Gå til innhold

Hva bruker du tiden (livet!) ditt på?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Ja, helt enkelt hva bruker du tiden din på? Hva fyller du dagene med? 

Om man tar bort
Jobb: 8 timer x 5 dager i uken
Søvn 8 timer x 7 dager i uken
så har man fremdeles veldig mange timer til alt mulig annet. 

Jeg bruker vel
Transport/overganger: 1 time x 7 dager i uken
Matlaging: 1 time x 7 dager i uken
Trening: 2 timer x 3 dager i uken
Handling: ca. 2 timer i uken
og da står jeg ... om jeg regner på det igjen med søren meg 50 timer! 

Og dagene går, og livet forsvinner mellom fingrene mine uten at jeg føler at jeg virkelig får gjort noe ut av det! Jeg dveler en del i eksistensiell undring, hva er poenget, men det er ikke det jeg spør om nå. Men jeg bare spør hva bruker alle disse folkene (dere og meg) hele dette livet på, så mange timer og plutselig er kvelden over og det er på tide å legge seg og så begynner man på nytt, ny dag, uten at man har gjort noe særlig. Hva kaster du bort livet ditt på? :P Evt. hvordan utnytter du det til det fulle? 

Anonymkode: c1ae5...8ba

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Skriver du en oppgave om Taylorisme?

Jeg bruker mitt liv på å leve. Jeg studerer, jobber, er med venner, hobbyer/interesser, er ute i naturen, lager mat, rydder og vasker; sover, dusjer, etc. etc. :P

Jeg kaster aldri bort tiden min, og jeg stresser ikke med å utnytte tiden til det fulle. :laugh:

Anonymkode: bcf93...66f

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Her i heimen glaner vi på skjermer. Tv og mobiltasting døgnet rundt. Rent ut trist.

Anonymkode: 1dd0d...563

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Skriver du en oppgave om Taylorisme?

Jeg bruker mitt liv på å leve. Jeg studerer, jobber, er med venner, hobbyer/interesser, er ute i naturen, lager mat, rydder og vasker; sover, dusjer, etc. etc. :P

Jeg kaster aldri bort tiden min, og jeg stresser ikke med å utnytte tiden til det fulle. :laugh:

Anonymkode: bcf93...66f

Taylorisme har jeg aldri hørt om! Leste raskt på google at det handlet om arbeidsfordeling, men ser ikke helt relevansen til innlegget mitt? :P Hvilket studie ville jeg gått på da om jeg skrev det? (Sånn at jeg skal passe på å ikke søke meg inn på det studiet!) 

Ja, naturligvis bruker du det på å leve, men jeg tenkte litt mer spesifikt. Jeg ser du nevner venner, og det er kanskje det som er problemet at jeg har liten sosial krets og dermed blir mye alenetid som jeg nå bare tenker "hva faen kaster jeg bort livet mitt på?". Rydder og vasker og dusjer bruker jeg max 2 timer på i uken. Hvilke hobbyer bruker du tid på?

Jeg vil ha det sånn som deg, ikke kaste bort tid, og heller ikke stresse med å utnytte tid. Bare være. Men jeg har for lite hobbyer! 

Skrevet

De siste par ukene har livet bestått av reising, skrivearbeid, møter, trening, søvn, reising, skrivearbeid, møter, trening og søvn osv osv. Og selvfølgelig spisepauser, nettsurfing og KG. Dødskjedelig! Ville mye heller vært hjemme og gjort de vanlige tingene. Reising er oppskrytt. 

AnonymBruker
Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Her i heimen glaner vi på skjermer. Tv og mobiltasting døgnet rundt. Rent ut trist.

Anonymkode: 1dd0d...563

Ikke sant! 

Det er så lett og passivt å se på en TV-serie, men herregud, jeg vil ikke bli 90 og så kunne sitte der og si at jeg har sett så og så mange serier. Rent ut trist. Klart det er godt med en episode og en film i ny og ne når man er sliten av andre aktiviteter, men jeg vil ha mer av livet. Hvis ikke er det sånn eksistensielt sett ingen grunn til å ikke vurdere selvmordet. Jeg har lest at selvmordet er det viktigste filosofiske spørsmål. Hvorfor skal vi leve? Og det er det jeg tenker en del på. Og jeg kommer vel til at hvis man først lever så må man gjøre noe mer, noe annet. Er kanskje det samme som fører mange ut i midtlivskrise og lignende? At de oppdager at "hei, jeg lever, men hva gjør jeg egentlig?". Føler ikke jeg har noen krise. Men jeg er bare nysgjerrig på hva andre gjør ut av dette livet, om de er like passive deltakere i livet eller om de faktisk bruker tiden. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
Akkurat nå, hind skrev:

De siste par ukene har livet bestått av reising, skrivearbeid, møter, trening, søvn, reising, skrivearbeid, møter, trening og søvn osv osv. Og selvfølgelig spisepauser, nettsurfing og KG. Dødskjedelig! Ville mye heller vært hjemme og gjort de vanlige tingene. Reising er oppskrytt. 

Reising i forbindelse med jobb da eller? 

Hva er de vanlige tingene?

AnonymBruker
Skrevet

Mannen i mitt liv/bestevennen min. Vi har hverdagslivet hjemme, lager mat sammen, ser filmer, går turer, reiser på hytta, reiser, drar på konserter, spiller sammen, drar ut med felles venner, invisterer tid i musikk (mannen spiller i band og har spilejobber her og der i norge, så reiser rundt), er med familien, trener, chiller og tar livet med ro.

Anonymkode: 1f0f3...647

Skrevet
18 minutter siden, AnonymBruker said:

Reising i forbindelse med jobb da eller? 

Hva er de vanlige tingene?

I forbindelse med jobb ja, men jeg reiser så mye i jobben at det ikke er det som frister mest når jeg har fri heller.

De vanlige tingene :hjerte: 

Familieliv, kolleger, venner, turer i marka, fritidsinteresser og alt det andre. Jeg liker det aller best.

AnonymBruker
Skrevet
9 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Mannen i mitt liv/bestevennen min. Vi har hverdagslivet hjemme, lager mat sammen, ser filmer, går turer, reiser på hytta, reiser, drar på konserter, spiller sammen, drar ut med felles venner, invisterer tid i musikk (mannen spiller i band og har spilejobber her og der i norge, så reiser rundt), er med familien, trener, chiller og tar livet med ro.

Jeg må få tak i en sånn! ;) 

Jeg tenkte faktisk på det før jeg skrev denne tråden at det livet mitt trenger er en "kravstor" mann. En som bruker da ca. 30 timer av tiden min i uka, og som jeg da når jeg får alenetid bare elsker jeg den roen og freden. I stedet har jeg massevis av timer og tenker at livet er stort sett poengløst, på en filosofisk og ikke depressiv måte. 

Kjeder du deg ikke? Tenker du ikke av og til at "er dette alt?"? Når livet bare går rundt og selv du som fyller den med masse fint, at det kan bli ... platt? 

AnonymBruker
Skrevet
4 minutter siden, hind skrev:

I forbindelse med jobb ja, men jeg reiser så mye i jobben at det ikke er det som frister mest når jeg har fri heller.

De vanlige tingene :hjerte: 

Familieliv, kolleger, venner, turer i marka, fritidsinteresser og alt det andre. Jeg liker det aller best.

Det slår meg at både jeg og dere som fyller det med mye og det dere kan sette hjerte bak, for oss alle kommer kvelden og så er det morgen og på an igjen. Og så går livet i en runddans, helt til det til slutt ... bare stopper. Kanskje vi alle kaster bort tiden vår, kanskje vi alle utnytter den til det fulle. Men at det handler om å kaste bort tiden og utnytte den til det fulle med å gjøre de tingene som man kan sette hjerte bak? 

Jeg synes av og til at denne eksistensielle ... eksistensen! Er uutholdelig. 

AnonymBruker
Skrevet

De som klarer å nyte livet er de som klarer å ignorere meningsløsheten med det hele tenker jeg. Setter man seg og tenker litt dypere på det så er jo alt helt meningsløst. Alt er jag etter kortvarig nytelse. Selv er jeg lettere deprimert og nyter i grunn ikke noe spesielt i livet annet enn å dele det med kjæresten og prøve å jobbe med å være en god kjæreste for han. Ingenting annet gir meg genuin langvarig glede. Å få glede av andre mennesker, opplevelser eller interesser kan jeg se langt etter. Har akseptert at livet mitt er trått og tomt. 

Anonymkode: d82a1...13c

AnonymBruker
Skrevet
10 minutter siden, AnonymBruker skrev:

De som klarer å nyte livet er de som klarer å ignorere meningsløsheten med det hele tenker jeg. Setter man seg og tenker litt dypere på det så er jo alt helt meningsløst. Alt er jag etter kortvarig nytelse. Selv er jeg lettere deprimert og nyter i grunn ikke noe spesielt i livet annet enn å dele det med kjæresten og prøve å jobbe med å være en god kjæreste for han. Ingenting annet gir meg genuin langvarig glede. Å få glede av andre mennesker, opplevelser eller interesser kan jeg se langt etter. Har akseptert at livet mitt er trått og tomt. 

Anonymkode: d82a1...13c

Hvorfor tar du ikke livet ditt da? Og la meg understreke at jeg ikke mener dette på en sånn depressiv og ekkel måte, eller sånn at du burde, men på en filosofisk måte. At hvis du anser livet som meningsløs, og i tillegg opplever ditt eget liv som trått og tomt, og nærmest ser det som hvordan det alltid kommer til å være, hva får deg til å fortsette å leve? 

Jeg nyter ikke livet per se, jeg nyter aktiviteter. Øyeblikk og timer med aktivitet der jeg forsvinner i flyt. I følge Mihaly Csikszentmihalyi handler livet om å nettopp komme i tilstanden "flyt". Og så er aktiviteten over og jeg kommer til den erkjennelsen du nevner her "alt er jo helt meningsløst". Jeg synes det er greit. Vi gir livet vårt mening selv. Men når du da ikke opplever særlig mening, hva da? (Tror du ikke at livet ditt kan oppleves som noe annet enn trått og tomt med tiden?)

AnonymBruker
Skrevet

Onani.

Anonymkode: 63048...d11

Skrevet

Hus, unger/familien, jobb, spise og sove. Da var det ikke flere timer igjen. 

AnonymBruker
Skrevet

Bekymringer og tunge tanker.

Anonymkode: 57669...cda

AnonymBruker
Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Onani.

Anonymkode: 63048...d11

Må du ikke bli veldig sår om du bruker all tiden din på onani? :P 

1 time siden, gurine skrev:

Hus, unger/familien, jobb, spise og sove. Da var det ikke flere timer igjen. 

Liker du det? 

59 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Bekymringer og tunge tanker.

Anonymkode: 57669...cda

Så leit å lese. Håper du får tid til litt annet også! :) 

AnonymBruker
Skrevet
2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg må få tak i en sånn! ;) 

Jeg tenkte faktisk på det før jeg skrev denne tråden at det livet mitt trenger er en "kravstor" mann. En som bruker da ca. 30 timer av tiden min i uka, og som jeg da når jeg får alenetid bare elsker jeg den roen og freden. I stedet har jeg massevis av timer og tenker at livet er stort sett poengløst, på en filosofisk og ikke depressiv måte. 

Kjeder du deg ikke? Tenker du ikke av og til at "er dette alt?"? Når livet bare går rundt og selv du som fyller den med masse fint, at det kan bli ... platt? 

Nei. Livet er et privilegium, og vi er så heldige som får oppleve det. Jeg mener at meningen med livet (mitt ivartfall) er kjærlighet, familie og å gjøre andre glad. Er fantastisk å se verden, tilbringe tid med bestevennen/livspartneren sin som man kan snakke med alt om, ligge å filosofere, og bare kose seg sammen. Og det er alltid noe å gjøre, eller kunnskap man kan tilegne seg. Jeg elsker historie, og elsker å lese/se dokumentarer - og lære mer om verden, mennesker osv. 

Skrevet

"Livet er et privilegium, og vi er så heldige som får oppleve det.". Hvis liv ikke eksisterer, er det ikke noen som kan oppleve det. Så er det et privilegium i å leve?

AnonymBruker
Skrevet
17 timer siden, AnonymBruker skrev:

Ikke sant! 

Det er så lett og passivt å se på en TV-serie, men herregud, jeg vil ikke bli 90 og så kunne sitte der og si at jeg har sett så og så mange serier. 

Det er strengt tatt ikke bedre enn å bli 90 og si at man har strikket så og så mange gensere, løpt så og så mange mil, bakt så og så mange kaker, jobbet så og så mye overtid eller hva nå enn annet folk bruker tiden sin på. Vi har få år her på jorden, vi legger igjen lite og tar med oss ingenting. Livet handler om her og nå og å ha gode opplevelser her og nå. Om man får gode opplevelser av å se på TV, springe i skogen, bestige Mount Everest eller jobbe seg ihjel betyr ingen verdens ting i den store sammenhengen. 

Anonymkode: 0f4ab...c8c

• Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...