Gå til innhold

Syk baby

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hei.

En venninne av meg sitter nå med en baby på få uker som har både rs virus og spysyken. Lite tiss i bleien, sliter med pust osv.

Problemet er at legevakten sier det går fint, de får ikke henvisning til sykehuset. Hun har også prøvd å ringe direkte til sykehuset, men de sier hun må ha henvisning. De får ikke legetime fordi det er fult. 

Altså, hva faen gjør man da??

Anonymkode: 0670d...fdf

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hei.

En venninne av meg sitter nå med en baby på få uker som har både rs virus og spysyken. Lite tiss i bleien, sliter med pust osv.

Problemet er at legevakten sier det går fint, de får ikke henvisning til sykehuset. Hun har også prøvd å ringe direkte til sykehuset, men de sier hun må ha henvisning. De får ikke legetime fordi det er fult. 

Dette stemmer nok ikke. Hvis du kun har hørt historien fra din venninnes side, så må det være noe du ikke har fått med deg eller som hun ikke har fortalt. Små babyer blir ALLTID prioritert i slike tilfeller. 

Anonymkode: 8a4b2...3a3

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Hun bør kontakte fastlegen. Alle fastleger skal ha ø-hjelpstimer, og fastlegen kan ordne innleggelse på barneavd. 

Anonymkode: b6ad8...b85

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Ring helsestasjonen og uttrykk bekymring for å ikke få hjelp. Mulig de kan ta noen telefoner og få fortgang i ting.

Anonymkode: a0195...40c

AnonymBruker
Skrevet

Sikker på at dette stemmer? Hvis hun har forklart at barnet har RS Virus, omgangssyken, viser tegn til dehydrering og dårlig pust hadde hun nok kommet rett inn på legevakten. De prioriterer høyt veldig små barn. Hvordan har hun fått konstatert RS virus hvis hun ikke har fått time hos legen ? Da må hun jo ha vært hos legen på ett tidspunkt. Skulle dette stemme vil jeg råde henne til å ringe igjen, ikke godta ett nei, og umiddelbart reise ned på legevakten eller sykehuset der hun fødte. I min kommune er det slik at man skal jo ringe fastlege eller legevakt. Men er barnet bare noen uker, og såpass dårlig, tar de deg imot på sykehuset når du kommer. 

Anonymkode: ce97f...87a

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Dra til legen igjen og igjen. Jeg vet dette skjer. Babyer har dødd av dehydrering fordi mødrene ikke blir tatt på alvor. Fikk selv en spydig kommentar slengt til meg av en uvitende helsesøster da jeg ringte helsestasjonen fordi min baby på en uke begynte å kaste opp. Fikk beskjed om at det het gulp. Forklarte at dette var gulgrønt og luktet oppkast, men hun avfeide det som å være hysteri.  Heldigvis brøt det og da jeg ringte opp igjen var det en annen som svarte. Hun ba meg ringe legen umiddelbart. Han holdt legekontoret oppe etter stengetid og sendte oss rett på isolat på barneavdelingen. Der ble vi i to døgn. Noen ganger må man være veldig på. Det er vanskelig som usikker førstegangsfødende. 

Anonymkode: c9e67...124

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
16 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hun bør kontakte fastlegen. Alle fastleger skal ha ø-hjelpstimer, og fastlegen kan ordne innleggelse på barneavd. 

Anonymkode: b6ad8...b85

Det er ikke alle steder man får ø-hjelpstime hos fastelge. Her havner vi på daglegevakta om vi må ha legetime samme dag og det kan like gjerne være en uerfaren turnuslege man havner hos.

Anonymkode: a0195...40c

AnonymBruker
Skrevet

Dra til sykehuset. Der skal lege/barnelege se barnet før det vurderes om barnet kan sendes hjem med veiledning om pleie eller om det må innlegges. Nyfødte er veldig sårbare. Obs ikke utsett andre pas. på barneavdeling, hold avstand og varsle telefonisk når dere er der.

Anonymkode: fb242...b7d

Gjest GoldenLioness
Skrevet (endret)

Hadde gitt f i hva noen sa på tlf. Hadde dratt direkte til sykehuset og ikke gått før barnet mitt hadde blitt ivaretatt.

Lite tiss er tegn på dehydrering og kan være dødelig for spedbarn. 

Endret av GoldenLioness
AnonymBruker
Skrevet

Høres merkelig ut. Hun kan dra direkte ned til legevakten, trenger ikke ringe først. Der bør hun forlange at de undersøker baby, men jeg kan helt ærlig ikke fatte at de avviser et spedbarn med sykdom og tørre bleier. Har aldri opplevd å bli avvist på legevakten med et barn, men heller at de sjekker en gang for mye en for lite. 

Anonymkode: 09b35...09d

AnonymBruker
Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Hei.

Få uker gamle babyer med påvist RS virus blir og skal sykehusinnlegges. 

Legevakten er skjelden rette plassen for babyer oppsøk fastlegen. En baby med nesten tørr bleie er et farsel i seg selv om handlingmog fare på ferde.

Anonymkode: 78850...5ae

AnonymBruker
Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Få uker gamle babyer med påvist RS virus blir og skal sykehusinnlegges. 

Legevakten er skjelden rette plassen for babyer oppsøk fastlegen. En baby med nesten tørr bleie er et farsel i seg selv om handlingmog fare på ferde.

Anonymkode: 78850...5ae

Derfor stiller jeg spørsmåltegn ved historien her. Hvordan har det blitt påvist at barnet har RS-virus...?

Anonymkode: 8a4b2...3a3

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Jenten vår på ca tre uker kastet opp og hadde nesten tørr bleie. Vi ringte legevakten og fikk beskjed om å komme. Hun kunne ikke sitte i bilstolen, da kastet hun opp. Så hun lå på fanget mitt. Eneste gangen vi har kjørt med usikret barn i bilen. Da vi kom til legevakten, sto legen utenfor og sa at vi skulle kjøre rett til barneklinikken. Ambulansen var på vei til sykehuset, så de sa at vi skulle kjøre i møtte med den, men vi kom opp før vi traff den. Utenfor barneklinikken sto det en sykepleier og ventet på oss. Var innlagt i to netter, og det var et virus. 

Anonymkode: f6291...fe2

AnonymBruker
Skrevet

Ikke gi deg!! Det hender dessverre at disse som tar telefoen ikke vet best. Her også ringte jeg legevakten, fikk nei. Ble så sykt bekymret etter røret ble lagt på. Så jeg ringte opp igjen og hylgrein!! for jeg var så bekymret. Da fikk jeg komme på legevakten. Legen der undersøkte og ringte sykehuset, sa til oss at de ventet oss på sykehuset, måtte dra rett dit. Glad for at vi ble tatt på alvor når vi endelig kunne komme til legevakten.

Anonymkode: 09821...432

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...