Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Gjest Nimbi
Skrevet

Hei!

Har for første gang i mitt liv begynt å jogge og synes faktisk det er ganske greit og har løpt ca 2 ganger i uka siden januar. Løper på veien langs fjorden i all slags vær og føre og har klart å jogge lengre og lengre. 

Men lurte litt på hvordan andre trener når de jogger utendørs? Satser du på å jogge i et jevnt tempo sånn at du ikke trenger noen gåpauser, eller satser du på å løpe så langt som mulig og kanskje må legge inn litt gåing her og der?

Er jo en del slake oppoverbakker her jeg løper og jeg vil gjerne løpe lengre og lengre men da har jeg innsett at jeg må gå ca 100 meter når jeg har kommet opp bakkene for å unngå at beina stivner. 

I begynnelsen var hele løpingen et slit men nå klarer jeg å jogge 6 km og er forsåvidt fornøyd med min egen innsats.

Dette er sikkert ikke så nøye egentlig, men lurte bare litt på hvilken "taktikk" andre landeveisjoggere har? :)

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Begynn i et jevnt tempo du kan holde uten pauser, og øk tempoet gradvis etter hvert som du føler du blir bedre. Det kan bety litt langsom løping i begynnelsen, men hvis du tar tiden er det veldig gøy å se hvor fort det blir fremgang på den samme ruten. Finn deg noen favorittruter med forskjellige lengder, spre dem utover uka og loggfør tidene. Når du kan løpe sånn 10km og føler du kunne løpt lenger, kan du begynne med intervalltrening for å styrke løpemusklene og bli raskere. 

Anonymkode: fad98...b73

AnonymBruker
Skrevet

Etter hvert kjenner du på kroppen hvor i løypene du kan øke tempoet, cluet er å øke det underveis, ikke senke det, så begynn heller litt forsiktig. Den gode flyten kommer liksom etter 5km-grensa, det er i hvert fall da jeg begynner å like det. De første tre km føles ikke like bra som hvis man har løpt kontinuerlig en stund.

Anonymkode: fad98...b73

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har nok litt annen taktikk enn de andre, jeg bruker mye fartslek på tur, både for å ikke stivne og for at det ikke skal bli ensformig. Det betyr at jeg øker og minsker farten etter hva jeg føler for. For eksempel kan jeg ta meg helt ut opp en bakke, for så å gå eller jogge lett for å hente meg inn etterpå. Jeg kan også spurte mellom lyktestolper for så å gå eller jogge lett mellom de neste. Jeg kjenner an dagsformen. Noen dager vil jeg bare jogge sakte med rolig puls, såkalt snakketempo, mens andre dager føler jeg for å ta meg mer ut. Det viktigste i begynnelsen er å trene regelmessig :) Og meld deg gjerne på et lavterskelløp, det finnes mange av dem rundt om i landet, og det er helt herlig!

Anonymkode: 66baa...250

AnonymBruker
Skrevet

For meg har gåpauser vært helt uaktuelt tidligere. Jeg opparbeidet meg en god form fra et labert grunnlag ved å bestemme meg for å løpe en viss distanse og så gjennomføre denne distansen uansett hvor vondt det var. Den siste tiden har jeg derimot endret holdning. Ja, jeg ble selvfølgelig i mye bedre form, men den der militante stilen drepte mye løpeglede.

Så nå når langturene mine er på 20-25 km så er jeg opptatt av å høre på kroppen og variere tempo etter hvordan jeg føler meg. Mange ganger så hjelper det å ta en liten pause og tøye ut en muskel om jeg begynner å få vondt ila turen. Da blir turen lystbetont og smertefri.

Liker fremdeles å presse meg, men holder det til intervalløktene, ikke langturene.

Anonymkode: 32186...616

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...