AnonymBruker Skrevet 21. mars 2018 #1 Skrevet 21. mars 2018 Jeg er selv snart ferdigutdannet siviløkonom fra BI, som allerede har landet drømmejobben etter endte studier og har hatt en fantastisk studietid. I mine 5 år som student har jeg ved forskjellige anledninger møtt mange studenter som i stedet har valgt å gjennomføre sin utdannelse ved NHH, noe jeg selvfølgelig respekterer. However, hver eneste gang jeg befinner meg i en sosial situasjon med en NHH-student som plutselig finner ut at jeg studerer på BI, skal denne personen bruke all sin energi på snakke ned BI og "forklare" hvor overlegne NHH er. Dette skjønner jeg meg virkelig ikke på. Nå har det seg slik at BI allerede har blitt rangert flere plasser over NHH internasjonalt, og rangert som nr. 1 i Norge. Allikevel, har jeg ALDRI opplevd at en student fra BI med vilje snakker ned NHH foran en NHH-student, eller skal starte argumenter med denne personen. Personlig opplever jeg det slik: hvis du føler en trang for å snakke ned en konkurrerende skole, bekrefter det ovenfor meg at du selv mener din skole er underlegen og dermed har et behov for å motbevise dette. Hva tenker dere? Jeg syntes dette er spesielt flaut når personen som velger å argumentere med meg i tillegg har dårligere fremtidsutsikter og er misfornøyd med egen situasjon. Kan vi ikke alle bare være venner? Anonymkode: 35dc4...742 2
AnonymBruker Skrevet 21. mars 2018 #2 Skrevet 21. mars 2018 Tenker at de fleste som har gått på BI startet der fordi de ikke hadde karakterer til å komme inn andre steder i storbyene, de fullfører såvidt en bachelor etter 4-6 år med middels karakterer, og oppfører seg arrogant når de kommer ut i arbeidslivet/eller møter andre studenter og tror de er noe, fordi de går på BI. Disse ødelegger ryktet for de mer seriøse BI studentene som greier å fullføre en master. Synes også du er ganske nedlatende mot NHH med setningen om "nå har det seg slik at..". Så kanskje de som forteller deg dette sier det fordi du oppfører deg arrogant selv, eller sier ting som tyder på at du mangler sosiale antenner? Ikke vet jeg, men i Norge er det vel ingen som bryr seg om rankinger som ikke er spesielt relevante for studentes læringsutbytte. Må vel også si at jeg ikke forstår de som velger å studere på BI, hvorfor betale så mye for noe du kan få gratis? Anonymkode: 472c2...c15 2
AnonymBruker Skrevet 21. mars 2018 #3 Skrevet 21. mars 2018 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Tenker at de fleste som har gått på BI startet der fordi de ikke hadde karakterer til å komme inn andre steder i storbyene, de fullfører såvidt en bachelor etter 4-6 år med middels karakterer, og oppfører seg arrogant når de kommer ut i arbeidslivet/eller møter andre studenter og tror de er noe, fordi de går på BI. Disse ødelegger ryktet for de mer seriøse BI studentene som greier å fullføre en master. Synes også du er ganske nedlatende mot NHH med setningen om "nå har det seg slik at..". Så kanskje de som forteller deg dette sier det fordi du oppfører deg arrogant selv, eller sier ting som tyder på at du mangler sosiale antenner? Ikke vet jeg, men i Norge er det vel ingen som bryr seg om rankinger som ikke er spesielt relevante for studentes læringsutbytte. Må vel også si at jeg ikke forstår de som velger å studere på BI, hvorfor betale så mye for noe du kan få gratis? Anonymkode: 472c2...c15 Det var på ingen måte meningen å virke nedlatende, jeg spør fordi jeg oppriktig lurer De situasjonene jeg har befunnet meg i hvor dette har skjedd, har jeg gjort alt for å unngå samtaleemnet, og da finner jeg det vanskelig å tro at det var jeg som "startet det" ved å være arrogant som du nevner. Jeg kan godt forstå de begrunnelsene du nevner for hvorfor BI kan oppfattes som et dårligere valg enn NHH, men dette besvarer fortsatt ikke mitt opprinnelige spørsmål som handler om hvorfor noen NHH studenter velger å være nedlatende mot BI, uten provosering eller konkret utbytte av interaksjonen. Når det er sagt ønsker jeg å påpeke at din kommentar angående "BI studenter som greier å fullføre en master" er nokså ladet. Vi greier dette helt fint! Jeg har opplevd at det er en ekstremt liten prosent av min klasse som ikke har fullført så langt, og de aller fleste av oss er storfornøyde med utdanningsinstitusjonen. Anonymkode: 35dc4...742
AnonymBruker Skrevet 21. mars 2018 #4 Skrevet 21. mars 2018 Quote Når det er sagt ønsker jeg å påpeke at din kommentar angående "BI studenter som greier å fullføre en master" er nokså ladet. Ah beklager, jeg har hørt at det er mange som får seg et sjokk på BI når de prøver å fullføre bachelor, og at å komme inn på master er minst like vanskelig som på andre steder - så jeg mente det på en positiv måte, at det er noe som krever en skikkelig innsats. Quote men dette besvarer fortsatt ikke mitt opprinnelige spørsmål som handler om hvorfor noen NHH studenter velger å være nedlatende mot BI, uten provosering eller konkret utbytte av interaksjonen. Som sagt tror jeg det er fordi så mange fra BI er bortskjemte drittunger som har dårlig holdning, stereotypen pappajente/gutt som får penger hjemmefra, bruker studietiden på å feste og konter fag etter fag, og deretter oppfører seg som "de er bedre enn alle andre". Jeg vet av en del som startet på BI men droppet ut i løpet av andre eller tredje semester, fordi det ikke ble så enkelt som de hadde sett for seg. Vet også av noen som må ta emner om og om igjen, men oppfører seg som om de kan mer enn forelesere på universitetene Som en reaksjon på at de alltid rakker ned på andre, så kan det hende de fra NHH bare skal komme deg i forkjøpet fordi de tenker at du er som de fleste andre BI studenter uten å kjenne deg. Anonymkode: 472c2...c15
AnonymBruker Skrevet 21. mars 2018 #5 Skrevet 21. mars 2018 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: Ah beklager, jeg har hørt at det er mange som får seg et sjokk på BI når de prøver å fullføre bachelor, og at å komme inn på master er minst like vanskelig som på andre steder - så jeg mente det på en positiv måte, at det er noe som krever en skikkelig innsats. Som sagt tror jeg det er fordi så mange fra BI er bortskjemte drittunger som har dårlig holdning, stereotypen pappajente/gutt som får penger hjemmefra, bruker studietiden på å feste og konter fag etter fag, og deretter oppfører seg som "de er bedre enn alle andre". Jeg vet av en del som startet på BI men droppet ut i løpet av andre eller tredje semester, fordi det ikke ble så enkelt som de hadde sett for seg. Vet også av noen som må ta emner om og om igjen, men oppfører seg som om de kan mer enn forelesere på universitetene Som en reaksjon på at de alltid rakker ned på andre, så kan det hende de fra NHH bare skal komme deg i forkjøpet fordi de tenker at du er som de fleste andre BI studenter uten å kjenne deg. Anonymkode: 472c2...c15 Det kan jo godt hende det stemmer det du sier, men jeg håper du forstår at det er litt vanskelig for meg å se ting fra ditt perspektiv. Kanskje det hadde vært annerledes hvis jeg, i likhet med deg, kjente mange på BI som "konter fag etter fag, og deretter oppfører seg som om de er bedre enn alle andre"? Tror rett og slett det handler om polariserende opplevelser Og dette er jo som regel grunnen til motstridende meninger! Jeg bare kjenner så mange i min klasse som jobber ræva av seg, får utrolig bra karakterer, de beste jobbtilbudene, for å så møte en NHH-er på byen med C-snitt som har fått jobb i selskapet til pappa og som da velger å snakke ned BI uten grunn, mens de bare prøver å nyte kvelden sin. Syntes bare det er vanskelig å ha en normal samtale i slike situasjoner, og skulle gjerne vært foruten konflikt i det hele tatt. Men jeg er TOTALT enig med deg dersom der er snakk om en person fra BI som starter med å være arrogant. Så kanskje poenget ditt er at folk med NHH-bakgrunn har lettere for å anta at folk med BI-bakgrunn er arrogante, og derfor velger å være det selv? (det var slik jeg forstod deg, men kan godt hende jeg tar feil) Anonymkode: 35dc4...742
AnonymBruker Skrevet 21. mars 2018 #6 Skrevet 21. mars 2018 Nå er vel NHH og BI på samme nivå, når det gjelder mastergrad iallfall og det er det som teller. Bachelor er det egentlig ikke så nøye med. Mye rart som prøver seg på bachelor begge steder, men spesielt ved BI, kanskje fordi det er lettere inntaktskrav. Skjønner ellers ikke hvorfor NHH-eren er misfornøyd med jobb hos papsen - vi andre som ikke har papsen til å gi oss jobb, sliter nå langt mer med diverse ting. Det er klart at det er ubehagelig med en slik nedlatende tone ovenfor BI, men du kan i det minste si det på en sivilisert måte at det er ikke "du" (NHH-eren) som er arb.giveren min. Og så lenge du er veldig heldig og har fått en slik jobb som du liker veldig godt, så er jo det som teller. Men skal si deg en ting, det er godt at dere ikke har hatt en "samling" på byen med en NTNU-er. Da hadde både dere fra NHH, BI og sikkert også fra UiO og UiB ha fått høre hvor "supreme" NTNU er, og at han som ingeniør er Guds gave til jorda - og det pleier de å si ganske sånn kaldt og usympatisk som om de var en robot. Slik at man må kjempe meg seg selv og ikke fyke til det latterlige ingeniør-trynet deres, lol. De var dog ikke så høye i hatten i 2014 / 2015. Da kom jeg med en fin en: Hvordan går det med jobben i olja? Åja, glemte det, du er på dagpenger, haha! Ja, jeg var litt slemt der, men er ikke helt fan av arrogante ingeniører. Anonymkode: 257e7...6a5 1
AnonymBruker Skrevet 21. mars 2018 #7 Skrevet 21. mars 2018 Studerer også økonomi og ledelse på BI og opplever mye av det samme. Jeg er selv fra vestlandet og er helt ærlig luta lei av at det skal regne 300 dager i året, samt at "alle" fra vestlandet skal kolonisere Bergen og forsette i de samme videregående-klikkene. Da betaler jeg heller skolepenger og ser på det å studere i Oslo som en del av opplevelsen av å være student. Anonymkode: f759c...b59
AnonymBruker Skrevet 21. mars 2018 #8 Skrevet 21. mars 2018 3 hours ago, AnonymBruker said: Studerer også økonomi og ledelse på BI og opplever mye av det samme. Jeg er selv fra vestlandet og er helt ærlig luta lei av at det skal regne 300 dager i året, samt at "alle" fra vestlandet skal kolonisere Bergen og forsette i de samme videregående-klikkene. Da betaler jeg heller skolepenger og ser på det å studere i Oslo som en del av opplevelsen av å være student. Anonymkode: f759c...b59 Skjønner godt at du ville flytte og oppleve noe annet enn du er vant til student, men hvorfor valgte du ikke en skole uten skolepenger? Quote Men jeg er TOTALT enig med deg dersom der er snakk om en person fra BI som starter med å være arrogant. Så kanskje poenget ditt er at folk med NHH-bakgrunn har lettere for å anta at folk med BI-bakgrunn er arrogante, og derfor velger å være det selv? Ja, de går i forsvarsposisjon før de vet hvordan personen egentlig er, dømmer på bakgrunn av studiested. Synes forresten sammenligningen med NTNU var morsom, det er der jeg studerer og er helt enig i at "vi" (noen av de som studerer her) er verstinger på dette, skulle tro en bachelorgrad fra NTNU tilsvarte en doktorgrad andre steder slik som enkelte skryter Anonymkode: 472c2...c15
AnonymBruker Skrevet 21. mars 2018 #9 Skrevet 21. mars 2018 3 timer siden, AnonymBruker skrev: Skjønner godt at du ville flytte og oppleve noe annet enn du er vant til student, men hvorfor valgte du ikke en skole uten skolepenger? Ja, de går i forsvarsposisjon før de vet hvordan personen egentlig er, dømmer på bakgrunn av studiested. Synes forresten sammenligningen med NTNU var morsom, det er der jeg studerer og er helt enig i at "vi" (noen av de som studerer her) er verstinger på dette, skulle tro en bachelorgrad fra NTNU tilsvarte en doktorgrad andre steder slik som enkelte skryter Anonymkode: 472c2...c15 NHH og BI er de skolene som har best rykte på seg, relevante studentorganisasjoner, gode kontakter i næringslivet, og generelt gode muligheter. Integrert master fristet også en god del Anonymkode: f759c...b59
AnonymBruker Skrevet 21. mars 2018 #10 Skrevet 21. mars 2018 Synes alle her trekker frem veldig gode poeng Det absolutt beste hadde vært om alle studenter/nyutdannede, uansett skole og bakgrunn, klarte å støtte hverandre og respektere hverandres valg Uansett om man velger BI, NHH, NTNU eller en annen skole, investerer man i sin egen fremtid! Anonymkode: 35dc4...742
Gjest Sisti Skrevet 22. mars 2018 #11 Skrevet 22. mars 2018 (endret) Jeg har møtt mange phd-stipendiater på både BI og NHH. Noen PhD-er på BI kommer fra NHH, og vice versa. Når man kommer på faglige nivåer over master er det ingen som bryr seg lenger om hva som er best av NHH og BI. Mitt inntrykk er at det rett og slett er umodenhet som gjør at enkelte studenter (og voksne i arbeidslivet også, for den saks skyld) har veldig behov for å se ned på den andre skolen. BI og NHH trenger hverandre. De har godt av å konkurrere slik de gjør, og de har godt av å bytte studenter (på for eksempel PhD-nivå). Ikke minst har alle andre handelshøyskoler i Norge også veldig godt av å ha to gode skoler å strekke seg etter. NHH og BI er begge veldig gode, samtidig som de er veldig forskjellige på en del områder. Hvor mye bedre kan det bli, egentlig? Ingen grunn til å krangle om hvem som er best hvertfall. Endret 22. mars 2018 av Sisti
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå