AnonymBruker Skrevet 21. mars 2018 #1 Skrevet 21. mars 2018 Hei! Jeg har vært vegetarianer lenge, men i det siste gått mer og mer over til et vegansk kosthold. Alltid når kosthold er tema, snakker folk om minst mulig karbohydrater og mest mulig protein. Mange mener også at man ikke skal spise så mye frukt da det er for mye sukker. Så derfor lurer jeg på deres meninger her. Jeg spiser havregryn til frokost hver dag. Topper med litt friske eller frosne bær, en banan og av og til litt peanøttsmør. Til lunsj går det i brødskiver med vegansk kremost, avokado, syltetøy, rødbetsalat eller lignende. Av og til soyayoghurt med frukt og müsli, rundstykker eller en salat. Til middag lager jeg forskjellige gryter, wraps, supper, burger, salater, pasta, pizza osv. Prøver å alltid bruke noen form for belgfrukter som linser og bønner, mye grønnsaker og lite fett. Når jeg er sulten innimellom måltider spiser jeg kanskje ett eple, en banan, smoothie, appelsin, gulrot, rosiner, nøtter osv. Jeg føler meg ordentlig bra når jeg spiser som dette, har mye energi og føler meg aldri slapp og dårlig etter at jeg har spist. Og ja, jeg tar B12 og sjekker meg til legen av og til. Hva tenker dere, spiser jeg for mye karbohydrater og sukker? Er dette et sunt kosthold? Anonymkode: d5dfc...200
Wenda Skrevet 21. mars 2018 #2 Skrevet 21. mars 2018 Om du føler deg bra så fortsetter du med det, så lenge kostholdet er variert Sukker og karbohydrater er ikke farlig, men for noen så kan det trigge til overspising og et usunt kosthold. Deriblant meg selv, så jeg må være streng på akkurat disse tingene og velge mine karbohydrater med omhu. Brød og ris trigger til overspising for meg og sukker trigger til et ekstremt søtsug. Om dette ikke er tilfellet for deg så fortsetter du med det du spiser 😊 2
AnonymBruker Skrevet 21. mars 2018 #3 Skrevet 21. mars 2018 Ikke for mye karbs, det er mye protein i havre, bønner, linser, samt at du spiser sunt fett som avokado. Føler du deg bra og frisk, så er det en god indikator på at du har et bra kosthold. Skal sies at mange ikke merker hvordan de føler seg mildt dårlig på et dårlig kosthold om de har spist dritt lenge og ikke vet hvordan det er å føle seg frisk Du kan evt forsøke spise mer grove produkter, bytte ut hvetepasta og brød med grovere varianter eller andre typer pasta (som linsepasta laget av linsemel). Men så lenge du ikke spiser pasta og pizza hver dag, så er det ikke noe stress. Forresten, så mener jeg at det kan bli litt mye proteinhysteri iblant. Man trenger ikke proppe i seg 300g proteiner hver dag heller. Om du skal bli en strongman eller bli med i body builder konkurranser, kanskje, men for en gjennomsnittlig person som ønsker få litt muskler så tenker jeg at det kostholdet du har er mer enn bra nok, så lenge du spiser nok kalorier i forhold til hvor mye du trener. Man ser også at et høykarbo kosthold er bra og sunt så lenge det er "sunne" karbohydrater. Altså, det er bedre med brokkoli enn loff. Et av verdens lengstlevende folk hadde et kosthold som bestod av nesten 70% søtpoteter (skal sies at det var en søtpotet variant som er litt annerledes enn den man vanligvis ser i norske butikker). De hadde mindre hjertesykdom og mindre diabetes 2 enn andre folkegrupper. Anonymkode: 9c0d0...987
AnonymBruker Skrevet 21. mars 2018 #4 Skrevet 21. mars 2018 Nei, på ingen måte. Godt og variert kosthold. Du kan jo også spise hempfrø (proteiner), cocos (sunt fett) samt lage en smoothie i ny og ne med spirullina og Chlorella, da får du i deg litt b12. Anonymkode: 5a10d...dfb
AnonymBruker Skrevet 21. mars 2018 #5 Skrevet 21. mars 2018 Det er viktig å få i seg nok fett. Du får i deg lite vit. D og B12. Du må ta tilskudd for å få i deg nok B12 om du ikke drikker melk eller spise egg. Det ideelle er selvsagt å drikke melk (eller andre meieriprodukter) og/eller spise egg Anonymkode: 391be...c49
AnonymBruker Skrevet 21. mars 2018 #6 Skrevet 21. mars 2018 57 minutter siden, AnonymBruker said: Det er viktig å få i seg nok fett. Du får i deg lite vit. D og B12. Du må ta tilskudd for å få i deg nok B12 om du ikke drikker melk eller spise egg. Det ideelle er selvsagt å drikke melk (eller andre meieriprodukter) og/eller spise egg Anonymkode: 391be...c49 Ts skriver at hun tar b12 tilskudd Nordmenn kan godt ta D vitamin om vinteren. Er hun ute om sommeren trenger hun ikke ta D vitamin om sommeren. Det spiller selvsagt ingen rolle om man spiser/ drikker meieriprodukter. Melk er til og med assosiert med prostatakreft og livmorskreft grunnet hormonene (østrogen) i melk. Noen tror til og med det dalende testosteronnivået i vestlige menn henger sammen med høyt inntak av melkeprodukter. Asiatere har mer testosteron enn nordmenn, og de er som kjent laktoseintolerante for det meste. Det er ikke noe i egg du ikke kan få i deg som veganer. B12 kommer fra bakterier, og man kan like godt spise dette direkte. Ingen grunn til at de skal gjennom en kumage først. Du tar ikke opp mer c vitamin fra tomat om gulroten har vært gjennom en dyremage først liksom Conclusions: Our data indicate that high intakes of lactose and dairy products, particularly milk, are associated with an increased risk of serous ovarian cancer but not of other subtypes of ovarian cancer. Future studies should consider ovarian cancer subtypes separately. https://academic.oup.com/ajcn/article/80/5/1353/4690442 Anonymkode: 9c0d0...987 2
AnonymBruker Skrevet 21. mars 2018 #7 Skrevet 21. mars 2018 16 minutter siden, AnonymBruker skrev: Ts skriver at hun tar b12 tilskudd Nordmenn kan godt ta D vitamin om vinteren. Er hun ute om sommeren trenger hun ikke ta D vitamin om sommeren. Det spiller selvsagt ingen rolle om man spiser/ drikker meieriprodukter. Melk er til og med assosiert med prostatakreft og livmorskreft grunnet hormonene (østrogen) i melk. Noen tror til og med det dalende testosteronnivået i vestlige menn henger sammen med høyt inntak av melkeprodukter. Asiatere har mer testosteron enn nordmenn, og de er som kjent laktoseintolerante for det meste. Det er ikke noe i egg du ikke kan få i deg som veganer. B12 kommer fra bakterier, og man kan like godt spise dette direkte. Ingen grunn til at de skal gjennom en kumage først. Du tar ikke opp mer c vitamin fra tomat om gulroten har vært gjennom en dyremage først liksom Conclusions: Our data indicate that high intakes of lactose and dairy products, particularly milk, are associated with an increased risk of serous ovarian cancer but not of other subtypes of ovarian cancer. Future studies should consider ovarian cancer subtypes separately. https://academic.oup.com/ajcn/article/80/5/1353/4690442 Anonymkode: 9c0d0...987 Det blir for dumt å påstå at det ikke er positivt å innta meieriprodukter. Å drikke melk er blitt påvist via forskning å redusere risiko for hjerte-karsykdom med over 30%. Den forskningen jeg har sett på dette har vært fra Kina som er et bra land å undersøke dette i siden befolkningen normalt sett ikke drikker melk :). Dersom man spiser fisk om vinteren trenger man ikke ta Vit. D. Vitamin B12 kommer i all hovedsak fra animalske produkter. Dette finner du ut om du gjør et kjapt googlesøk. De veganerne jeg vet om spiser ikke egg. Om man spiser egg er man vegeterianer. Anonymkode: 391be...c49
AnonymBruker Skrevet 21. mars 2018 #8 Skrevet 21. mars 2018 1 time siden, AnonymBruker skrev: Det er viktig å få i seg nok fett. Du får i deg lite vit. D og B12. Du må ta tilskudd for å få i deg nok B12 om du ikke drikker melk eller spise egg. Det ideelle er selvsagt å drikke melk (eller andre meieriprodukter) og/eller spise egg Anonymkode: 391be...c49 Hun skriver at hun tar tilskudd på b12. Man kan også få b12 annet enn fra kjøtt og melk. Samt vitamin D. Melk er for kalven 😊 Anonymkode: 5a10d...dfb 1
AnonymBruker Skrevet 21. mars 2018 #9 Skrevet 21. mars 2018 4 minutter siden, AnonymBruker skrev: Hun skriver at hun tar tilskudd på b12. Man kan også få b12 annet enn fra kjøtt og melk. Samt vitamin D. Melk er for kalven 😊 Anonymkode: 5a10d...dfb Hvis man tenker at melk er for kalven må man også tenke at fuglene er for reven og storviltet er for bjørnen og gaupa. Og at egget ikke er ment å spises fordi det skal i teorien bli en kylling. Saken er at vi mennesker er skapt for å spise både grønnsaker og kjøtt og melk og egg Det er helt i orden å velge å ikke spise noe av det, men at man da må gjerne ta tilskudd fordi man risikerer å få mangler. Det blir feil å si at mennesket ikke er skapt for melk Anonymkode: 391be...c49 1
AnonymBruker Skrevet 21. mars 2018 #10 Skrevet 21. mars 2018 2 hours ago, AnonymBruker said: Det blir for dumt å påstå at det ikke er positivt å innta meieriprodukter. Å drikke melk er blitt påvist via forskning å redusere risiko for hjerte-karsykdom med over 30%. Den forskningen jeg har sett på dette har vært fra Kina som er et bra land å undersøke dette i siden befolkningen normalt sett ikke drikker melk :). Dersom man spiser fisk om vinteren trenger man ikke ta Vit. D. Vitamin B12 kommer i all hovedsak fra animalske produkter. Dette finner du ut om du gjør et kjapt googlesøk. De veganerne jeg vet om spiser ikke egg. Om man spiser egg er man vegeterianer. Anonymkode: 391be...c49 Hehe, studier fra kina som viser at ikke-kinesere har 30% mindre risiko for hjertesykdommer? Du vet at vesten har skyhøye tall når det gjelder hjertesykdom, og at kineserne slår oss der omtrent uansett hvilken diett du sammenligner. Om du har lest en studie som sier noe annet har du blitt lurt. Jo, nordmenn burde ta d vitamin selv om de spiser fisk. Eneste problemet med å spise mye fisk er at de er full av tungmetaller og plast. Da er det sunnere å spise plantebasert. Om man har et nevrotisk forhold til det, kan man alltids spise sopp for d vitaminer, om man er religiøst mot piller. Man kan også spise alger om man ønsker få i seg b12. B12 kommer fra bakterier, dyr lager ikke dette i magen sin, de spiser b12 akkurat som mennesker er nødt å gjøre. Det finnes ikke animalsk b12, det finnes kun bakteriell b12, for å si det slik. Egg er 100% unødvendig i et kosthold, som sagt Anonymkode: 9c0d0...987 2
AnonymBruker Skrevet 21. mars 2018 #11 Skrevet 21. mars 2018 2 timer siden, AnonymBruker skrev: Hvis man tenker at melk er for kalven må man også tenke at fuglene er for reven og storviltet er for bjørnen og gaupa. Og at egget ikke er ment å spises fordi det skal i teorien bli en kylling. Saken er at vi mennesker er skapt for å spise både grønnsaker og kjøtt og melk og egg Det er helt i orden å velge å ikke spise noe av det, men at man da må gjerne ta tilskudd fordi man risikerer å få mangler. Det blir feil å si at mennesket ikke er skapt for melk Anonymkode: 391be...c49 Men drikker du pasteurisert melk eller melk som ikke har gjennomgått noen form for behandling? Førstenevnte er jo påvist å være farlig og derfor ulovlig å selge. Selvfølgelig helt ok å drikke melk, men når 70% av jordas befolkning er intolerante, at det å tåle laktose i utgangspunktet er en genfeil, og at upasteurisert melk kan være skadelig sier vel litt om hvor vidt produktet er naturlig for oss eller ei? Anonymkode: 52374...1ca 1
Pusheen the cat Skrevet 22. mars 2018 #12 Skrevet 22. mars 2018 Vi er de eneste pattedyrene som drikker melk etter babystadiet, og det er helt unødvendig. Kua produserer melk til et dyr som skal vokse og bli 700-1000 kg... Det er ikke naturlig å inseminere en ku, ta fra henne kalven like etter fødsel fordi vi har funnet ut at VI skal ha morsmelka hennes. Og dette gjentas årlig, til kua ikke orker mer, gjerne etter 4-5 år og blir deretter slaktet. Forventet levetid hos kyr er 20-25 år. Så kan du tenke deg den påkjenninga? Bli tvunget paret (inseminert), gå drektig i 9 måneder, føde en kalv som deretter blir fratatt deg? Og dette skal gjentas årlig helt til du blir utmattet og slaktet. Jeg syns ikke det er naturlig og at vi er skapt til å drikke en annen arts morsmelk bare fordi. 3
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå