AnonymBruker Skrevet 20. mars 2018 #1 Skrevet 20. mars 2018 Da snakker jeg om å få lønn av nav for å være i en bedrift. Jeg har vært et sted i godt over 2 år, og jeg får bemerkninger for hvor mye fravær jeg har begynt å få. Det første halve året var jeg ikke borte en dag. Men hva forventer de, egentlig? At jeg ikke når et bristepunkt av hva jeg tåler..? Helt ærlig, så er jeg borte fra jobb en del fordi jeg rett og slett ikke klarer å stå opp. Det er så demotiverende.. Anonymkode: 70e7d...09b 5
AnonymBruker Skrevet 20. mars 2018 #2 Skrevet 20. mars 2018 Selv hadde jeg jobbet de timene 7500 kr er, gått ut i fra 150 kr timen og jobbet så mange timer som det går til 7500 kr. Så hadde jeg blitt hjemme resten av tiden. Altså jeg hadde jobbet 50 timer i mnd for 7500 kr. Ikke et minutt lengre! Helt greit å jobbe for NAV, men man skal ikke misbrukes! Anonymkode: 9a06b...756 18
AnonymBruker Skrevet 20. mars 2018 #4 Skrevet 20. mars 2018 Er de 7500 kr alt man får? Skjønner deg utrolig godt. Det er slavearbeid. Virker som de bare haler ut tiden din og ser etter et svakt punkt så de skal skylde på det for å be deg slutte der. Anonymkode: bb52a...0a2 7
SesameStreet Skrevet 20. mars 2018 #5 Skrevet 20. mars 2018 Hva er det vi snakker om her? Er det individstønad som du mottar?
AnonymBruker Skrevet 20. mars 2018 #6 Skrevet 20. mars 2018 Vel, i praksis under sykepleierstudiet jobbet jeg gratis i 50 uker, så å i det hele tatt få lønn dersom man gjør det for å kunne få jobb etterpå er greit nok. Anonymkode: 3d3d3...a74 17
AnonymBruker Skrevet 20. mars 2018 #7 Skrevet 20. mars 2018 Ikke lenge.. Knaskje en mnd.. Så hadde jeg sakt at jeg jobber for de timene jeg får betalt, og gått utfra en grei lønn, ca 150 kr timen.. Anonymkode: f9b74...bbc 2
AnonymBruker Skrevet 20. mars 2018 #8 Skrevet 20. mars 2018 Akkurat nå, AnonymBruker skrev: Vel, i praksis under sykepleierstudiet jobbet jeg gratis i 50 uker, så å i det hele tatt få lønn dersom man gjør det for å kunne få jobb etterpå er greit nok. Anonymkode: 3d3d3...a74 Det er noe helt annet. Anonymkode: 9a06b...756 31
AnonymBruker Skrevet 20. mars 2018 #9 Skrevet 20. mars 2018 0 dager, 0 timer. Jeg vet min egen verdi, og har ingen planer om å selge meg selv så billig. Anonymkode: 77274...a67 2
AnonymBruker Skrevet 20. mars 2018 #10 Skrevet 20. mars 2018 Vel, som man reder ligger man an. Jeg selv jobber 100 prosent og får utbetalt 14 000. Har 5 års høyskoleutdanning og nesten full ansinitet. Og sånn kommer det til å være i uoverstigelig fremtid pga gjeld jeg ikke greier å håndtere. Særdeles umotiverende, men sånn er det. Du må forsøke å se på situasjonen din som et ledd i en bedre fremtid - at selv om du jobber nærmest gratis nå, så gir det deg verdifull arbeidspraksis etc. Evt må du skaffe deg en bedre betalt jobb uavhengig av NAV. Løsningen er ihvertfall ikke å ikke stille på jobb. Anonymkode: 4c9ca...950 7
Gjest Herr Heftig Skrevet 20. mars 2018 #11 Skrevet 20. mars 2018 Kanskje be NAV skaffe deg en annen arbeidstreningsplass? Et arbeidstreningstiltak varer jo egentlig bare i 3 måneder.
Harmankaya Skrevet 20. mars 2018 #12 Skrevet 20. mars 2018 Hvis NAV har valgt å holde deg i arbeidstiltak på samme plass i 2 år betyr det at NAV ikke mener de har grunnlag for å hevde ovenfor arbeidsgiveren at du er ansettbar, i.e. verdt mer enn 150,-/t for bedriften. Du er vel kanskje en av dem som tror at det eneste som trengs i jobben - er å møte opp? Alt her i verden har som regel en logisk forklaring. 10
AnonymBruker Skrevet 20. mars 2018 #13 Skrevet 20. mars 2018 10 minutter siden, AnonymBruker skrev: Det er noe helt annet. Anonymkode: 9a06b...756 Jeg antar at man ikke arbeider via nav for moro skyld, men fordi det øker sjansene for å få jobb, så egentlig er det ikke noe helt annet. Anonymkode: 3d3d3...a74 6
HalldirV2 Skrevet 20. mars 2018 #14 Skrevet 20. mars 2018 Dette er utnyttelse, midt sagt. Helt uakseptabelt. 12
AnonymBruker Skrevet 20. mars 2018 #15 Skrevet 20. mars 2018 Dette er sosial dumping og ødelegger arbeidsmarkedet. I tillegg er det grov utnytting av individet. Jeg hadde aldri i verden godtatt 7500 for en fulltidsjobb. For hundre år siden hadde vi samme dilemma i Norge og valgte en ny kurs. Da var det snakk om bedrifter som brukte fanger til å produsere varer som de solgte på det åpne markedet. Argumentet var at fangene da fikk noe å gjøre, ellers ville de bare sitte på cella. Fangene fikk valget mellom å jobbe, eller sitte på cella og i tillegg bli straffet med mindre mat. I dag vet vi alle at det umoralsk å benytte fanger som arbeidskraft med den begrunnelsen. Anonymkode: 53eac...0f9 12
AnonymBruker Skrevet 20. mars 2018 #16 Skrevet 20. mars 2018 37 minutter siden, Harmankaya said: Hvis NAV har valgt å holde deg i arbeidstiltak på samme plass i 2 år betyr det at NAV ikke mener de har grunnlag for å hevde ovenfor arbeidsgiveren at du er ansettbar, i.e. verdt mer enn 150,-/t for bedriften. Du er vel kanskje en av dem som tror at det eneste som trengs i jobben - er å møte opp? Alt her i verden har som regel en logisk forklaring. Ofte betyr det at NAV og arbeidsgiver har god kontakt, og vet å utnytte dette arrangementet. For NAV betyr det et mindre problem, samt mindre arbeidsledighet på papir, mens for arbeidsgiver betyr det billig arbeidskraft. Dette skjer i stor skala ved mindre byer/tettsteder, hvor det fort kan være ulønnsomt å ansette noen fast (uansett hvor flinke de er å jobbe). Vinn / Vinn for arbeidsgiver og NAV. Om det er vinn eller tap for arbeidstaker, kommer helt an på hvor h*n bor. Der jeg er ifra, så kunne en leie bolig til rundt 1500-2000 kr, strøm inkludert, og da overlevde folk på slik ordning. Vanligvis betalte NAV en del, mens arbeidsgiver betalte en liten del. Det er ikke gratis arbeidskraft, men svært billig arbeidskraft. Kjenner flere som driver bedrift i distriktene, og som er helt åpne om denne ordningen. (Det er dog ikke helt ubrukelig for dem på slik ordning...for mange kan det være et tupp i ræva, eller motiverende dytt i riktig retning. Kjenner flere som valgte å utdanne seg innen området de jobbet med på utplassering. Men dessverre er det folk som utnytter dem, og har dem på slike program i all evighet) Anonymkode: 77274...a67 3
AnonymBruker Skrevet 20. mars 2018 #17 Skrevet 20. mars 2018 Ok 7500 i lønn. Har du dekket leilighet og strøm utenom? At de 7500 er til mat og wifi? Hvis ja så har du det fint. Du må jobbe og stå på. Mye fravær er ikke bra. Anonymkode: 2247b...f84 3
Puny Skrevet 20. mars 2018 #18 Skrevet 20. mars 2018 Det spørs hva alternativet mitt var. Om jeg hadde kunnet fått en annen jobb så hadde jeg, sluttet på flekken, men om alternativet mitt var å gå hjemme hadde jeg holdt ut. Jeg greier ikke å gå hjemme, da blir jeg gal! 3
AnonymBruker Skrevet 20. mars 2018 #19 Skrevet 20. mars 2018 Med min timelønn så hadde jeg jobbet 30 timer for 7500kr. Det er latterlig lite for en fulltidsjobb. Klarer du å søke deg bort derfra og over i en ordinær jobb? Anonymkode: 46dc7...fd7 3
AnonymBruker Skrevet 20. mars 2018 #20 Skrevet 20. mars 2018 Da hadde jeg nok funnet meg en annen jobb så fort som mulig Anonymkode: 00dfa...f00 4
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå