Gå til innhold

Sikring av stort barn i bil

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har en gutt på 7 år som er ca 140 cm og ca 37 kg. Mye større enn gjennomsnittet, altså. Han sitter nå i beltestol, men han er jo i utgangspunktet for stor for disse. Jeg er ikke interessert i å ikke sikre ham. Hva gjør jeg? Er det trygt å ha ham sittende i stolen til tross for at han er større enn anbefalt for stolen? 

Anonymkode: 682b3...18b

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ja, det er trygt for ham å sitte der og han har fremdeles nytte av sidebeskyttelsen og at beltet ligger riktig. Jeg ville hatt ham i beltestol så lenge han passer i lengden, og etter det ville jeg gått over til pute til han er minst 150 cm slik det er anbefalt. Har selv en gutt på over 140 cm (men langt unna vektgrensen da) som sitter godt i beltestol og skal gjøre det så lenge han passer den.

• Liker 1
Skrevet

Har selv en gutt på 7 år som bruker beltestol. Han er under 120 og har god plass i stolen. Søsteren på snart 12 år har derimot brukt den ett par ganger når det er fullt av store barn i bilen og får helt greit plass selv om hun har det litt trangt. Hun er 150 høy. Kan det være forskjell på setene?

Skrevet

Beltestol sikrer ikke på annen måte enn at de fører beltet dersom det ikke ligger rett. Med en så stor gutt er det mulig at beltet  ligger riktig uten sete? Uansett trenger man ikkr å se på vekt-/høydegrensen på disse.  De har bare en øvre grense som veiledning på når man kan sitte uten.

• Liker 1
Skrevet (endret)

Det er anbefalt å sikre barn helt til de er 150 cm.

Endret av Arkana
AnonymBruker
Skrevet

Takk for svar alle sammen! Han sitter godt i den, sitter ikke trangt eller noe. Da fortsetter jeg :)

Anonymkode: 682b3...18b

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Meld deg inn i gruppa bilstoler på Facebook, der har folk peiling ;) 

Anonymkode: 10702...338

AnonymBruker
Skrevet
26 minutter siden, Frostrose said:

Beltestol sikrer ikke på annen måte enn at de fører beltet dersom det ikke ligger rett. Med en så stor gutt er det mulig at beltet  ligger riktig uten sete? Uansett trenger man ikkr å se på vekt-/høydegrensen på disse.  De har bare en øvre grense som veiledning på når man kan sitte uten.

Så små har sjelden beltet riktig uten pute.

Anonymkode: 377e5...521

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...