Gå til innhold

påskeferie med 3-åring, er ikke flink med barn, hjelp!

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hei,

trenger noen tips og råd om hva vi kan snakke om, hva vi kan leke, og hva man gjør hvis barnet ikke vil snakke med meg.
Er helt totalt grønn på dette området, så fint om noen kan komme med tips og råd.
Skal på ferie med min kjæreste, og dette blir første gangen jeg møter barnet hans, så vil gjerne at barnet skal like meg.

Anonymkode: 7d200...537

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hei,

trenger noen tips og råd om hva vi kan snakke om, hva vi kan leke, og hva man gjør hvis barnet ikke vil snakke med meg.
Er helt totalt grønn på dette området, så fint om noen kan komme med tips og råd.
Skal på ferie med min kjæreste, og dette blir første gangen jeg møter barnet hans, så vil gjerne at barnet skal like meg.

Vil samtidig understreke at jeg blir introdusert for barnet som pappas venn, og ikke kjæreste.
Vi skal ta det rolig fremover, for barnets beste.

Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Vil samtidig understreke at jeg blir introdusert for barnet som pappas venn, og ikke kjæreste.
Vi skal ta det rolig fremover, for barnets beste.

Det er ikke rolig introduksjon å feriere sammen.

Vi hadde ferie sammen som andre møte, og jeg fraråder det sterkt.

Jeg vil også fraråde ferie og lengre samvær så lenge far ikke forstår son nøkkelrolle for at du og barnet skal utvikle et godt forhold. HAN skal snakke med deg om hvordan du og barnet får et vellykket møte, HAN skal tilrettelegge aktiviteter, forberede alle og forebygge ting som kan skjære seg. 

Når du må spørre på et forum, er dere ikke klare for dette 

• Liker 6
Skrevet

Å dra på ferie som første møte er galskap! Jeg møtte mine stebarn første gang på McDonalds en knapp time, det holdt i massevis...

Det er mange år siden, de er voksne nå, og jeg er forferdelig glad i dem! Ting gikk seg til etter hvert! MEN aldri i verden om jeg ville reist på ferie første gang jeg skulle møte dem....

Når det er sagt, hvis dere gjennomfører - vær deg selv. Vær rolig, imøtekommende og la far og barn styre på. Barnet er ikke vant til å forholde seg til deg, kjenner deg ikke. Hold deg i bakgrunnen uten å være mutt og stille av den grunn, men vær på tilbudssiden hvis barnet ønsker.

Men igjen: vurder sterkt om dere skal gjøre dette på en annen måte! For ALLES skyld, ikke bare for barnets!

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

TS her.

Denne "påskeferien" er 2 dager sammen.
Jeg skal gjøre alt for at barnet skal ha det gøy, og barnet skal selvfølgelig også få alenetid med pappa.

Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

TS her.

Denne "påskeferien" er 2 dager sammen.
Jeg skal gjøre alt for at barnet skal ha det gøy, og barnet skal selvfølgelig også få alenetid med pappa.

Nei, du skal være en gjest når du møter barnet, ikke prøve hardt på noe, og barnet skal kunne velge hvor mye det vil forholde seg til deg, og de første møtene bør være korte. 

2 feriedager er ikke kort for en treåring, og det er intenst deg og far også, som vil være redd for at du og barnet ikke skal like hverandre.

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Da er det du som er på besøk/ferie sammen med dem (ikke barnet som er der med deg), og du bør være tilbakeholden og bare bli med på det faren foreslår og gjør. Det er ikke du som skal aktivisere barnet, eller finne på noe. Å foreslå å lese bok, se på barnetv sammen (alle tre), tegne, lage mat, hvor er dere da? Litt forskjell om det er danskebåtentur, eller hyttetur, eller hjem til hans foreldre, eller hjemme hos deg. Er det sistnevnte, må du ha en mer aktiv rolle,. Men snakk med faren, hva han tenker og tror.

Anonymkode: a67b1...908

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Tror dette går helt fint. 

Du trenger ikke gjøre noe spesielt. Bare vær oppmerksom og imøtekommende dersom barnet søker kontakt. Noen barn er utadvendte, andre innadvendte. 

Du kan jo rusle deg en tur og gi de litt rom. Man trenger ikke gjøre alt sammen selv om man er på feire sammen. Barnet kan være krevende og må bli underholdt hele tiden, eller det kan pjaske for seg selv. De er så forskjellige. 

At du i det hele tatt ofrer det en tanke er en bra ting. Det betyr at du har forventninger og at du ønsker å innfri de andres forventninger til deg. Snakk med barnefar. Han kjenner vel barnet sitt såpass godt og han kan nok best forberede seg. Ikke oss som sitter her inne :) 

Anonymkode: 22c3d...aff

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Takker for svar.

Jeg får bli med de på hytta deres de to dagene, så barnet er i vante omgivelser ihvertfall.
Da skal jeg holde meg litt i bakgrunnen, men samtidig være interressert i barnet - men ikke prøve for hardt.
Hva snakker man med en 3-åring om?

TS

Gjest GoldenLioness
Skrevet (endret)

Haha. Minner meg om meg før jeg ble mor. Ante ingenting om småbarn.

Det er et barn, ikke et romvesen. Et lite menneske på lik linje med deg som har en personlighet og interesser. Altså, møt ungen, si hei og så tar du resten som det kommer. Noen 3 åringer snakker såvidt, mens andre snakker hull i hodet på deg. Noen er utadvendt, andre er innadvent, noen er sjenert, noen er ikke det osv. 

Så.

Start med et hei og så la brikkene falle der der faller. 

Endret av GoldenLioness

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...