Gå til innhold

Hva bør jeg spise?

CeeCee

Anbefalte innlegg

Hei!

Jeg er veldig tynn (168/50), men ønsker å begynne å trene for å komme i bedre form, stramme opp og ikkeminst legge på meg! Jeg har en sinnsyk forbrenning som gjør at jeg ikke klarer å legge på meg ved å bare spise. Fant nettopp ut at min BMI er 17! Og 18.5 er undervektig!!

Jeg kan ikke trene kondisjon, dvs. aerobic, spinning, tredemølle osv. for da renner kiloene av. Jeg må trene styrke for å bygge muskler slik at jeg legger på meg noen kilo.

Hva skal jeg spise når jeg holder på med slik trening? Kalorier? Proteiner? Begge deler? Hjelp! Er skikkelig forvirra...

Takker på forhånd for svar!!

Hilsen CeeCee!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Uten at jeg har kjempemye peiling på dette (har selv det motsatte problemet) så vil jeg tro at du bør spise begge deler.

Proteiner er uansett bra for å bygge opp muskler.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Få i deg sunt fett fra planter og fet fisk. Olivenolje, solsikkeolje, soya, div. nøtter har et høyt innhold av flerumettede fettsyrer, og nøtter har i tillegg endel proteiner.

I tillegg bør du kanskje spise MER enn det du gjør i dag? Legg til en ekstra brødskive pr. måltid, for eksempel? Ellers kan du kjøpe Gainer på en helsekostbutikk, av den typen bodybuildere bruker for å gå opp i vekt.

(Jeg har nesten samme vekt/høyde som du, men jeg har endel muskler på kroppen, og ser ikke så veldig mager ut. Så å bygge muskler vil helt klart hjelpe!)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei!

For å legge på deg muskler må du få i deg mye karbohydrater og proteiner. Hvis du trener mye styrke bør du få i deg minst 2 gram proteiner pr kg kroppsvekt. Klarer du ikke spise nok proteiner gjennom maten, bør du kjøpe deg et proteintilskudd (pulver). Whey (myse) protein er det beste for deg som er spass tynn. Proteinkilder er f.eks. kjøtt, kylling og fisk,

Men det er like viktig å spise karbohydrater. Sunne karbokilder som pasta, ris, poteter, grovt brød osv.

Spis bra med karbo og proteiner før trening, rett etter trening må du få i deg raske karbohydrater som f.eks druesukker, en banan, rosiner el. Dette fordi glykogen lagrene i musklene er tomme og de trenger å fylles opp, hvis ikke kan du riskikere å forbrenne muskler i stedet for å bygge opp. Og innen 30 min etter trening spiser du ca 30 gr proteiner og igjen før du legger deg.

På den måten har musklene nok proteiner for å bygge seg opp etter en styrkeøkt. Det er også viktig at du får nok hvile, det er kun under hvile (søvn) at de restitueres.

Lykke til! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og som Lilith sier, få i deg sunt fett. Omega 3, 6 og 9. Fordeling på karbohydrater, proteiner og fett bør ligge på ca 50/30/20.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Anonymous

Jeg har samme vekt og høyde, og ikke spesielt med muskler, men jeg synes ikke at jeg måååååå legge på meg.

Jeg har vært naturlig tynn hele mitt liv, og synes dette er min trivselsvekt. Ja, selv om jeg er "undervektig". BMI er ikke noe spesielt bra mål, det er mange andre ting som teller på om man har en sunn vekt eller ei.

Men du har fått masse gode råd om hva du bør spise og jeg leser dem med interesse. Jeg trener ikke spesielt jeg da (går til og fra jobb, 30 minutter hver vei, men ikke noe annet) så jeg fokuserer ikke på det, men ser at jeg med god samvittighet kan kose meg med pasta og ris til middag, og kjøtt, slik jeg liker det :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk for alle svar!! :)

Lady-M, takk for at du tok deg tid til å skrive så detaljert! Akkurat hva jeg trengte!

Til siste gjest: Jeg er ikke fornøyd med å være så tynn. Kunne godt tenke meg å legge på meg 5 kilo til for å dekke f. eks. de brede hoftebeina mine. (Liker ikke at de stikker ut). da jeg jobbet fulltid på gård med masse fysisk tunge oppgaver la jeg på meg fem kilo nesten kun i muskler. Da var jeg veldig fornøyd med meg selv. Om du er fornøyd, er jo det bra.

Hilsen CC!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...