Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg sitter i noe jeg tror er en litt uvanlig situasjon. Jeg har ikke hatt inntekt de siste 5 årene, jeg har vært gift i litt over 3 år og jeg er ca 50 år gammel. Mannen min døde for ikke så lenge siden, og jeg arver huset med noe gjeld og en forsikringsutbetaling som dekker gjelden og litt til. Det er så godt som ingen etterlattepensjon. Jeg eier også en liten leilighet som ikke har utleiemuligheter. 

Banken er naturlig nok skeptisk til å overføre lånet til meg. Jeg er usikker på om jeg bør løse ut lånet, selge huset eller leiligheten, leie ut huset og bo i leiligheten, ...

Er det noe naturlig sted å spørre om råd i en slik situasjon? Jeg tror jeg får overgangsstønad i 1 år. Tilnærmet 0 i etterlattepensjon. Jeg er usikker på om jeg skal henvende meg til bank, til Nav eller til for eksempel Norsk Familieøkonomi (fant de ved googling: https://www.norskfamilie.no/raadgivning/ ) Eventuelt om det er noen andre private økonomiske rådgivere/rådgivingstjenester som er litt nøytrale eller troverdige og kunnskapsrike?

Jeg føler på en måte at min situasjon er litt unik, men kanskje det bare er noe jeg tror fordi jeg aldri trodde jeg kom til å sitte i en slik situasjon?

Anonymkode: 976df...7b0

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Har ingen anbefaling på rådgiver. Men er det barn i bildet? Dersom ikke hadde jeg bodd i huset eller leiligheten (hvor du nå helst ville) og solgt den andre for å betale ut gjeld og investere resterende til pensjonsalder. Så hadde jeg skaffet meg inntekt fort som fy. Med nedbetalt bolig trenger du ingen superlønn - som nok vil være vanskelig å få med 5 års hull i CVen. 

Skrevet

Hadde solgt boligen og bodd i leiligheten. Husk at hvis du leier ut før du selger må du skatte av evt. overskudd ved salg. For å unngå å skatte må du enten selge uten å leige ut først, ellers må du selv bo i boligen i ett år etter leieforholdet er avsluttet.

AnonymBruker
Skrevet

Tusen takk for svar begge to. Jeg er fortsatt usikker.

Det er ingen barn i bildet. Jeg kan betale ut huslånet med forsikringspenger og vil da sitte igjen med ca 1 million til å eventuelt investere. 

Huset vil nok kunne selges nå for ca 3,5 millioner, leiligheten eventuelt for ca 2 millioner. 

Dersom jeg leier ut huset, så vil jeg måtte skatte av en eventuell gevinst over 3,5 millioner om jeg selger om noen år. "Inngangssummen" min vil være dagens takst da vi hadde særeie og jeg først blir huseier nå. Eventuell skatt av gevinst vil jo i så fall bety at det har vært en grei investering @Kvinne87Rogaland? Huset er relativt nytt - bygd litt etter 2000, og jeg er usikker på hvor mye vedlikehold jeg eventuelt må regne med de neste årene. Badene er under 10 år gamle. Ut fra leiepriser i området, så vil jeg forsiktig anta at jeg kan få i overkant av 10 000 i måneden. Disse må jo eventuelt skattes av om jeg ender med utleie, men det dekker kommunale utgifter, forsikring, husleie på leiligheten og det vil gi litt overskudd som gjør inntektsbehovet litt mindre. Selv om jeg regner med at huset står tomt 1-2 måneder i året. Formueskatt må også beregnes om jeg beholder huset. Jeg er usikker på om eiendommen er en grei investering i seg selv, eiendomsprisene i kommunen har steget mer enn landsgjennomsnittet de siste par årene - eller om jeg burde investert annerledes som @Glitnir er inne på?

Jeg og et søsken har også en av foreldrene våre igjen, H*n som sitter i uskiftet bo og er ca 80 år. Brutalt eller praktisk - det kommer også en arv der etter hvert - antakelig i overkant av 2 millioner til hver.

Leiligheten ligger nærmest min ..., og selv om h*n er frisk og oppegående nå - så tenker jeg at det er lurt å bo i nærheten for å kunne være en støtte etter hvert. Jeg ser det også som en mulighet å flytte tilbake til huset for å ha mer plass og ro rundt meg når jeg blir eldre, om jeg ikke selger nå. Jeg vet ikke om jeg har mulighet til å kjøpe noe slikt senere. 

Det er jo overhode ikke synd på meg, men jeg er også klar over at feil valg kan gjøre ting vanskeligere for meg. Jeg har ikke noe stort forbruk, men jeg tror at rett valg kan gi meg en økonomisk sikkerhet. 

I øyeblikket er jeg nok mest i sjokk over alt som har skjedd, men jeg tror absolutt det er lurt å få litt flere innspill enn egne tanker. 

AnonymBruker
Skrevet

Hvorfor har du ikke inntekt? Hva med å skaffe seg en jobb? Tror for øvrig banken er det beste stedet for rådgivning.

Anonymkode: 3dbf4...107

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Utleie av hus er stort sett dårlig business. Man får ganske lav leie i forhold til boligverdi, og høye vedlikeholdsutgifter. Hvis du vil ha best mulig økonomi tror jeg du bør selge huset og bo i leiligheten. Leiligheter har vanligvis mye lavere vedlikeholdsutgifter enn hus.

Anonymkode: b418f...934

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Du må jo først og fremst få deg jobb så fort som mulig.

Anonymkode: 412e1...d83

AnonymBruker
Skrevet

Tusen takk for svar. Jeg ønsker ikke å gå inn på hvorfor jeg ikke har hatt jobb, men jeg er klar over at jeg må skaffe meg en inntekt. Jeg må uansett forvalte verdiene jeg nå blir sittende med på en grei måte.

Da prøver jeg nok banken i første omgang. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...