AnonymBruker Skrevet 20. mars 2018 #1 Del Skrevet 20. mars 2018 Ser litt på hundebur til en hund vi skal hente om noen uker. Ser at for eksempel plantasjen, felleskjøpet og XXL har metallbur til under 1000lappen, holder disse burene til bur i bil? Er de godkjente, om noe sånt regelverk finnes? Er det noe man bør unngå? Har og sett at det finnes egne spesialbygde bur til en ganske høy pris, jeg regner jo med at disse burene er veldig sikre, og selvsagt det beste av det beste, men holder det med et lite enkelt bur i starten? Hunden vi henter er liten som valp, men vil vokse fort fremover, og det ligger et bilbytte i kortene om et år, så vet ikke om jeg skal invistere i et stort og dyrt bur nå, eller om et lite rimeligere ett kan holde frem til hunden er fullvokst, og jeg kjøper ny bil.. Anonymkode: c3071...ec4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 20. mars 2018 #2 Del Skrevet 20. mars 2018 ALDRI bruk de klassiske metallburene (bilde 1) man får hos feks Felleskjøpet, Biltema etc. Pinnene knekker og spidder hunden ved evt kollisjon. Legg penger i et godt og solid bur. Det trenger ikke være spesialbygd. Bruk heller et bur av feks typen trixie eller hercules (bilde 2) Anonymkode: c035e...a0a 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 20. mars 2018 #3 Del Skrevet 20. mars 2018 Du kan jo spørre deg selv om sikkerheten hos et barn ikke er så viktig så lenge man skal gjøre det bedre om et par år. De fleste vil jo si nei. Det kan gå galt allerede andre gangen dere er ute på kjøretur, det er ikke Ok å vente med skikkelig sikring av hund. Anonymkode: c035e...a0a 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 20. mars 2018 #4 Del Skrevet 20. mars 2018 Ingen vits å bruker penger på et billigbur, kjøp et som vil passe hunden som voksen med en gang og som er godkjent. Vi er veldig fornøyd med vårt fra Trixie. Anonymkode: 72d54...2eb 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 20. mars 2018 #5 Del Skrevet 20. mars 2018 De billigburene er livsfarlig for både deg og hunden din. Knekker som pinneved ved kollisjon. Anbefaler denne siden http://www.centerforpetsafety.org/. Etter å ha sett video av testene der gikk jeg raskt til innkjøp av sikkert utstyr, for å si det sånn Anonymkode: 7873c...94c Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Julie Skrevet 20. mars 2018 #6 Del Skrevet 20. mars 2018 Styr unna billigburene,de er vel i utgangspunkt ikke ment som biltur heller,men kun for bruk innendørs. Legg inn autosøk på finn. Fullt mulig å finne seg et pent brukt, intakt og solid bur der til overkommelig pris. 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 20. mars 2018 #7 Del Skrevet 20. mars 2018 1 hour ago, AnonymBruker said: Ingen vits å bruker penger på et billigbur, kjøp et som vil passe hunden som voksen med en gang og som er godkjent. Vi er veldig fornøyd med vårt fra Trixie. Anonymkode: 72d54...2eb Det skal man ikke. Et bur skal være så lite at hunden ikke kan bli slengt i veggene på buret. Det blir en valp i et voksenbur. Anonymkode: 7107a...714 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
happiest Skrevet 21. mars 2018 #8 Del Skrevet 21. mars 2018 Kan jeg spore bittelitt av? Mer bilbelte/sele sikrere enn bur? I buret lan jo hunden ristes noe frem og tilbake avhengig av burets størrelse. Men belte vil jo stramme kraftig også ved krasj. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 21. mars 2018 #9 Del Skrevet 21. mars 2018 1 time siden, happiest skrev: Kan jeg spore bittelitt av? Mer bilbelte/sele sikrere enn bur? I buret lan jo hunden ristes noe frem og tilbake avhengig av burets størrelse. Men belte vil jo stramme kraftig også ved krasj. hovedhensikten med å bruke belte eller bur som sikring er at hunden (rom regnes som gjenstand) ikke skal kastes rundt i bilen og potensielt gjøre skade på mennesker. hunden vil rister rundt uansett hva man sikrer den med, med mindre man stropper den fast, samme som hos mennesker. vi blir filledukker i en krasj vi også selv om vi bruker belte korrekt. hensikten er å gjøre skaden minst mulig. Anonymkode: c035e...a0a Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest -Willow Skrevet 22. mars 2018 #10 Del Skrevet 22. mars 2018 16 timer siden, happiest skrev: Kan jeg spore bittelitt av? Mer bilbelte/sele sikrere enn bur? I buret lan jo hunden ristes noe frem og tilbake avhengig av burets størrelse. Men belte vil jo stramme kraftig også ved krasj. I de testene jeg har sett holder ikke beltene beregnet på hund. Jeg opplever det som sikrere med et ordentlig kollisjonstestet bur for både hunden og oss mennesker. Vi har et som trekker seg sammen i et eventuelt krasj, slik at det skal være minimalt med rom å kastes rundt i (variocage). Uansett burde buret være så lite som det kan uten at hunden har det ubehagelig. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 22. mars 2018 #11 Del Skrevet 22. mars 2018 http://www.zooplus.no/shop/hund/hundebur_tilbehor/bur_for_bilen/plast/393743 Er dette godt nok bur for bil for hunder? Skjønner at det finnes bedre bur, men bare tenker om bur som er godkjent for fly-transport også er godt nok for bil? Anonymkode: da80f...a62 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Krokanis Skrevet 22. mars 2018 #12 Del Skrevet 22. mars 2018 4 minutter siden, AnonymBruker skrev: http://www.zooplus.no/shop/hund/hundebur_tilbehor/bur_for_bilen/plast/393743 Er dette godt nok bur for bil for hunder? Skjønner at det finnes bedre bur, men bare tenker om bur som er godkjent for fly-transport også er godt nok for bil? Anonymkode: da80f...a62 Ikke bra nok. I fly vil du jo ikke få et annet fly i rumpa.. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
spinner Skrevet 22. mars 2018 #13 Del Skrevet 22. mars 2018 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: http://www.zooplus.no/shop/hund/hundebur_tilbehor/bur_for_bilen/plast/393743 Er dette godt nok bur for bil for hunder? Skjønner at det finnes bedre bur, men bare tenker om bur som er godkjent for fly-transport også er godt nok for bil? Anonymkode: da80f...a62 Dette er et kattebur med nokså mye unødvendig dill som kan være farlig i bil. I bil bør man bruke bilbur med solide stenger. Etter min mening er det bedre at hunden evt treffer bakseterygg uten bur enn at den spiddes på tynne stenger eller plast. Seleløsningene testet dårlig hos NAF(?) nylig. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Carrot Skrevet 22. mars 2018 #14 Del Skrevet 22. mars 2018 https://www.finn.no/bap/forsale/search.html?search_type=SEARCH_ID_BAP_ALL&q=transportbur hund det er 62 annonser på Finn akkurat nå så litt avhengig av hvor i landet du bor burde det være mulig å finne noe som er av god kvalitet da du har fått mange gode råd over her. Men, minst like viktig som å kjøpe riktig bur er at buret er godt festet. Dersom du ikke kan feste buret godt i bilen er det kanskje bedre med sikkerhetssele til valpen? eksempel: https://www.dyresjappa.no/hundeutstyr/hundeseler/bilsele-til-hund Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Uhumskheter Skrevet 22. mars 2018 #15 Del Skrevet 22. mars 2018 Jeg har sele på min fordi det er ikke plass til bur i bilen. Kolliderte med selen og han fikk seg en real trøkk, men det gikk fint. Han sitter i midten bak så han ikke vil bli slengt inn i en av dørene om vi blir truffet fra siden. Og selve selen er god og bred over brystet. Det er ikke optimalt, men det er tusen ganger bedre enn å ha ham løs, som er alternativet. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Linazer Skrevet 22. mars 2018 #16 Del Skrevet 22. mars 2018 Jeg anbefaler et trygt bilbur. Selv har jeg bur herfra: https://hundebur.com/ Det er solide bur. Mitt er tyve år gammelt og fortsatt i daglig bruk. Du kan helt sikkert finne brukt bur på Finn. Det er et tveegget sverd dette med at bilburene skal være så trange. Mulig det er mer trafikksikkert, men det er viktig for meg at hundene mine kan få beveget seg mens vi kjører. Korte daglige turer har det jo lite å si, men på langturer eller når hunden må tilbrine noen timer i bilen så må de få strukket på seg. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 22. mars 2018 #17 Del Skrevet 22. mars 2018 1 time siden, Uhumskheter skrev: Jeg har sele på min fordi det er ikke plass til bur i bilen. Kolliderte med selen og han fikk seg en real trøkk, men det gikk fint. Han sitter i midten bak så han ikke vil bli slengt inn i en av dørene om vi blir truffet fra siden. Og selve selen er god og bred over brystet. Det er ikke optimalt, men det er tusen ganger bedre enn å ha ham løs, som er alternativet. Lurt å ha han i midten, det med å få bil i siden hvor han evt sitter har jeg faktisk ikke tenkt på. Har ikke hund nå, men det skal jeg ta med meg om jeg får hund senere å ikke har mulighet for bur i bilen. Anonymkode: c035e...a0a Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Carrot Skrevet 22. mars 2018 #18 Del Skrevet 22. mars 2018 (endret) 3 timer siden, Linazer skrev: Det er et tveegget sverd dette med at bilburene skal være så trange. Mulig det er mer trafikksikkert, men det er viktig for meg at hundene mine kan få beveget seg mens vi kjører. Korte daglige turer har det jo lite å si, men på langturer eller når hunden må tilbrine noen timer i bilen så må de få strukket på seg. Dersom buret er for stort vil hunden bli skadet inne i buret og hele poenget med sikring er borte. Dersom du skal på langtur må du stanse og lufte hunden, å kjøpe et "stort bur" for at hunden skal "ha det komfortabelt" er å undergrave poenget og man kunne like gjerne kjørt uten bur. Endret 22. mars 2018 av Carrot Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 22. mars 2018 #19 Del Skrevet 22. mars 2018 Du kan også sjekke hundebur.no eller trønderbur. Dette er folk som lager helsveisede bur etter mål tilpasset bilen din! Vi har hatt tre biler og fått flotte bur hver gang!! Anonymkode: 1aebb...65c Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 25. mars 2018 #20 Del Skrevet 25. mars 2018 Jeg trenger litt råd ang. bur. Jeg leste denne tråden i går, og sendte etterpå en forespørsel til både hundebur.com og Trøndeburet. Fikk nå svar fra begge, og svarene er veldig forskjellige. De fikk helt lik informasjon fra meg, så dette gjør meg litt forvirret. Prisforskjellen er på nesten 4000kr og det er ganske mye penger. Hundebur.com sier bredde 60cm, mens Trønderburet sier bredde 80 cm. Forstår at noe av prisforskjellen kan ligge i at det er helt forskjellig størrelse på burene. Hvordan vet man hva man skal velge? Anonymkode: 72183...0e2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå