymkode: ed3ad...beb

Nei. Man tar utgangspunkt i 2% av ønsket kroppsvekt på voksne hunder. Hvertfall med vom. 

På den normalvektige begynner du med 2% av 12 kg (240gr pr dag), så må du justere opp eller ned dersom vekten forandrer seg. Hvor mye bør den andre gå ned? :) 

Av vom så finnes det visse varianter som har mindre fett i seg. Gå for de magre typene til den overvektige, men fett trenger den uansett for å forbrenne fett :) 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...