AnonymBruker Skrevet 21. mars 2018 #1 Del Skrevet 21. mars 2018 Hvordan kan jeg regne på dette? Hus fra 1930. Bordkledning er skiftet i nyere tid, men det er ikke isolert, i hvert fall ikke godt isolert, det er høye fyringsutgifter/strømutgifter. Vinduene er skiftet i nyere tid. Loft er ikke innredet. Taket er ok, men pipa må renoveres (sette inn piperør) og mures opp igjen (ser ut som det er løsnet murstein på toppen av pipa). Kjeller med kjellerlukt, med laminat eller fritt eksponert murgulv og små vinduer som henger høyt på veggen, lavt under taket, egner seg dårlig til å innrede mtp utleie f.eks. Vaskerom i kjeller, ikke egnet til tørk av klær, lite luftemuligheter, åpner man vindusgløggen kommer snø og edderkopper inn. Upraktisk romløsning, 1. etg med lite kjøkken og bad, stor stue med nedslitt plankegulv og skallende tapet. Må skifte hele kjøkkeninnredning. Badet er ca 15 år gammelt, egentlig ganske bra til tross for alder og slitasje. Men veldig smått for en familie. Også veldig trangt i gangen, ike plass til skikkelig garderobeløsning. Andre etasje har også upraktisk romløsning, store rom, for store til å passe som soverom, men vet ikke hvordan de evt kunne deles i mindre rom slik vindene er. Hvordan kan man finne ut hva som er den beste løsningen økonomisk? Huset har jo gammel sjarm, men er ikke praktisk for en moderne travel familie. Hvem kan jeg spørre/ ta på befaring? Jeg er ikke romantisk anlagt, bryr meg ikke om sjel, ikke spesielt opptatt av interiør eller design, vil bare ha noe som er lettvint innenfor det som er mulig økonomisk.. Anonymkode: a927f...0c8 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 21. mars 2018 #2 Del Skrevet 21. mars 2018 Kontakt et snekkerfirma familien til samboer driver et snekkerfirma å drar stadig til folk for å se på hva ting vil koste. Anonymkode: 4663a...7c9 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 21. mars 2018 #3 Del Skrevet 21. mars 2018 Få en bygningskyndig til å uttale seg. Hele huset må sees på og gjennomgåes rent teknisk. Anonymkode: e7708...a08 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 21. mars 2018 #4 Del Skrevet 21. mars 2018 Hvor i landet er dette? Om huset står på et avsidesliggende sted så kan det hende at tomten har svært liten, eller negativ verdi. Da bør du gjøre minst mulig med huset. Selg det og kjøp heller noe brukt som har akseptabel standard (der noen andre har tatt tapet) Anonymkode: ba454...595 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Ny Bruker Skrevet 22. mars 2018 #5 Del Skrevet 22. mars 2018 En totaltrennovert hus skal aldri skifte byggeåret ved evt. salg. Det forblir et gammelt hus i dokumentene. Det er dyrere å bygge et nytt hus, men til gjengjeld, så kan man selge det til en bedre pris. Svaret på spørsmålet er alt. 3 -- bygge nytt på en ledig tomt. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 22. mars 2018 #6 Del Skrevet 22. mars 2018 På 3/21/2018 den 18.24, AnonymBruker skrev: Hvor i landet er dette? Om huset står på et avsidesliggende sted så kan det hende at tomten har svært liten, eller negativ verdi. Da bør du gjøre minst mulig med huset. Selg det og kjøp heller noe brukt som har akseptabel standard (der noen andre har tatt tapet) Anonymkode: ba454...595 Det er en stor skjermet tomt med utsikt sentrumsnært i en av de større byene, anslår verdien av tomta alene til rundt 15-20 mill, (pga beliggenhet og størrelse), om man river er det plass til flere bygg. Men ønsker å bli boende, beholde hagen og gjøre det beste ut av boligen, usikker på om det beste er å rive eller renovere... Har ikke lyst å finansiere nybygg/renovering ved å skille ut del av tomta, ettersom sjarmen med stedet er hagen og skjermet beliggenhet.. TS Anonymkode: a927f...0c8 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Trolltunge Skrevet 22. mars 2018 #7 Del Skrevet 22. mars 2018 Jeg har nylig renovert et hus som er ca 100 år gammelt. Det koster! Men mindre enn å rive og bygge nytt vil jeg tro. Jeg benyttet et tegneprogram til å tegne ny rominndeling. Også her var det upraktisk store rom i andre etasje, og vinduer begrenset muligheter litt, men jeg har fått inn bad og walk-in garderobe der det ikke var vinduer. Måtte tegne noen ganger før jeg fant optimal løsning, men nå er det veldig praktisk. I kjelleren rev jeg også alt, og tegnet løsninger til jeg var fornøyd. Det er alltid mulig å gjøre noe med en "håpløs" planløsning! Isolasjon og luft er det også mulig å gjøre noe med. Jeg valgte å installere balansert ventilasjon i hele huset, og det er ikke noe kjellerlukt i kjelleren nå. Den er godt ventilert, og isolert. Ny drenering rundt huset må ofte til. Her hastet det ikke, men det står på planen. Fint at du ikke er så sentimental i forhold til å bevare alt, for det er ofte best å rive nærmere alt av vegger, og tegne planløsning helt på ny. Jeg har valgt å beholde de gamle fine trappene, men det er det. Alt ellers er blitt nytt og praktisk. Huset har likevel sin gamle sjarm, utvendig. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
prt90 Skrevet 22. mars 2018 #8 Del Skrevet 22. mars 2018 1 time siden, AnonymBruker skrev: Det er en stor skjermet tomt med utsikt sentrumsnært i en av de større byene, anslår verdien av tomta alene til rundt 15-20 mill, (pga beliggenhet og størrelse), om man river er det plass til flere bygg. Men ønsker å bli boende, beholde hagen og gjøre det beste ut av boligen, usikker på om det beste er å rive eller renovere... Har ikke lyst å finansiere nybygg/renovering ved å skille ut del av tomta, ettersom sjarmen med stedet er hagen og skjermet beliggenhet.. TS Anonymkode: a927f...0c8 Da bør du selge. Huset har uansett 0 verdi, da enhver kjøper vil rive det og bygge noe større. Alt du gjør med huset vil være penger ut vinduet. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 22. mars 2018 #9 Del Skrevet 22. mars 2018 Hva slags arkitektonisk stil har det da? Det bestemmer mye av verdien når det er snakk om hus fra den tiden. Anonymkode: 1f009...231 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 25. mars 2018 #10 Del Skrevet 25. mars 2018 På 3/23/2018 den 0.55, AnonymBruker skrev: Hva slags arkitektonisk stil har det da? Det bestemmer mye av verdien når det er snakk om hus fra den tiden. Anonymkode: 1f009...231 Klassisk stil vil jeg si, mulig slags funkis, er ikke så inne på stilarter. Blandet stående og liggende panel. Stor firkant. Litt herskapelig pga størrelse og betoning av det man viser fram- dagligstue, spisestue, penstue. Mens nødvendige rom er beskjedne, så som bad og kjøkken. TS Anonymkode: a927f...0c8 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 25. mars 2018 #11 Del Skrevet 25. mars 2018 På 3/22/2018 den 23.24, Trolltunge skrev: Jeg har nylig renovert et hus som er ca 100 år gammelt. Det koster! Men mindre enn å rive og bygge nytt vil jeg tro. Jeg benyttet et tegneprogram til å tegne ny rominndeling. Også her var det upraktisk store rom i andre etasje, og vinduer begrenset muligheter litt, men jeg har fått inn bad og walk-in garderobe der det ikke var vinduer. Måtte tegne noen ganger før jeg fant optimal løsning, men nå er det veldig praktisk. I kjelleren rev jeg også alt, og tegnet løsninger til jeg var fornøyd. Det er alltid mulig å gjøre noe med en "håpløs" planløsning! Isolasjon og luft er det også mulig å gjøre noe med. Jeg valgte å installere balansert ventilasjon i hele huset, og det er ikke noe kjellerlukt i kjelleren nå. Den er godt ventilert, og isolert. Ny drenering rundt huset må ofte til. Her hastet det ikke, men det står på planen. Fint at du ikke er så sentimental i forhold til å bevare alt, for det er ofte best å rive nærmere alt av vegger, og tegne planløsning helt på ny. Jeg har valgt å beholde de gamle fine trappene, men det er det. Alt ellers er blitt nytt og praktisk. Huset har likevel sin gamle sjarm, utvendig. Takk for svar Oppmuntrende å se at det går an å gjøre noe med en håpløs planløsning. Kunne ønske jeg var mer praktisk anlagt og hadde bedre tid i hverdagen . Den som hadde hatt mulighet/råd til å ta permisjon fra jobben!! TS Anonymkode: a927f...0c8 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Trolltunge Skrevet 25. mars 2018 #12 Del Skrevet 25. mars 2018 5 timer siden, AnonymBruker skrev: Takk for svar Oppmuntrende å se at det går an å gjøre noe med en håpløs planløsning. Kunne ønske jeg var mer praktisk anlagt og hadde bedre tid i hverdagen . Den som hadde hatt mulighet/råd til å ta permisjon fra jobben!! TS Anonymkode: a927f...0c8 Helt enig der! Dette året har vært i overkant hektisk, selv om jeg denne gangen valgte å få hjelp til det meste. Jeg bare tegnet og bestemte alle detaljene, handlet og holdt oppsyn. Bare det krevde enormt må jeg innrømme. Det er utrolig mange beslutninger som må tas. Alt fra hvilke fliser, til gulv, til lister, til dører og håndtak, farger, og så videre. Og noe går alltid galt. Mine tegninger måtte følges på centimeter for å få alt til å stemme, og to ganger bygde de noen få centimeter feil. Da måtte det rives og bygges på nytt. Men dette slipper man ikke unna når man bygger nytt heller. Jeg tror ikke det koster så altfor mye å få noen til å tegne for deg, om du ikke vil begi deg ut på det selv. Arkitekter tar sikkert mye, men tror ikke interiørarkitekter tar så mye. Jeg er verken det ene eller det andre, men dette var mitt tredje oppuussingsprosjekt, så har lært mye underveis. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå