Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Om knappe to uker flytter vi. Vi har alltid betalt i tide og heller noen dager før dersom avtalte datoen er i en helg, slik at de har pengene til datoen. Vi flytter nå en måned før vi må være ute (fordi det er såpass mye feil og mangler her at vi orker ikke bo her mer enn vi må), vi har derfor betalt dobbel leie (som vi avklarte med utleier) og utleier har vært her å sjekket over leiligheten og sa h*n skulle gi oss depositumet vårt. Problemet er bare det at så lenge det er de som skal ha noe, så skal det helst skje asap, mens de få gangene det har vært noe hos oss så tar det en halv evighet før utleier gidder å ta seg tid til å ordne det. Nå trenger vi altså depositumet vårt slik at vi får det over til de andre vi skal leie av, og utleier sier konstant at h*n skal "prøve å få ordnet det i kveld!". Jeg har sjekket nettbanken x-antall ganger siden h*n var her, men absolutt ingen ting skjer. Jeg synes vi har vært tålmodige og greie leietakere som har måttet akseptere litt for mye, blant annet feil de har lovet å rette opp i har ikke blitt rettet opp i og jeg er sikker på at hvis noen hadde kommet hit å sjekket leiligheten så hadde de ikke fått lov til å leie den ut i det hele tatt. Blir bare så frustrert når h*n ikke kan bruke TO MINUTTER av sin "dyrebare" tid slik at vi kan få depositumet vårt. Har avklart med et familiemedlem at vi kan låne penger der i verste fall, men synes da det blir litt for ille og. Vi har som sagt vært tålmodige nok med utleier..

Vil liksom trå litt forsiktig og, vi vil jo ha pengene våres og det er ingen grunn til at utleier skal nekte oss pengene våres, men hvordan kan jeg si til han at nå må han faktisk få rumpa i gir, for vi må ha pengene våres så vi får flyttet? På en pen måte og som faktisk gjør at han gir oss pengene. Vi betaler i tillegg for en måned vi ikke skal bo her, og tenker å levere nøklene når vi har kommet oss inn i andre leiligheten og har vasket ut. De skal ikke leie ut noe videre fordi de har planer om å selge, så synes jo nok en gang at vi er greie her. Mer tid til de til å rette opp feilene de lovte å rette opp da vi flyttet inn hit, om de i det hele tatt kommer til å fikse det..

Anonymkode: 88686...6b1

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Jeg vært i en rekke leieforhold. Aldri fått tilbakebetalt depositumet før etter jeg har flyttet og er ferdig utvasket. Dette fordi de kan kreve noe av depositumet til bedre utvask dersom det er utført for dårlig.

Anonymkode: a66e2...1ae

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet

Depositum blir da utbetalt fra depositumskonto 2-3 virkedager etter utflyttingsdato? Da både utleier og leietaker har signert på at leieforholdet er avsluttet og at det ikke er noen disputter? 

Anonymkode: f91df...0f4

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet
8 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Om knappe to uker flytter vi. Vi har alltid betalt i tide og heller noen dager før dersom avtalte datoen er i en helg, slik at de har pengene til datoen. Vi flytter nå en måned før vi må være ute (fordi det er såpass mye feil og mangler her at vi orker ikke bo her mer enn vi må), vi har derfor betalt dobbel leie (som vi avklarte med utleier) og utleier har vært her å sjekket over leiligheten og sa h*n skulle gi oss depositumet vårt. Problemet er bare det at så lenge det er de som skal ha noe, så skal det helst skje asap, mens de få gangene det har vært noe hos oss så tar det en halv evighet før utleier gidder å ta seg tid til å ordne det. Nå trenger vi altså depositumet vårt slik at vi får det over til de andre vi skal leie av, og utleier sier konstant at h*n skal "prøve å få ordnet det i kveld!". Jeg har sjekket nettbanken x-antall ganger siden h*n var her, men absolutt ingen ting skjer. Jeg synes vi har vært tålmodige og greie leietakere som har måttet akseptere litt for mye, blant annet feil de har lovet å rette opp i har ikke blitt rettet opp i og jeg er sikker på at hvis noen hadde kommet hit å sjekket leiligheten så hadde de ikke fått lov til å leie den ut i det hele tatt. Blir bare så frustrert når h*n ikke kan bruke TO MINUTTER av sin "dyrebare" tid slik at vi kan få depositumet vårt. Har avklart med et familiemedlem at vi kan låne penger der i verste fall, men synes da det blir litt for ille og. Vi har som sagt vært tålmodige nok med utleier..

Vil liksom trå litt forsiktig og, vi vil jo ha pengene våres og det er ingen grunn til at utleier skal nekte oss pengene våres, men hvordan kan jeg si til han at nå må han faktisk få rumpa i gir, for vi må ha pengene våres så vi får flyttet? På en pen måte og som faktisk gjør at han gir oss pengene. Vi betaler i tillegg for en måned vi ikke skal bo her, og tenker å levere nøklene når vi har kommet oss inn i andre leiligheten og har vasket ut. De skal ikke leie ut noe videre fordi de har planer om å selge, så synes jo nok en gang at vi er greie her. Mer tid til de til å rette opp feilene de lovte å rette opp da vi flyttet inn hit, om de i det hele tatt kommer til å fikse det..

Du har ingen rett på å få depositumet før utleieobjektet er kontrollert og tilbakelevert utleier i av utleier godkjent stand. 

Å gi deg depositumet før han får nøklene vil være dumt av utleier og noe han neppe gjør. 

Er utleier vanskelig så husk å ta bilder av alt før du overleverer nøklene slik at du kan bevise hvilken stand boligen blir tilbakelevert. Få også kvittering på et stykke papir samtidig som du leverer nøklene.

At du trenger pengene hjelper ikke du kan ikke kreve dem.

Anonymkode: 616ef...45b

• Liker 1
Skrevet

Nå vet jeg ikke hva som er "den riktige" måten å gjøre det på, men jeg har aldri opplevd å få tilbake depositum før noen dager etter at jeg har flyttet ut. Før jeg hadde noe penger på sparekonto selv måtte jeg ta opp et (veldig) midlertidig lån hos foreldrene mine for å dekke depositum for det nye bostedet :) Men om utleieren deres konstant sier at han "skal prøve å få fikset det i kveld" er det selvsagt litt irriterende når det ikke blir gjort; da er det heller bedre at han sier til dere at dere ikke får det før etter at dere har flyttet ut.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

.... Og dette er grunnen til at man skal ha et ordentlig leieforhold med depositumskonto. Utleier kommer antakeligvis til å fortsette å leie ut leiligheten med de feil og mangler dere har gitt beskjed om. Ligg lavt i terrenget, og lån penger av familie. Et tips: Man går gjennom leiligheten ved overtakelse så utleier ikke kan komme med ting dere ikke er enige i. Deretter skal depositumskontoen oppheves og leietaker skal ha rentene. 

Anonymkode: 5f86f...d24

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

I HI forklarer jeg jo at dette er en avtale vi har med utleier. At vi skulle få depositumet før, og at h*n skulle ordne det snarest fordi vi trenger det til det andre stedet som naturligvis vil ha depositum inn før vi flytter inn. H*n har vært her å sett over leiligheten før h*n sa og lovte dette.

Vi har leid her lenge og de har vært mer inn og ut av denne leiligheten enn noe annet sted vi har bodd (i tillegg kommet inn her uten tillatelse og grunn, uten forvarsel) så de bør absolutt vite at vi er mennesker som holder det rent og i orden nå. Nå skal vi vaske grundig ut etter å ha flyttet, men om vi skulle ha driti i det hadde det likevel vært rent her liksom. 

Dette er som sagt en avtale vi har, og utleier kommer til og med til å få nøklene over en måned før vi faktisk behøver å gi dem fra oss, fordi vi bare vil bli ferdig med det. Vi har allerede betalt for måneden vi ikke kommer til å bo her, bare for at utleier ikke skal risikere at vi tar depositumet og stikker uten å betale for den siste måneden. Alt er som det skal i leiligheten og den er blitt godkjent av utleier. Vi kan ikke kreve noe som helst, men når utleier har lovt at vi skal få depositumet snarest og påstår h*n skal ordne det hver kveld, så forventer vi jo at det faktisk skjer og.

Vi har tatt bilder av hele leiligheten, samt alle feil som er her, og det at de kaster søppel, rustne spikre, sager og alt som er utenfor døren vår hvor vårt barn av og til springer ut før oss når vi skal ut, bare for å ha dokumentert ALT. Hadde jeg lagt ut bildene vi har her hadde enhver sett at denne leiligheten egentlig ikke er godkjent for utleie. Jeg kunne jo vært skikkelig kjip og bedt noen komme for lenge siden, synes det minste h*n kan gjøre nå er å ordne dette så vi får kommet oss vekk og til en tryggere plass for både oss og barnet vårt.

AnonymBruker
Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

.... Og dette er grunnen til at man skal ha et ordentlig leieforhold med depositumskonto. Utleier kommer antakeligvis til å fortsette å leie ut leiligheten med de feil og mangler dere har gitt beskjed om. Ligg lavt i terrenget, og lån penger av familie. Et tips: Man går gjennom leiligheten ved overtakelse så utleier ikke kan komme med ting dere ikke er enige i. Deretter skal depositumskontoen oppheves og leietaker skal ha rentene. 

Anonymkode: 5f86f...d24

Vi har en ordentlig depositumskonto, og den står i mitt navn. Men jeg får jo ikke pengene tilbake før h*n godkjenner det. H*n sa når h*n var her at da får vi depositumet og de rentene som er der. Utleier skal selge til sommeren og skal ikke ha noen nye leietakere. 

AnonymBruker
Skrevet
12 minutter siden, vscare skrev:

Nå vet jeg ikke hva som er "den riktige" måten å gjøre det på, men jeg har aldri opplevd å få tilbake depositum før noen dager etter at jeg har flyttet ut. Før jeg hadde noe penger på sparekonto selv måtte jeg ta opp et (veldig) midlertidig lån hos foreldrene mine for å dekke depositum for det nye bostedet :) Men om utleieren deres konstant sier at han "skal prøve å få fikset det i kveld" er det selvsagt litt irriterende når det ikke blir gjort; da er det heller bedre at han sier til dere at dere ikke får det før etter at dere har flyttet ut.

Ja.. Vi spurte først om vi fikk slippe tre måneder oppsigelsestid om de fant noen som ville leie her før, men de skal selge, så de skulle ikke ha noen nye leietakere og derfor så gikk ikke det dessverre, og det hadde vi naturligvis full forståelse. På grunn av merkelig dato (fra 15-15 hver måned) så telte visst ikke måneden vi sa opp leiligheten, så vi betaler derfor en del mer enn vi hadde behøvd, og betaler for en måned hvor vi ikke engang kommer til å bo her. De hadde ikke noe problemer med å si at å slippe en måned dessverre ikke var mulig, så om h*n faktisk ikke mente vi kunne få depositumet vårt nå så hadde han nok heller ikke sagt det. Problemet er bare nå, og generelt at så fort det er vi som skal ha noe så er h*n plutselig så travel og har ikke tid visst, enda h*n sier h*n skal fikse det.

Skrevet (endret)

Du må nok minst vente til nøkkelen er levert. Du skjønner sikkert hvorfor.

Hvis du tror det kommer til å dra ut enda lenger, så ber du banken utbetale. Utleier har da en frist på 5 uker til å stoppe det dersom han mener han har krav på depositumet ditt. 

Endret av penny_
AnonymBruker
Skrevet
34 minutter siden, AnonymBruker said:

Ja.. Vi spurte først om vi fikk slippe tre måneder oppsigelsestid om de fant noen som ville leie her før, men de skal selge, så de skulle ikke ha noen nye leietakere og derfor så gikk ikke det dessverre, og det hadde vi naturligvis full forståelse. På grunn av merkelig dato (fra 15-15 hver måned) så telte visst ikke måneden vi sa opp leiligheten, så vi betaler derfor en del mer enn vi hadde behøvd, og betaler for en måned hvor vi ikke engang kommer til å bo her. De hadde ikke noe problemer med å si at å slippe en måned dessverre ikke var mulig, så om h*n faktisk ikke mente vi kunne få depositumet vårt nå så hadde han nok heller ikke sagt det. Problemet er bare nå, og generelt at så fort det er vi som skal ha noe så er h*n plutselig så travel og har ikke tid visst, enda h*n sier h*n skal fikse det.

Altså, om det er 15 eller 1 i mnd er revnende likegyldig, oppsigelsen er 3 mnd + mnd du er i. Så viss du sier opp 25 mars så skal du bo ut mars+ april, mai og juni. 

Anonymkode: 6ba3a...499

AnonymBruker
Skrevet
10 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Altså, om det er 15 eller 1 i mnd er revnende likegyldig, oppsigelsen er 3 mnd + mnd du er i. Så viss du sier opp 25 mars så skal du bo ut mars+ april, mai og juni. 

Jeg er ikke idiot. Vi sa opp den 1 januar, men da teltes visst ikke januar, fordi vi har fra 15 til 15. Nå er det uansett ikke dét som er poenget her om du leser. Poenget er at vi betaler for oss selv om vi ikke engang kommer til å bo her, og utleier kommer til å få nøklene før vi egentlig må gi dem fra oss. For hvorfor skal vi sitte å holde på de bare fordi vi kan? 

AnonymBruker
Skrevet
12 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det er faktisk ikke så uvanlig å slippe med en måned dersom utleier har funnet nye leietakere som kan ta over. Det gikk ikke i dette tilfellet her i og med at de skulle selge (hvis ikke hadde det ikke vært noe problem for de), og det har vi full forståelse for. Er fremdeles ikke det som er greia her. Leiligheten er godkjent og utleier har lovt oss depositumet flere kvelder nå, men det skjer ikke fordi h*n er treig. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...