AnonymBruker Skrevet 20. mars 2018 #1 Skrevet 20. mars 2018 For å ta det først. Vi har vært to runder med han til dyrlegen for dette før. Inkludert blodprøver, røntgen etc. for et halvt år siden. Lever og nyreverdier er normale. Det er snakk om en 9 år gammel hankatt med fordøyelsesproblemer. Begynner gjerne med en hårball som han verken får opp eller ned, i begynnelsen kommer vanlig oppkast, innimellom også med litt hår slik at vi trur problemet er løst. Så begynner mageproblemene, han huker seg ned, men får ikke ut noe. Og oppkast av væske/skum. Dette kan vare i dager. Det er fryktelig vondt og frustrerende å se på, og jeg er selvfølgelig livredd hver gang, de kan jo raskt bli dehydrert. Dyrlegen kan ikke gi så mye, det vi har prøvd er avføringsmidler og middel som smører systemet. Og spesialfor selvfølgelig. Malt går bare ikke ned. Børsting synes ikke å ha særlig effekt, problemene oppstår plutselig uavhengig av røyting. Noen med erfaring? Tips? Råd? Hva som helst egentlig...det virker som om vi er i gang med en ny periode nå, som kom plutselig brått på da han spiste normalt i går. Anonymkode: 0d289...e39
AnonymBruker Skrevet 20. mars 2018 #2 Skrevet 20. mars 2018 Når det er snakk om midler som smører systemet, har dere prøvd vanlig vaselin? Har perser som kan slite med hårballer i røyteperioden og han digger det. Han har også kastet opp en del i forbindelse med tannproblemer, hvor han ofte har slukt maten for fort. Har dere sjekket for TR? Tenker også det kan være stoffskiftet, men det burde de ha sett på blodprøvene. Anonymkode: efadb...b1e
AnonymBruker Skrevet 20. mars 2018 #3 Skrevet 20. mars 2018 3 minutter siden, AnonymBruker skrev: Når det er snakk om midler som smører systemet, har dere prøvd vanlig vaselin? Har perser som kan slite med hårballer i røyteperioden og han digger det. Han har også kastet opp en del i forbindelse med tannproblemer, hvor han ofte har slukt maten for fort. Har dere sjekket for TR? Tenker også det kan være stoffskiftet, men det burde de ha sett på blodprøvene. Anonymkode: efadb...b1e Takk for svar! Smøring får vi skrevet ut, det lindrer bare. Men kan kanskje forsøke litt vaselin innimellom når jeg merker problemene kommer - vet du om det kan være farlig for katter? Tennene er tipp-topp, fikk fjernet tannsten i høst. Men er nok smart å tenke over om det kan være annet en hårballer, jeg har nok hengt meg litt opp i det. Samtidig trur jeg ikke det er en kronisk sykdom, som stoffskiftet. Han kan være helt fin i måneder med en og annen sporadisk hårball. Så henger det seg plutselig - der du merker at han blir mer og mer plaget, så oppkast av slim, forsøk på å gå på do uten å klare det (sitter og presser i ulike hjørner av stua...), ikke noe inntak av mat/vann, i dagesvis... Slik har det vært i 3 år, og det virker som om det blir verre hver gang det skjer. Anonymkode: 0d289...e39
AnonymBruker Skrevet 21. mars 2018 #4 Skrevet 21. mars 2018 Vaselin går helt greit, så lenge det ikke er noe annet dill dall oppi. Jeg bruker den gule boksen. Det er så leit når kattene lider. Jeg håper dere finner ut av det. Særlig når det blir verre og verre Anonymkode: efadb...b1e
AnonymBruker Skrevet 21. mars 2018 #5 Skrevet 21. mars 2018 Hva med å avlive han når du selv mener han lider ? Anonymkode: af41f...29b 1
Undermann Skrevet 21. mars 2018 #6 Skrevet 21. mars 2018 Kom på katten i "Basil the rat". De hadde en forklaring der
Rosatoast Skrevet 21. mars 2018 #7 Skrevet 21. mars 2018 Hei! Jeg har en 14 år gammel hunnkatt, samboer og jeg hadde hun med til vetrinær tidligere i år og hun hadde KRAFTIG forstoppelse, vi var innom der 4 ganger på en uke hvor du måtte smøre systemet + vi kjøpte egen parafin på apoteket og ga hun det i 1 uke 2-3 ganger om dagen helt til hun hadde fått ut alt. Vi begynte å bruke spesialfor for fordøyelsen, og det gikk veldig bra, nå har vi byttet for igjen (som er bra for urin), og blander dette med vann slik at hun går i seg nok væske. Vi blander ALL maten hennes med vann, slik at hun aldri skal være dehydrert og det har gått veldig bra. Jeg anbefaler deg å gjøre det samme, når hun får våtfor så blander jeg dette med vann og jeg bruker en gaffel for å mose våtforen slik at det blander seg ordentlig inn. I tørrfor bruker jeg også vann, og lar det trekke inn litt før jeg gir det til hun. Dette er jo også det dem gjør med hunder, for at dem ikke skal få forstoppelse osv. Anbefales veldig :). Husk at når katten går over en viss alder slutter tarmene og fungere like bra, så er viktig med den ekstra mengden med vann og fiber, jeg bruker også 1/5 tskje med pulverfiber jeg fikk av vetrinær en gang i blandt i våtforen. Jeg har desverre ingen tips for hårballer, men har lest på nettet at det finnes spesialfor mot hårballer og du kan gå inn på "Kattegruppa" på facebook og spørre der, der er det mange med erfaringer inkl vetrinærer. Jeg ville ikke avlivet katten pga han kaster opp hårballer, det er normalt for en katt å få opp disse en gang i blandt.. Ring vetrinæren for å høre hva de tenker først.
AnonymBruker Skrevet 22. mars 2018 #8 Skrevet 22. mars 2018 Jeg har hatt mye kontakt med veterinær. De har ingen god diagnose. Han er fortsatt dårlig, på tredje dagen. Gav han vann med sonde (sprøyte) i dag, det kom rett opp igjen. Men allmenntilstanden er fortsatt ok, fint tannkjøtt og ingen feber. Slapp og litt apatisk, øyekontakt, maler da jeg stryker han. Avliving er selvfølgelig ikke aktuelt. Vi snakker om en katt som er i tipp-topp form, høyt og lavt, måneder i strekk. Så kommer en periode på noen dager der systemet går helt i lås, og alt kommer opp igjen. Og det er så vondt å se på. I tillegg til at jeg blir like redd hver dag. Anonymkode: 0d289...e39 1
AnonymBruker Skrevet 22. mars 2018 #9 Skrevet 22. mars 2018 Har dere tatt røntgen med kontrastvæske? Anonymkode: 2cea0...f92
AnonymBruker Skrevet 23. mars 2018 #10 Skrevet 23. mars 2018 14 timer siden, AnonymBruker skrev: Har dere tatt røntgen med kontrastvæske? Anonymkode: 2cea0...f92 Nei. Hva kan det eventuelt vise? I dag blir det nok ny runde til veterinær, med mindre de kan gi råd over telefon. Han kaster opp vann jeg gir med sonde. Og blir tydelig uvell bare han lukter på mat. Det vil si tre døgn uten mat. Anonymkode: 0d289...e39
AnonymBruker Skrevet 23. mars 2018 #12 Skrevet 23. mars 2018 2 timer siden, AnonymBruker skrev: Nei. Hva kan det eventuelt vise? I dag blir det nok ny runde til veterinær, med mindre de kan gi råd over telefon. Han kaster opp vann jeg gir med sonde. Og blir tydelig uvell bare han lukter på mat. Det vil si tre døgn uten mat. Anonymkode: 0d289...e39 Det kan vise om det er noe sted i systemet det «stopper opp» på grunn av noe. Anonymkode: 2cea0...f92
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå