AnonymBruker Skrevet 21. mars 2018 #1 Skrevet 21. mars 2018 I barnehagen til 3-åringen min serveres det boller, vaffler, sjokolade og kaker på helt vanlige dager hver uke og opp til flere ganger i uka. Til de daglige brødmåltidene er det satt fram syltetøy, prim og brunost og kanner med saft. Nå har jeg en unge som har sluttet å spise grønnsaker og maser konstant om søtsaker og bakverk. En annen ting som bekymrer meg mye er sikkerheten i barnehagen. De har en inngjerdet "hage" med noe skog hvor barna leker men porten er alltid åpen ut til resten av uteområdet hvor biler kommer kjørende til og fra, anslår at det er ca 1 meter fra der porten er til der bilene kjører. Foreldrene parkerer rett utenfor barnehagebygget dvs inne på selve uteområdet der barna blir sendt ut alene en og en etter hvert som de er påkledd. Det vil si at barn ned i 2 og 3 års alderen går alene ut fra barnehagen, passerer en lengre steintrapp som heller ikke er sikret, og må gå ned og bak bilene for å komme til hagen. Selv om deler av uteområdet er inngjerdet så er hovedpoeten til barnehagen alltid åpen og uten lås, den har et tau istedenfor lås men står alltid på vid gap og blir ikke lukket. Konsekvensene av dette kan være 1) at små barn detter ned steintrappa, det er tross alt glatt der. 2) at barn stikker av fordi det ikke er forsvarlig inngjerding og helt åpent for at barn kan gå ut av området. 3) at små barn blir påkjørt fordi de blir rygget ned av foreldre fordi barna ikke synes i speilene. Det er ofte trailere og lastebiler til og fra området til barnehagen. Det er heller ikke komfyrvakt på kjøkkenet hvor det lages varmmat og barna hjelper til/oppholder seg. Hva synes dere om dette? Er dette greit? Hva hadde du gjort? Anonymkode: 0ac89...89f
solmåneogstjerner Skrevet 21. mars 2018 #3 Skrevet 21. mars 2018 Herregud! Dette høres jo helt sinnsykt ut! Meld det inn til kommunen. Med en gang! Sikkerheten er jo det mest graverende, men kostholdet er jo også helt vilt, og veldig uvanlig. 13
Duff Skrevet 21. mars 2018 #4 Skrevet 21. mars 2018 Hva du kan gjøre. Skriv ned alt punktvis og send det som klage til kommunen. 9
Gjest GoldenLioness Skrevet 21. mars 2018 #5 Skrevet 21. mars 2018 Dette er selvfølgelig ikke greit. Ta bilder av alt som er sikkerhetssbrudd og send det videre. Dette med sukkerbomber til daglig tar du opp med lederen i Bhg. Om det ikke endrer seg så ta det videre med foreldregruppen og ta saken videre. I vår bhg så SKAL barna til enhver tid være sammen eller under tilsyn av ansatte. Barna kler på seg i mindre grupper med minst en ansatt og de går ut sammen. Porten skal selvsagt til ENHVER tid være lukket.
AnonymBruker Skrevet 21. mars 2018 #6 Skrevet 21. mars 2018 Du må varsle ifra til kommunen om kritikkverdige forhold snarest. Liv kan jo gå tapt her! Anonymkode: 5c663...35f 2
AnonymBruker Skrevet 21. mars 2018 #7 Skrevet 21. mars 2018 Ring barnehagekontoret i kommunen med en gang! Fortell om alle disse punktene, så kontakter du foreldrerepresentant og ber om at de kaller inn til et foreldremøte snarest, så får du de andre foreldrene med deg og dere tar det opp med banrehagen. Anonymkode: 85033...8d6
AnonymBruker Skrevet 21. mars 2018 #8 Skrevet 21. mars 2018 Skriv ned punktvis, send til kommunen og tillitsvalgt/foreldreutvalget, og legg kopi til samtlige foreldre i hyllene til barna. Sistnevnte kanskje anonymt. Anonymkode: 21299...580
AnonymBruker Skrevet 21. mars 2018 #9 Skrevet 21. mars 2018 ?????? Er det mulig???? Nesten så jeg ikke kan tro at det er sant. Jeg er ingen helsefanatiker, og synes av og til noen barnehager har gått for langt i sin frykt for sukker, men det du beskriver, høres jo ikke bra ut. Når det er sagt, så er det sikkerheten utendørs som sjokkerer meg mest. Eller den manglende sikkerheten burde man vel kanskje si. Er dette en familiebarnehage eller??? Det kan da umulig være en kommunal barnehage som får holde på sånn??? I vår barnehage var det en gang noen barn som fant en ulåst (egentlig ubrukt) port, og kom seg ut på veien via denne. Dagen etter var hele porten sveiset igjen av kommunen. Anonymkode: 788da...782 3
AnonymBruker Skrevet 21. mars 2018 #10 Skrevet 21. mars 2018 1 time siden, AnonymBruker skrev: I barnehagen til 3-åringen min serveres det boller, vaffler, sjokolade og kaker på helt vanlige dager hver uke og opp til flere ganger i uka. Til de daglige brødmåltidene er det satt fram syltetøy, prim og brunost og kanner med saft. Nå har jeg en unge som har sluttet å spise grønnsaker og maser konstant om søtsaker og bakverk. En annen ting som bekymrer meg mye er sikkerheten i barnehagen. De har en inngjerdet "hage" med noe skog hvor barna leker men porten er alltid åpen ut til resten av uteområdet hvor biler kommer kjørende til og fra, anslår at det er ca 1 meter fra der porten er til der bilene kjører. Foreldrene parkerer rett utenfor barnehagebygget dvs inne på selve uteområdet der barna blir sendt ut alene en og en etter hvert som de er påkledd. Det vil si at barn ned i 2 og 3 års alderen går alene ut fra barnehagen, passerer en lengre steintrapp som heller ikke er sikret, og må gå ned og bak bilene for å komme til hagen. Selv om deler av uteområdet er inngjerdet så er hovedpoeten til barnehagen alltid åpen og uten lås, den har et tau istedenfor lås men står alltid på vid gap og blir ikke lukket. Konsekvensene av dette kan være 1) at små barn detter ned steintrappa, det er tross alt glatt der. 2) at barn stikker av fordi det ikke er forsvarlig inngjerding og helt åpent for at barn kan gå ut av området. 3) at små barn blir påkjørt fordi de blir rygget ned av foreldre fordi barna ikke synes i speilene. Det er ofte trailere og lastebiler til og fra området til barnehagen. Det er heller ikke komfyrvakt på kjøkkenet hvor det lages varmmat og barna hjelper til/oppholder seg. Hva synes dere om dette? Er dette greit? Hva hadde du gjort? Anonymkode: 0ac89...89f Dette har jeg vansklig for å tro alle barnehager har svært strenge retningslinjer, lover og regler de skal følge. Uteområdene blir nøye undersøkt og godkjent med svært strenge krav årlig. Porten alltid åpen må nok foreldrene skjerpe seg på Anonymkode: 4e622...7d0 4
AnonymBruker Skrevet 21. mars 2018 #11 Skrevet 21. mars 2018 1 time siden, AnonymBruker skrev: Dette har jeg vansklig for å tro alle barnehager har svært strenge retningslinjer, lover og regler de skal følge. Uteområdene blir nøye undersøkt og godkjent med svært strenge krav årlig. Porten alltid åpen må nok foreldrene skjerpe seg på Anonymkode: 4e622...7d0 Nei dette er helt sant. Porten sitter fast i snøen, vi har forsøkt å rykke den løs. Det er en sliten treport som er vanskelig å håndtere selv uten snø. Dette er en privat barnehage, ikke familiebarnehage. Anonymkode: 0ac89...89f
AnonymBruker Skrevet 22. mars 2018 #12 Skrevet 22. mars 2018 På 21.3.2018 den 11.11, solmåneogstjerner skrev: Herregud! Dette høres jo helt sinnsykt ut! Meld det inn til kommunen. Med en gang! Sikkerheten er jo det mest graverende, men kostholdet er jo også helt vilt, og veldig uvanlig. I dag skjedde det igjen, ungene har malt sitt eget påskeegg og fått 6 sjokoladeegg hver som de har spist i bhg. Og det på en torsdag og en uke før påske. Anonymkode: 0ac89...89f
solmåneogstjerner Skrevet 22. mars 2018 #13 Skrevet 22. mars 2018 11 minutter siden, AnonymBruker skrev: I dag skjedde det igjen, ungene har malt sitt eget påskeegg og fått 6 sjokoladeegg hver som de har spist i bhg. Og det på en torsdag og en uke før påske. Anonymkode: 0ac89...89f På 21.3.2018 den 14.44, AnonymBruker skrev: Nei dette er helt sant. Porten sitter fast i snøen, vi har forsøkt å rykke den løs. Det er en sliten treport som er vanskelig å håndtere selv uten snø. Dette er en privat barnehage, ikke familiebarnehage. Anonymkode: 0ac89...89f Ring kommunen i morgen kl 9! 1
AnonymBruker Skrevet 22. mars 2018 #14 Skrevet 22. mars 2018 I barnehagen til mine serveres juice, syltetøy og brunost til vanlig. Boller/vafler/ispinne om noen har bursdag. Det er helt greit. Med tanke på at de serverer varm lunsj hver dag og lager mye godt så plager det ikke meg at det er litt usunt. Men porten og uteområdet? Hos oss får alle foreldrene til absolutt alle barna desperate eposter om porten er observert åpen én gang. Om barn har gått ut av porten så er det full rulle med avviksrapporter og komme til bunns med hva som skjedde, om noen glemte eller misforstod og trodde en annen voksen kom rett etter osv. Barn og trafikk eller parkeringsplasser hører ikke sammen uten ei fast hånd å holde i. Anonymkode: 707a7...c2b 4
AnonymBruker Skrevet 22. mars 2018 #15 Skrevet 22. mars 2018 Husk. Det har ingen betydning om barnehagen er privat eller kommunal. Kommunen har tilsynsmyndighet for alle barnehager uansett eierforhold. Å melde til Kommunen kan du gjøre og du kan be om å ikke få navnet offentliggjort. Jeg har selv jobbet i en barnehage som fikk pålegg fra kommunen. Ingen fikk vite hvem som hadde meldt ifra, heller ikke at det bunnet i en melding fra meg og en tidl ansatt. Anonymkode: ec614...7d0 3
AnonymBruker Skrevet 22. mars 2018 #16 Skrevet 22. mars 2018 Sikkerheten bør du ta tak i først. Kostholdet er heller ikke greit. Her sereves syltetøy, Prim og lignende en SJELDEN gang. Mens mer sunne varianter og grønnsaker hver dag. Hender vi har godteri, som i går da påskeharen kom fikk de tre små biter hver, og på karneval fikk de litt. Ellers får de is på bursdager, og vi har lagd boller en gang i halvåret. Alt dette synd jeg høres mye ut, men hos ditt barna barnehage er det ekstremt. Ta det opp med leder. Anonymkode: 65ec0...c91 1
AnonymBruker Skrevet 22. mars 2018 #17 Skrevet 22. mars 2018 Jeg jobber i bhg. Dette er ikke greit! Sikkerheten skal ALLTID være god, barna skal ivaretas og beskyttes fra farer. Det er nesten så jeg ikke tror det jeg leser? Dette må du ta bilder av og ta rett med bydelen/kommunen. Hadde rett og slett skippet å henvende meg til styrer, fordi h*n burde jo selvsagt tatt tak i dette for lengst allerede. Kostholdet er heller ikke greit, og det hadde og plagd meg veldig (!), om mine barn hadde lært seg så dårlige vaner fra bhg. Saft har ingenting i bhg å gjøre, barn skal ikke vennes til sukkeravhengighet! Bekymring rundt kostholdet hadde jeg i første omgang tatt med foreldrekontakten, så hun kan ta det videre med de ansatte. Blir det ingen endring, hadde jeg gått videre med det og. Stå på! Lykke til 🙂👍 Anonymkode: 565f4...cba 1
ViljaH Skrevet 23. mars 2018 #18 Skrevet 23. mars 2018 Høres veldig rart ut! Du må få tak i noen fra ansvarlig myndighet til å komme på tilsyn øyeblikkelig - de kommer til å stenge sjappa inntil umiddelbare farer for liv og helse er fjernet! Så kan du jobbe mot brunosten etterpå.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå