Gå til innhold

Leie blokkleilighet - veldig følsom for lyd og støy

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Er du veldig sensitiv mot lyd, så må du flytte inn i en enebolig. Bor man tett på andre mennesker, så blir det litt støy

Anonymkode: 6344f...7d1

Om alle bare hadde økonomien til det...

Anonymkode: 31f6f...52a

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker
18 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Om alle bare hadde økonomien til det...

Ja, men det er ganske vanskelig å ikke høre noe fra naboene når man bor i blokk f.eks. Ts kan så klart være heldig, men litt lyd blir det nok. Det må man nesten finne seg i

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Ja, men det er ganske vanskelig å ikke høre noe fra naboene når man bor i blokk f.eks. Ts kan så klart være heldig, men litt lyd blir det nok. Det må man nesten finne seg i

Det er vel mer rettferdig at folk lærer seg folkeskikk og ikke bråker mye?

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
23 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det kan være litt vanskelig å finne ut om det er lytt på visningen siden det ofte er mange mennesker inne i leiligheten og litt lyd av det. Skjønner veldig godt at du vil finne et sted du kan bo lenge og helst uten så mye støy :) En ting jeg ville tenkt på når det gjelder toppetasjen er lyder fra heisen. Her jeg bor så høres det et slags høyt klikk når heisen går opp og ned, har kun hørt det i gangen i toppetasjen (bor ikke i toppetasjen selv). Det er såpass høyt at jeg tror det høres godt inn i leiligheten ved siden av. Det er en ny blokk så det er ikke en gammel utdatert heis. Bortsett fra det så er bygget svært godt isolert og i betong. De jeg kjenner som har leid sokkelleilighet eller hybel i hus har alle klaget over lyder. Selv fra eldre mennesker. 

Og så er det noe å tenke på at meglere alltid har visninger på det tidspunktet som viser den leiligheten fra sin beste side og skjuler de dårlige sidene. Feks så var jeg en gang på en visning som jeg tenkte var veldig sent på kvelden (det var et seriøst firma). Da jeg gikk forbi på dagtid dagen etter så jeg hvor godt innsyn det var, det var ganske vanskelig å se på visningen dagen før. 

Anonymkode: b9328...ee6

Takk for tips, så sjekke ut det med heis! Skal på en privat visning med kun eierne og meg pluss et familiemedlem jeg har med meg, og det blir kvart på seks på ettermiddagen i dag... så da håper jeg å få et sånn nogen lunde riktig inntrykk: ) 

Anonymkode: 3b5cf...4c1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
25 minutter siden, Peonjenta skrev:

Jeg har bodd i en betongblokk bygget på 70 tallet og det var lytt som f....  Aldri mer!

I feel you! 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Takk for tips, så sjekke ut det med heis! Skal på en privat visning med kun eierne og meg pluss et familiemedlem jeg har med meg, og det blir kvart på seks på ettermiddagen i dag... så da håper jeg å få et sånn nogen lunde riktig inntrykk: ) 

Så bra det kun er dere på visning :) da får du mye mer inntrykk av leiligheten. 

Er det et nytt bygg? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Lyd ut mot gangen kan testes ved å være to, en som er inne i leiligheten med lukket dør og en som går og snakker i gangen utenfor. Hvis det bare er deg kan du ta en tur i oppgangen og høre om du hører noe fra de andre leilighetene. Det er imidlertid ikke en like god metode.

Det kan være nyttig å forsøke å finne ut litt om hva slags folk som bor i oppgangen. Mange eldre mennesker er bra, men de bør helst ikke være for gamle, for da er det en risiko for at de dør eller flytter på sykehjem slik at leiligheten selges og kjøperene renoverer badet. Mange studenter er ikke bra, da det øker risikoen for festing. Dersom mange av leilighetene er utleieleiligheter sannsynligheten for studenter og festing stor, men samtidig er sannsynligheten for renovering av bad liten.

Uansett vil det antagelig ikke bli helt stille, for det er få bygg som er bygd så bra. Borring og meisling i betong vil du uansett høre i en betongblokk, da det er en slik lyd som bærer i betong uansett hvordan det er bygd.

Anonymkode: 7de5d...ae6

En annen ting som kan være irriterende med eldre folk, er at noen hører dårlig å har tv-lyden så forbanna høyt på. Dette merker du ofte ikke før ved dagsrevytid og utover.                                                                                                                                                         Husker jeg bodde i en bygård/lavblokk. Da fikk vi byttet ytterdør, og fy søren som det hjalp mot lyder.

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
25 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ville kanskje ventet med å starte et flytteprosjekt til du har fått behandling for hyperacusis, relativt rask behandling for det. 

Anonymkode: 290f4...54a

Hyperacusisen henger for min del sammen med en annen helsetilstand som det tar lang tid å bli bedre av... så jeg tør nok ikke å tro på noen veldig rask tilfriskning fra hyperacusisen selv om jeg skal få spesifikk behandling for den fra audiograf om ikke så lenge... vet ikke noe om hvordan slik behandling foregår da, når du skriver "relativt rask behandling", er det fordi du har erfaring med det? Hadde i så fall vært spennende å høre hvordan slikt foregår, om det er noe man egentlig pleier å bli raskt mye bedre av ved behandling? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
26 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Er du veldig sensitiv mot lyd, så må du flytte inn i en enebolig. Bor man tett på andre mennesker, så blir det litt støy

Ja jeg begynner jo å tenke i de baner... bor i Oslo, og vil egentlig bo på Tonsenhagen eller i området rundt, men her er det mest blokker... Men har sett noen eneboliger i Sørkedalen, 10 min å gå til Røa T-bane og dermed 15 - 20 min til sentrum... det er egentlig nok sentralt for meg😊 Tar gjerne imot tips til landlige områder, gjerne med nærhet til marka, i omtrent samme nærhet til Oslo sentrum, hvis noen har gode tips😀

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
8 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Så bra det kun er dere på visning :) da får du mye mer inntrykk av leiligheten. 

Er det et nytt bygg? 

Ja ikke sant! Jeg vet ikke, har tenkt å spørre. Men tror det😊

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Vanskelig å si hvor lytt det er. Spør når den er bygget. Er den på bygget på 70 tallet f.eks så ville jeg ha vært skeptisk. Bare husk på at i betong blokker, så hører man godt når folk går i trappene

Vil du ikke ha noe lyd, så er det bedre å bo i en enebolig. 

Anonymkode: b459f...a79

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg er enig med de fleste innlegg her. Bor selv i blokk fra 1975, og jeg hører veldig godt de over meg. Men så er det alle lydene som bærer i betongen, og som jeg rett og slett ikke aner hvor kommer fra. Det kan være på skrå, eller det kan være i oppgangen ved siden av, men 2 etasjer lengre ned.... Og som de andre sier, naboene har alt å si. Da jeg flyttet in her, hadde jeg en eldre dame over meg, hørte ingenting. Ungt par ved siden av meg, med mye festing og spetakkel. Nå har jeg løpende unger over meg, men veldig stille nabo ved siden av. Så hvem som bor der nå, kan dessverre heller ikke være noen garanti for hvordan lydene blir fremover.

Anonymkode: 6c28d...218

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
56 minutter siden, AnonymBruker said:

Vanskelig å si hvor lytt det er. Spør når den er bygget. Er den på bygget på 70 tallet f.eks så ville jeg ha vært skeptisk. Bare husk på at i betong blokker, så hører man godt når folk går i trappene

Vil du ikke ha noe lyd, så er det bedre å bo i en enebolig. 

Jeg bor i en betongblokk og har aldri hørt noe som helst lyd fra trappeoppgangen eller utenfor ytterdøren min sånn generelt, så dette er ikke noe faktum.

Anonymkode: 48149...c42

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Må også si at naboer har ALT å si hvor mye støy det blir. Bor man i en godt isolert blokk, så hjelper ikke det hvis naboene er veldig høylytte og ikke tar hensyn. 

Hadde en rolig mann over meg som jeg ikke hørte mye til, men han flyttet og kom en ung jente i 20 årene. Hun hørte jeg MYE til. Hadde ofte høylytte gjester på besøk og det hørtes godt ned til meg :dry:

13 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg bor i en betongblokk og har aldri hørt noe som helst lyd fra trappeoppgangen eller utenfor ytterdøren min sånn generelt, så dette er ikke noe faktum.

Anonymkode: 48149...c42

Ok. Har bare opplevd det selv og andre som jeg kjenner som har hatt samme problem. Men da variere det visst.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bor/ har bodd i ny betongblokk. Hører hverken snakk, trinn eller vaskemaskinen fra naboen. Heller ikke toget like ved. Nå har jeg egen inngang og ikke fellesinngang, ende leilighet og enslige damer i 60 årene på siden og over, så det hjelper sikkert. Bodd i 70 tallsblokk tidligere og der hørte jeg alt. Samme i sokkelleilighet. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hyperacusisen henger for min del sammen med en annen helsetilstand som det tar lang tid å bli bedre av... så jeg tør nok ikke å tro på noen veldig rask tilfriskning fra hyperacusisen selv om jeg skal få spesifikk behandling for den fra audiograf om ikke så lenge... vet ikke noe om hvordan slik behandling foregår da, når du skriver "relativt rask behandling", er det fordi du har erfaring med det? Hadde i så fall vært spennende å høre hvordan slikt foregår, om det er noe man egentlig pleier å bli raskt mye bedre av ved behandling? 

De fleste som har hyperacusis har det i forbibdelse med noe annet, enten tinnitus feks, stress, paykisk osv. Selve grunnen til hyperacusis er at hjernen feiltolker lyd. Hjernen forsterker lyden. Har du på begge ørene eller 1? De aller fleste har det på begge ørene selv om de tror selv de bare har på ett. Dette vil audiografen ta en test på deg for å finne ut. 

Du vil så få høreapparat på enten ett eller begge. Er du lydoverfølsom på begge må du ha to apparater. Mange ønsker å prøve bare ett men det vil ikke gi god nok behandling. Apparatet er bittelite og henger oppå øret, går så en tynn ledning med en liten propp fra apparatet som du setter i øret. På disse høreapparatene vil det ikke være noen form for forsterkning, det vil i audiografens programvare deaktiveres. Audiografen slår så på en liten suselyd i apparatene. Dette skal du gå med så mye du klarer og på denne måten omjustere hjernen mtp feiltolkningen den gjør av lyd. Det er ikke meningen at lyden skal være så høy at du ikke klarer å gå med det. Sammen finner dere et lydnivå som du syns høres bra ut. 

Som sagt - gå med det så mye du klarer. Noen klarer hele dagen, noen klarer bare 20 min for dag. Men så klart - jo mindre du bruker det jo mindre effekt får du ut av det, så anbefaler at du presser deg litt i starten og går med det. Suselyden vil ikke skade hørselen din, til det er den alt for lav. 

Min erfaring er at de fleste merker god bedring bare i løpet av noen måneder. 

Anonymkode: 290f4...54a

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
11 timer siden, AnonymBruker skrev:

Man hører latter, kjefting, at folk har sex, at folk går på do, at folk går i trappene, at folk pusser opp til alle døgnets tider,at folk vasker klær, at unger griner.  Gud jeg er glad jeg ALDRI MER  ska bo i blokk!

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Bor i betongblokk fra 60-talet. Hører alt naboene gjør, trenger ikke sette på musikk selv og siden leilighetene er like ligger soverommene oppå hverandre (gjett hva min ufrivillige underholdning om natten er). Det er også noen i blokka som setter på vaskemaskinen når de legger seg rundt midnatt, og hele blokken rister noen timer senere

Anonymkode: 82b05...35c

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Bor i betongblokk fra 60-talet. Hører alt naboene gjør, trenger ikke sette på musikk selv og siden leilighetene er like ligger soverommene oppå hverandre (gjett hva min ufrivillige underholdning om natten er). Det er også noen i blokka som setter på vaskemaskinen når de legger seg rundt midnatt, og hele blokken rister noen timer senere

Anonymkode: 82b05...35c

Man har ikke lov til å vaske klær etter kl 11 på kvelden, meld fra til styret. 

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 timer siden, AnonymBruker skrev:

Skal du kjøpe, og det er en stor investering, så må du få låne nøklene av megler, å gå dit på ettermiddagen, å bare sitte der i leiligheten ettermiddag/kveld, å høre om det er levelig for deg eller ikke

Anonymkode: 0e7a3...e74

Dette. Er de seriøse med å selge, får du lov til å være der med lånte nøkler. Når du kan vise til en underliggende helsetilstand, er de også pliktige til å gi deg nødvendig ekstra informasjon og stipulere ting i kontrakten. Altså, de vilkårene leiligheten selges under.

Endret av Tøytigern
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...