Gå til innhold

Byggeplass på nabotomten. Huseier sa ikke i fra!

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Vi har leid en leilighet i et hus og kan ikke si opp kontrakten på minst 12 mnd. Nå ser jeg at de skal føre opp et helt nytt hus på nabotomten, som vil si at jeg kommer til å bo på en byggeplass i sikkert et år. 

Jeg ble dritsur, for huseier sa ingenting om det da vi var på visning. Er dette hevningsgrunnlag? 

Anonymkode: 18c41...9b8

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Ja! Herregud! Stakkars dere. Skriv et formelt brev hvor dere hever avtalen på bakgrunn av den vesentlige ulempen. Skriv også at du sliter med migrene så du kan ikke bo ved en sånn triggerplass. Fy søren så frekk utleier. 

Anonymkode: 6aeb0...ed8

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

AB over har ingen anelse hva hun prater om så den kan du trygt ignorere.

Utleieren ingen kontroll over og kan heller ikke lastes for at det bygges på naboeiendommen så du kan ikke heve kontrakten med grunnlag i dette. Det du derimot kan gjøre er å si opp med 3 måneders oppsigelsesfrist, og ignorere kravet hans om ett år, hvis stedet du leier ikke oppfyller kravene i paragraf 9-3, for da er kontrakten ugyldig.

§ 9-3. Adgangen til å inngå tidsbestemt leieavtale for bolig
Det er ikke adgang til å inngå tidsbestemt leieavtale for bolig for kortere tid enn tre år. Minstetiden kan likevel settes til ett år hvis avtalen gjelder lofts- eller sokkelbolig i enebolig eller bolig i tomannsbolig, og utleieren bor i samme hus.

https://lovdata.no/dokument/NL/lov/1999-03-26-17/KAPITTEL_9#§9-3

Anonymkode: de045...a2f

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet
4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

AB over har ingen anelse hva hun prater om så den kan du trygt ignorere.

Utleieren ingen kontroll over og kan heller ikke lastes for at det bygges på naboeiendommen så du kan ikke heve kontrakten med grunnlag i dette. Det du derimot kan gjøre er å si opp med 3 måneders oppsigelsesfrist, og ignorere kravet hans om ett år, hvis stedet du leier ikke oppfyller kravene i paragraf 9-3, for da er kontrakten ugyldig.

§ 9-3. Adgangen til å inngå tidsbestemt leieavtale for bolig
Det er ikke adgang til å inngå tidsbestemt leieavtale for bolig for kortere tid enn tre år. Minstetiden kan likevel settes til ett år hvis avtalen gjelder lofts- eller sokkelbolig i enebolig eller bolig i tomannsbolig, og utleieren bor i samme hus.

https://lovdata.no/dokument/NL/lov/1999-03-26-17/KAPITTEL_9#§9-3

Så hvis jeg leier sokkelen, så kan jeg ikke si opp? 

Ts

Skrevet
22 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Så hvis jeg leier sokkelen, så kan jeg ikke si opp? 

Ts

Stemmer. Det må også stå i kontrakten at det ikke er mulig å si opp i løpet av disse 12 måneden. Hvis det ikke står at du ikke kan si opp, så kan du si opp. Dette står også i husleieloven.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
2 minutter siden, penny_ skrev:

Stemmer. Det må også stå i kontrakten at det ikke er mulig å si opp i løpet av disse 12 måneden. Hvis det ikke står at du ikke kan si opp, så kan du si opp. Dette står også i husleieloven.

Det står at jeg ikke kan si opp de første 12 mnd. :( føler meg så lurt! 

Ts

AnonymBruker
Skrevet
Just now, AnonymBruker said:

Ts

Da høres det nok ut som du ikke vil ha mulighet til å si opp ja, men det finnes jo andre løsninger. Du kan jo høres med utleier på en rolig og ryddig måte om det går greit for han at du flytter ut tidlig hvis du finner en ny leieboer som han kan godkjenne (det er en grei sjanse for at han sier nei til dette da, siden han ikke har noe å tjene på det, men å prøve har aldri skadet).

Jeg vet ikke helt hvor lovlig det er, men eventuelt kan du jo prøve å tilby han en "gevinst" for å la deg få bryte kontrakten tidligere, feks hvis du får si opp med 1 mnd oppsigelse så betaler du han en mnd eller to ekstra i husleie (veldig sure penger, men det kan jo hende han biter på hvis du bare mååå vekk derfra).
Utenom det så er det ikke så mye jeg vet om av lover og paragrafer som kan hjelpe deg når det kommer til støy, men du kan jo prøve å ringe til huseiernes landsforbud og høre med de der du formulerer deg som om du er utleieren og leieboeren vil si opp kontrakten grunnet bygging og støy som ikke ble opplyst om at ville starte.

AnonymBruker
Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ts

Du unskyld meg, men hvordan er du lurt? Du har jo selv en undersøkelsesplikt. Sånn er det også når man leier.

Informasjon om nye oppføringer ligger ute på plan og bygg, det at huseier ikke informerte spesifikt om det skjønner jeg godt. Hans jobb er jo å leie ut ( innenfor loven) og det har han gjort. 

Anonymkode: 9d3b9...6f1

• Liker 14
AnonymBruker
Skrevet

Tar ikke 1 år å bygge et hus, de bygde et helt rekkehus her på under 6 mndr her.

Anonymkode: 4822c...633

Skrevet
6 timer siden, AnonymBruker skrev:

Vi har leid en leilighet i et hus og kan ikke si opp kontrakten på minst 12 mnd. Nå ser jeg at de skal føre opp et helt nytt hus på nabotomten, som vil si at jeg kommer til å bo på en byggeplass i sikkert et år. 

Jeg ble dritsur, for huseier sa ingenting om det da vi var på visning. Er dette hevningsgrunnlag? 

Hva er egentlig problemet? Byggearbeider foregår ofte på dagtid og da er du vel sannsynligvis på jobb eller skole. Og som du sier så er det på nabotomta og da bor du strengt talt ikke på en byggeplass, men ved siden av. 

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
11 minutter siden, Veslefrikk skrev:

Hva er egentlig problemet? Byggearbeider foregår ofte på dagtid og da er du vel sannsynligvis på jobb eller skole. Og som du sier så er det på nabotomta og da bor du strengt talt ikke på en byggeplass, men ved siden av. 

Det er typ 5 meter unna vinduet mitt, så jo det er så og si PÅ byggeplassen. Det som irriterer meg mest er at dette VISSTE huseier, men han sa ingenting om det på visning. Lurte meg til å signere på noe som viste seg å være noe helt annet. 

Jeg jobber turnus, så jeg sover på odde tider, så dette kommer til å gå hardt utover livskvaliteten min!

TS

AnonymBruker
Skrevet
6 timer siden, AnonymBruker skrev:

Du unskyld meg, men hvordan er du lurt? Du har jo selv en undersøkelsesplikt. Sånn er det også når man leier.

Informasjon om nye oppføringer ligger ute på plan og bygg, det at huseier ikke informerte spesifikt om det skjønner jeg godt. Hans jobb er jo å leie ut ( innenfor loven) og det har han gjort. 

Anonymkode: 9d3b9...6f1

Han har jo med viten og vilje ført meg bak lyset. Sørget for at kontrakten var slik at jeg ikke slipper unna da jeg oppdaget situasjonen. 

TS

AnonymBruker
Skrevet
14 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Han har jo med viten og vilje ført meg bak lyset. Sørget for at kontrakten var slik at jeg ikke slipper unna da jeg oppdaget situasjonen. 

TS

Har han sagt dette? 

Anonymkode: 5ecc8...26b

Skrevet
15 minutter siden, AnonymBruker skrev:

TS

Han har sikkert ikke lurt deg. Han har nok bare ikke sett det samme problemet som du gjør.

Skrevet

Snakk med han. Si at du må kunne sove på dagtid og at du ikke visste om byggeplanene. Hvis han eier litt samvittighet så lar han deg gå når han har funnet en ny leietaker. 

AnonymBruker
Skrevet
28 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det er typ 5 meter unna vinduet mitt, så jo det er så og si PÅ byggeplassen. Det som irriterer meg mest er at dette VISSTE huseier, men han sa ingenting om det på visning. Lurte meg til å signere på noe som viste seg å være noe helt annet. 

Jeg jobber turnus, så jeg sover på odde tider, så dette kommer til å gå hardt utover livskvaliteten min!

TS

Hvis du er så avhengig av ro på dagtid har du jo et ansvar selv også for å forhøre deg om forholdene. Uansett hvor du bor, har du ingen garantier for at det ikke vil dukke opp byggeprosjekter, veiarbeid, oppussingsbråk eller annet støy i nærområdet uten forvarsel.

Anonymkode: f72d4...a19

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
29 minutter siden, AnonymBruker skrev:

TS

Jeg jobbet nattevakter da de bygde nytt sykehus rett over veien, og det gikk helt fint, det handler om innstilling og vilje til å finne løsninger. Ørepropper f.eks. Det sykehuset ble for øvrig bygd på halvannet år, et hus tar atskillig mindre tid, sannsynligvis bare noen mnd. på dagtid. Uansett hvor du bor er du ikke garantert at det er stille på dagen, det kan du bare venne deg til først som sist. Naboer kan pusse opp, det kan være veiearbeid, bråket barn, bjeffende hunder osv. Utleier har ikke gjort noe galt her, skjerpings.

Anonymkode: 558e8...ea6

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...