Gjest *gjest* Skrevet 17. februar 2005 #1 Skrevet 17. februar 2005 Kjæresten min har planer om å kjøpe seg leilighet, og vi snakker om at vi skal flytte sammen. Det er ikke aktuelt å ta opp lån sammen. Hvis han har ca 2000 i husleie og 7000 i låneutgifter, hva synes dere det er riktig at jeg skal betale? Jeg synes ikke det er riktig at jeg skal betale like mye som han ettersom jeg ikke står igjen med noenting hvis det skulle bli slutt. Hva mener dere? Usikker
Gjest Anonymous Skrevet 17. februar 2005 #2 Skrevet 17. februar 2005 Dersom han skal stå som eneeier av leiligheta, og du ikke skal "kjøpe deg inn litt etter litt" bør du betale halvparten av husleia og halvparten av RENTEutgiftene, ikke noe av avdraget. Dersom du betaler deler av avdraget kjøper du deg sakte men sikkert inn i leiligheta hans. Det bør du selvsagt ha en skriftlig samboeravtale på.
nyibyen Skrevet 17. februar 2005 #3 Skrevet 17. februar 2005 Er det uaktuelt for deg å "kjøpe deg inn" i en del av huset? Da blir du jo medeier og investor og betaler ned på lånet.
Gjest Anonymous Skrevet 17. februar 2005 #4 Skrevet 17. februar 2005 Glemte: strøm og forsikring og kommunale avgifter og sånn der deler dere selvsagt på. Han får jo også redusert skatt pga renter, så egentlig bør du vel betale halvparten av (100-28)% av renteutgiftene... Men til syvende og sist er dette opp til dere. Lurt med skriftlig samboeravtale uansett
Vibs Skrevet 17. februar 2005 #5 Skrevet 17. februar 2005 Jeg er enig med deg i at du ikke skal behøve å betale like mye som han. Men gitt at dere betaler like mye hver, så kjøper jo du deg inn i leiligheten litt hver måned. Dette kan dere skrive kontrakt på, og om forholdet ryker, sitter du faktisk igjen med en prosentvis andel av leiligheten (så mye du har rukket å være med å betale ned av lånet). Ellers vil jeg si det er mye opp til han - hva han synes er rimelig at du skal betale. Venner av meg som har det slik som du beskriver, deler alle andre utgifter (strøm, forsikring, vedlikehold, mat osv.), bortsett fra utgifter til boliglån (husleien deles også).
Gjest *gjest* Skrevet 17. februar 2005 #6 Skrevet 17. februar 2005 Det virker ikke som det blir aktuelt at jeg skal kjøpe meg inn enda fordi vi ikke har vært sammen så veldig lenge. Vi har diskutert litt frem og tilbake og det virker som at han forventer at jeg skal betale 3000-4000 kr. Han mener at jeg burde kunne betale såpass siden jeg får bo i en stor fin leilighet litt utenfor sentrum (max 65 kvm). Men jeg synes ikke det er riktig at jeg skal hjelpe han med å betale ned lånet siden jeg ikke får noe igjen hvis det skulle bli slutt... Dessuten burde det jo lønne seg for meg å flytte sammen med han. I dag har jeg 50 kvm alene for 4000 inkl strøm like utenfor sentrum... Usikker
Vibs Skrevet 17. februar 2005 #7 Skrevet 17. februar 2005 Det virker ikke som det blir aktuelt at jeg skal kjøpe meg inn enda fordi vi ikke har vært sammen så veldig lenge. Vi har diskutert litt frem og tilbake og det virker som at han forventer at jeg skal betale 3000-4000 kr. Han mener at jeg burde kunne betale såpass siden jeg får bo i en stor fin leilighet litt utenfor sentrum (max 65 kvm). Men jeg synes ikke det er riktig at jeg skal hjelpe han med å betale ned lånet siden jeg ikke får noe igjen hvis det skulle bli slutt... Dessuten burde det jo lønne seg for meg å flytte sammen med han. I dag har jeg 50 kvm alene for 4000 inkl strøm like utenfor sentrum... Usikker Kanskje det kan være lurt å beholde leiligheten din en stund til, da? Jeg tror man bevarer nyforelskelsen lenger på den måten også
Gjest Anonymous Skrevet 17. februar 2005 #8 Skrevet 17. februar 2005 Jeg synes det er riktig om du betaler halvparten av hva det ville kostet å leie den leiligheten til markedspris. F.eks. om den ville kostet 6000, bør du betale 3000. Men heller rundet nedover enn oppover da, om man er usikker på akkurat markedspris.
Gjest gjest 0 Skrevet 17. februar 2005 #9 Skrevet 17. februar 2005 Jeg synes det er riktig om du betaler halvparten av hva det ville kostet å leie den leiligheten til markedspris. F.eks. om den ville kostet 6000, bør du betale 3000. Men heller rundet nedover enn oppover da, om man er usikker på akkurat markedspris. Dette er jeg ikke enig i! Da sittter du i værste tilfelle igjen med ingenting og han igjen med masse. Jeg synes at du enten kan betale halvparten av husleien, renter og andre faste fellesutgifter. Eller du kan betale mer mot at det står i en samboerkontrakt at du kjøper deg inn i leiligheten med en viss sum per måned. Da får du iallefall igjen litt hvis det skulle bli slutt. Jeg skjønner også at du vil flytte sammen med han fordi det er veldig dyrt med to husholdninger. Pass på å ikke flytte sammen altfor tidlig da... Pam
Gjest gjest1 Skrevet 17. februar 2005 #10 Skrevet 17. februar 2005 Har vært oppe i samme situasjon selv. Jeg ville heller ikke betale halvparten der han satt igjen med alt hvis det gikk galt med forholdet. Så jeg mener at hvis han trenger din halvpart for å klare dette så bør det foreligge en kontrakt mellom dere, der du får tilbake X % av det dere har innbetalt. I banken vi var i hadde de slike kontrakter og ville gjerne hjelpe oss å sette opp en slik. En annen ting en slik kontrakt kan inneholde er at du etter så og så lang tid har rett på X antall kroner ved brudd. Man trenger jo ikke å bli kynisk i en slik situasjon, men det er lurt å ta vare på sine egne interesser.... Det er jo kiipt å stå på bar bakke om 2 år, selv om du i grunn har betalt halve lånet hans i den perioden. LYKKE TIL!! :-)
Arwen Skrevet 17. februar 2005 #11 Skrevet 17. februar 2005 Jeg ville betalt halvparten av alt untatt lånet hans. Det får han klare selv hvis ikke du skal være med å kjøpe.
Gjest *gjest* Skrevet 17. februar 2005 #12 Skrevet 17. februar 2005 Mener du at halvparten av alt også inneholder rentene hans? Usikker
Arwen Skrevet 17. februar 2005 #13 Skrevet 17. februar 2005 Mener du at halvparten av alt også inneholder rentene hans? Usikker Nei, alt som har med lånet og gjøre er hans greie.. Men har aldri vært i den situasjonen, så kan ikke se med sikkerhet hva jeg ville gjort. Vi har hatt 100% felles økonomi fra dag 1 så er en litt uvant tankegang
Gjest Madam Felle Skrevet 17. februar 2005 #14 Skrevet 17. februar 2005 halvaparten av alle boutgifter foruten avdragene. Den skatteletten han eventuelt får, bør han dele med deg. Men eller syns jeg ikke du skal betale mye mindre enn han, fordi han eier leiligheten. Hadde du leid leilighet et annet sted, så måtte du betalt husleien selv om du ikke hadde noe mer om du flyttet. Han skal jo ikke være lidende, fordi han eier.
Gjest Gjesta Skrevet 17. februar 2005 #15 Skrevet 17. februar 2005 Hadde ikke gått med på det jeg , siden du sitter igjen med null om det skulle bli slutt...Halve husleien eller til nød hele husleien..kunne jeg kanskje gått med på.... :o
Arwen Skrevet 17. februar 2005 #16 Skrevet 17. februar 2005 Hadde ikke gått med på det jeg ' date=' siden du sitter igjen med null om det skulle bli slutt...Halve husleien eller til nød hele husleien..kunne jeg kanskje gått med på.... :o[/quote'] Man bør jo betale halvparten av strømutgifter også syens jeg.
Gjest gjesta Skrevet 17. februar 2005 #17 Skrevet 17. februar 2005 Jeg er i liknende situasjon som deg. Jeg bor i samboers hus. Den er pr. dato nesten lånefinansiert til markedsverdi. Jeg betaler halvparten av renteutgiftene (ikke avdrag) minus skattefradraget han får fordi han kan trekke i fra renteutgiftene. Dersom han betaler 6000 i renter så deler du det på to. Din andel blir da 3000. Og så må du trekke ifra rentefradraget som han får på de rentene du betaler. Dette er 28%, dvs 840. Du betaler da 2160. I tillegg så betaler jeg halvparten av fellesutgifter til sameie (for meg kun kr 100 i måneden.) Jeg betaler halvparten av strøm, renovasjon, vann-og kloakk. Forsikringer på huset står han for. Jeg har egen innboforsikring. Dersom det er borettslagsleilighet så består husleie av en del som går til nedbetaling og renter av fellesgjeld. Renteutgiftene på fellesgjelda får eier av boligen til fradrag på skatten. Det kan være litt greit å ha i bakhodet da noen steder har veldig høy husleie pga høy fellesgjeld. Synes faktisk ikke at det da er rimelig å betale halvparten av husleie. Du skal jo betale en form for husleie for du måtte ha bodd uansett. Samtidig så skal man ikke bidra til å øke formuen til den som eier boligen. Hva som er "riktig" løsning må diskuteres i hvert enkelt tilfelle. Og da sammenlikner man gjerne også med den nåværende bosituasjon og kostnadene ved denne.
nat26 Skrevet 17. februar 2005 #18 Skrevet 17. februar 2005 Jeg bor sammen med kjæresten min i en leilighet han eier,jeg betaler husleia som er på 2100,lånet betaler han selv.Synes det er greit sånn,hadde gjort betalt husleie uansett hvor jeg hadde bodd.
Laban Skrevet 18. februar 2005 #19 Skrevet 18. februar 2005 Jeg synes en litt at man skal betale halvparten av en litt "snill" markedspris. Den som kjøper, sitter jo med all risiko for at boligen skal synke i verdi. En investering kan jo gå begge veier. Det er slettes ikke sikkert at man "bidrar til å heve den andres kapital". Bo må jo trådstarter gjøre uansett. Og de har ikke vært sammen så lenge. Saken ville stilt seg annerledes om de hadde et langt forhold og det var andre årsaker il at hun ikke kunne kjøpe seg inn i leiligheten hans.
Gjest Anonymous Skrevet 18. februar 2005 #20 Skrevet 18. februar 2005 Nei' date=' alt som har med lånet og gjøre er hans greie..[/quote'] Rentene er jo en boKOSTNAD (dvs "husleie") og ikke en oppbygging av egenkapital. Den som forventer å få bo i andres leilighet uten å betale på rentene, forventer å kunne snylte. Dette er svært enkelt! 1. Avdragene betales av bare den som eier 2. Husleie, offentlige avgifter og rentekostnader er "husleien" (dvs det husleie dekker når man leier) skal deles likt mellom alle beboere. Dette er den enester rettferdige måten å fordele det på. Det finnes selvfølgelig dem velger andre løsninger, men de får da altså ikke en rettferdig fordeling!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå