Gå til innhold

Vært på jobbintervju og ble helt satt ut. Hvordan skal jeg gå frem videre?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har vært arbeidsledig i 6 mnd og nå vært på ett jobbintervju. Jeg leverte først søknad, så ble jeg ringt opp av sjefen og vi tok en lang prat. Sjefen sa da at de kunne tilby meg en 80% stilling fra sommeren og at sjefen skulle ringe meg tilbake for å kalle meg inn til intervju. Jeg var på det intervjet for 2 dager siden. Jeg var veldig spent og gledet meg veldig. MEN på intervjuet så begynte sjefen å utlevere sine ansatte om at hun ene er syk og går på cellgift, 3 av de som jobber der går rundt og snakker dritt om hverandre hele tiden, at de er falske og later som at de liker deg men snakker stygt bak ryggen. To av de andre ansatte er så udugelige bortskjemte drittunger som ikke gidder å gjøre en dritt og de er ikke noe å stole på i det heleee tatt. Det skulle også stå i kontrakten hvilke perioder i året det IKKE ER LOV til å ta ferie. 

Jeg kjente at denne jobben virker som kommer til å være veldig mye drama. Nå er det slik at jeg absolutt ikke er kresen og MÅ ha en jobb. Jeg føler for at hvis jeg ikke tar denne jobben så kommer jeg til å skape hull i min CV. Er også redd for hvordan nav kommer til å reagere om jeg takker nei til denne jobben. 

Jeg vet rett og slett ikke hva jeg skal gjøre.... ☹️ Hva ville du gjort? 

Anonymkode: 29330...53a

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ta jobben, ikke involver deg for mye med de andre og søk nye jobber for harde livet!

• Liker 7
AnonymBruker
Skrevet

Jeg hadde takket nei. Jeg blir syk av slike miljøer, skikkelig syk. 

Anonymkode: 3ec95...294

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

signerer

Anonymkode: 28caf...770

AnonymBruker
Skrevet

Takk ja til jobben, og søk andre jobber. Nå er det ikke sikkert det sjefen sier er sant, kan hende han overdriver fælt.

Jeg har selv hatt en sjef, som pratet dritt om sine ansatte, det var ikke måte på hvor ille vi var. Men ikke noe stemte, og vi ansatte kom veldig godt overens, og hadde et godt sosialt miljø på jobben.

Anonymkode: fae33...27c

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Høres egentlig ut som det er denne sjefen du snakket med som er kilden til det dårlige arbeidsmiljøet.... Om sjefen baksnakker sine ansatte, så blir det raskt en ukultur som sprer seg og påvirker miljøet negativt

Orker du jobbe under en tyrann?

Anonymkode: 3385c...6b3

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Ja men hva skal jeg si til nav? Tenker at de kommer til å bli sure hvis jeg ikke tar den jobben og i verste fall kommer til å stoppe dagpengene mine. 

Skrevet (endret)

For meg høres dette mer ut som en dårlig sjef som liker å baksnakke enn dårlige ansatte. Ikke at det er så mye bedre da. Ekstremt uprofesjonelt å snakke om andre ansatte på denne måte i et jobbintervju. 

Endret av Traktor
  • Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ja men hva skal jeg si til nav? Tenker at de kommer til å bli sure hvis jeg ikke tar den jobben og i verste fall kommer til å stoppe dagpengene mine. 

Vet nav at du har denne jobben på hånda da? 

AnonymBruker
Skrevet

Kan du ta det opp med nav? Det sjefen sa til deg og at du derfor kvier deg for å ta jobben ? Det er forresten ikke lov å nekte folk å ta ferie. 

Anonymkode: 19c23...af6

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Hvis du har hatt problemer med depresjon/utbrenthet eller noe liknende før kan legen uttale seg ovenfor nav dersom det blir ett problem. En annen ting du kan gjøre er å forsøke å få arbeidsgiver til å ikke gi deg jobben allikevel. Si at du ikke kan se at jobben er rett for deg og be om ett avslag. 

AnonymBruker
Skrevet
Just now, AnonymBruker said:

Jeg tenker at dette med å snakke om andre ansattes helsesituasjon (med mer) er brudd med de psykososiale reglene i arbeidsmiljøloven. Hva med å ta en prat med saksbehandler hos NAV om dette så fort som mulig og forklare situasjonen? La dem ta avgjørelsen om du må nødt til å ta en jobb hos en arbeidsgiver som sannsynligvis bryter arbeidsmiljøloven på flere punkt.

Anonymkode: 9f8cb...496

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet
9 minutter siden, AnonymBruker said:

Si at du er bekymret for om du skal ta den nye jobben, og gjengi hva sjefen sa. 

Du kan jo ta jobben og fortsette søke etter andre jobber. 

Anonymkode: 3385c...6b3

• Liker 2
Skrevet
7 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Kan du ta det opp med nav? Det sjefen sa til deg og at du derfor kvier deg for å ta jobben ? Det er forresten ikke lov å nekte folk å ta ferie. 

Anonymkode: 19c23...af6

Er jo ikke snakk om å nekte ferie, men at en ikke kan ta ferie i høysesongen

Skrevet

Jeg ville tatt jobben, men holdt meg helt unna alle konflikter og intriger. Var selv i en lignende situasjon, der hele jobbintervjuet handlet om å løse en case som omhandlet dårlig arbeidsmiljø. Jobben var miljøarbeider i en bolig, så jeg stusset på hvorfor caset handlet om arbeidsmiljø, og ikke beboerne. Burde ha skjønt at det var eksepsjonelt dårlig arbeidsmiljø der, men det oppdaga jeg ca 20 min inn i første vakt. Jeg valgte å holde meg milevis unna alt som luktet baksnakking og klikker, søkte andre jobber og fikk dette etter ca tre måneder. Fikk slutte etter 14 dager i den gamle jobben pga prøvetiden. Håper du finner ut av det :)

• Liker 2
Skrevet

Jeg ville ikke godtatt noe annet enn en "standard kontrakt", hvis jeg fikk inntrykk av at den var "hjemmesnekret" ville jeg sagt fra da kontrakter som ikke er forenelig med det som definert i loven kanskje har rom for dårligere vilkår.. Men jeg ville ventet med å ta opp dette til jeg hadde et tilbud skriftlig tilsendt med vedlagt forslag til kontrakt. I tilbudet hadde jeg også hatt forventning om at lønnsbetingelser osv er med slik at dette tilbudet danner grunnlaget for forhandlingene med bedriften.

Om du er usikker i fht til en slik kontrakt kan kanskje disse linkene hjelpe:

https://www.arbeidstilsynet.no/arbeidsforhold/arbeidsavtale/

https://www.arbeidstilsynet.no/regelverk/lover/arbeidsmiljoloven/14/14-6/

https://www.arbeidstilsynet.no/arbeidsforhold/arbeidsavtale/maler-for-arbeidsavtaler/

Ellers ville jeg ikke vektlagt sjefens uttalelser så mye i denne fasen, jeg ville notert med hans behov for å snakke men valgt å gjøre meg opp en egen mening om de andre ansatte når den tid kom. Jeg ville nok voktet meg for å bli en av de han snakker om ved å gjøre en god jobb, levere etter forventningene og å sørge for å ha en dialog som ikke gir rom for tolkning eller slikt prat til andre. Samtidig ville jeg fortsatt følge med på markedet og søkt på jobber som dukker opp som fanget interessen min.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...