Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Leser her inne ofte innlegg om udugelige ledere og slitsomme kollegaer og tenkte for meg selv at det finnes visse typer som de fleste synes er irriterende. Dette blir ikke en tråd for å snakke dritt om enkeltpersoner men type personligheter man finner irriterende på jobb. Dette gjelder både av kollegaer og ledere da jeg har funnet ut at det er visse typer som går igjen  og dere har sikkert noe å bidra til☺

"Janus", personen med 2 ansikter. Personen er ofte frekk,sur og tverr mot sine likesinnede eller de under seg men blir en superblid og positiv person når det kommer folk som er høyere i "hierarkiet". En leder får kanskje flere henvendelser om personen,men forstår ikke hva de ansatte mener fordi han synes personen er jo utrolig fantastisk og blid..

"Streberen", stiller alltid opp,er aldri syk eller forsent,løper rundt og er superstresset. Fint det,men personen er også glad i å si ting som "Jeg er ALDRI syk jeg!" "Jeg gjør ALT og de andre gjør så lite!" Veldig opptatt av å være lederens yndling og blir fort stresset (mest fordi personen pålegger seg ekstra jobb som etterhvert går utover helsen)

"Autoriteten" oftest en leder, har en veldig innstilling om at her er det jeg som bestemmer,jeg er best og kan alt og alle andre er bare dumme. Liker å kjefte på ansatte (ikke kritikk,men kjeft) og elsker konflikter. Tåler ikke å selv bli kritisert og legger deg for hat hvis du sier noe personen kan tolke som negativt.

"Den overlegne" ofte en leder som har gått videre fra å være en ansatt. Forandrer personlighet totalt og plutselig mye bedre enn sine tidligere kollegaer. Har nå blitt "sjef" og kan derfor ikke lenger holde hyggelig tone med "undersåttene" forskjellsbehandler de personen liker/liker ikke.

"Alltid borte" alltid sen,syk og forsvinner på jobb. Vil gjøre minst mulig og er mest på jobb for å drikke kaffe. Har veldig mange diffuse plager og tar egenmelding for hodepine. En flis i fingeren blir fort 2 uker sykemelding..

"Klageren" Alt er galt,lederen er en dust og de andre ansatte er enda større duster. Er kaffeautomaten ødelagt 1 gang så er den ALLTID ødelagt...ingenting fungerer og jobben er et slit.

"Har jobbet her i 25 år" Personen gjør da aldri feil FORDI personen er en gammel traver. Personen vet alt (tror han) og gjør aldri feil. Liker ofte å snakke om hvordan det var i gamle dager og skryter gjerne av skryt personen fikk for 12år siden.

"Baksnakkeren" den som skal legge seg oppi alt og vite alt. Ikke om jobben og oppgavene,men sine kollegaer. Prater mest om andre og liker å gjøre en fjær til fem høns.

Det er sikkert flere typer enn disse jeg har nevnt og jeg kan selv innrømme at jeg har vært streberen for ca 10år siden. Da jobbet jeg og sto på og ble sliten. Klagde på de andre og fløy hit og dit. Var veldig stolt over lavt sykefravær og mente at de fleste andre var syke for "ingenting",mine største fiender var "alltid borte"-personene.

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Janus, den kaller jeg «the sunshine». Helt grusom å jobbe under. 

Anonymkode: 156d9...c72

• Liker 2
Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Ja. Jeg har opplevd kollegaer og leder som er sånn. Lederen elsker å stå der med pekefingeren og snakke hardt men ble så ekstremt annerledes når det kom folk fra kontoret. Da var han plutselig veldig kompis med alle ansatte. Klapp på skulderen og greier..ingen som respekterte han da de så hvilken "hund" han ble foran de over seg.

AnonymBruker
Skrevet

Har heldigvis bare en «klager» der jeg jobber nå, men jobbet tidligere på et sted hvor hele hurven var samlet.

Anonymkode: d3635...30f

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

De fleste har vel trekk av en eller flere av disse, men hvis det blir for mye av det er det selvsagt ikke bra.

Anonymkode: 782fd...a1c

• Liker 1
Skrevet
10 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Dette er utvilsomt den verste personlighetstypen jeg har vært borti på jobb. Det aller verste er de som er hyggelige og sjarmerende mot så godt som alle, men som kan bli et monster på tomannshånd overfor personer som ikke "betyr noe". Jeg forundrer meg ofte over hvor lett folk flest lar seg sjarmere og overbevise av disse menneskene. Og når man er en av få som gjennomskuer dem kan de gjøre jobbhverdagen til et mareritt.

• Liker 1
Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

De fleste har vel trekk av en eller flere av disse, men hvis det blir for mye av det er det selvsagt ikke bra.

Anonymkode: 782fd...a1c

Helt enig. En kollega er kjempeflink og hyggelig men glad i baksnakke..

Også må man ikke misforstå den "overlegne" her mener jeg jo ledere som blir rett og slett ufordragelige og "bedre"enn sine tidligere kollegaer.

Det er helt riktig at hvis man har blitt leder etter å ha vært ansatt så kan man ikke fortsette å feks snakke skit om andre ansatte selvom man gjorde det før,hvem vil stole på en leder som holder på sånn? Da kan det fort mistolkes som om personen tror han er bedre fordi han ikke gjør sånt lenger. Man kan kanskje ikke være med i en klikk lenger og må være i den posisjonen hvor man kanskje nå gi kritikk. Det kan oppleves dårlig av ansatte fordi personen ikke var den som ga kritikk tidligere. Det er jo en fin balanse det der og mange gråsoner. Jeg kjenner folk som har gått fra ansatt til leder og fremdele kan holde en hyggelig tone,og folk som plutselig tror de er bedre enn de andre.

Skrevet
1 time siden, *melis* skrev:

Dette er utvilsomt den verste personlighetstypen jeg har vært borti på jobb. Det aller verste er de som er hyggelige og sjarmerende mot så godt som alle, men som kan bli et monster på tomannshånd overfor personer som ikke "betyr noe". Jeg forundrer meg ofte over hvor lett folk flest lar seg sjarmere og overbevise av disse menneskene. Og når man er en av få som gjennomskuer dem kan de gjøre jobbhverdagen til et mareritt.

Samme her. Nå er leder får 10 tilbakemeldinger på en person lederen selv oppfatter som helt fantastisk så burde det jo ringe en bjelle. Problemet for lederen er jo at folk vil se på lederen som en svak person som lar seg tvinne rundt lillefingeren..

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...