Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg ønsker å bli lærer, men pga det nye kravet om at man må ha master for å søke PPU så vil det ta 3++ år før jeg er ferdig utdannet. Dessverre er det ikke aktuelt å gå et lektorprogram da jeg ikke har karakterkravene som skal til. 35 skolepoeng er vel helt fastsatt og pga elendig moral på vgs har jeg 3.47 i snitt fra vgs. 

Men jeg kunne ha tenkt meg å starte å jobbe på en skole allerede. Kanskje som assistent eller i administrasjonen. Hvordan får man en slik jobb uten relevant erfaring/utdanning innen feltet? Er det bare kommunen som legger ut ledige stillinger? 

Anonymkode: 35b44...321

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Kanskje du kan høre med nav om de kan hjelpe deg med å få mer kompetanse?

Og det er jo mulig å ta opp fag og forbedre karakteren, er du rett utav vgs eller hva slags utdanning har du fra før av?

du må jo også ha fag for ta PPU oppfyller du det kravet?

og er du skolelei eller føler du at du har det travelt med jobb pga alder eller sånn?

Anonymkode: c64db...f4a

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har en bachelor i økonomi og administrasjon, men jeg har også nok studiepoeng i fag som gir undervisningskompetanse (norsk og samfunnsfag). Jeg ønsker å ta flere fag for å kunne undervise i bl.a matematikk. 

Jeg er i full jobb, men har innsett at det ikke er dette jeg vil med livet. Jeg har alltid hatt ideen om å bli lærer liggende i bakhodet, men jeg har kommet til det punktet hvor jeg  føler jeg må satse og velge med hjertet. Jeg tror virkelig det er det jeg passer til å være i livet. 

Jeg skal altså starte på en mastergrad til høsten. Jeg ønsker ikke å vente enda lengre med å komme meg videre, så derfor er det ikke aktuelt å opp fag fra vgs. Da må jeg vente enda et år for å ta opp fag, så totalt vil det da være 6 år til jeg er ferdig med et lektorprogram. Da er det bedre å satse på master + PPU som gjør at jeg er ferdig om 3 år. I tillegg vil jeg da ha mulighet til å undervise fra mellomtrinnet og opp til videregåendenivå. 

Jeg kommer til å søke PPU i år også for man kan jo ha flaks, men med kun bachelor + to undervisningsfag og ingen mulighet for å evt flytte til et sted jeg kommer inn, så vil jeg nok havne bakerst i køen i år. Søkermengden vil vel være enorm siden det er siste året man kan søke med kun bachelor. 

Men jeg er ganske lei av jobben jeg har nå. Derfor kunne jeg ha tenkt meg å fått noe jobb innen skolen allerede for å bli kjent og skaffe erfaring (ikke innen undervisning da, men bare generelt fra skolen). Jeg bare vet ikke hvordan jeg skal gå frem. 

TS

Anonymkode: 35b44...321

AnonymBruker
Skrevet

Jeg jobber på skole som assistent. Jobber både i skolen og sfo, hos oss må man gjøre begge deler, får ikke bare jobbe i skoletiden, men for de fleste er dette greit for da kan man få tilnærmet full stilling. Jeg jobber mest med elever en til en, de som har vansker av ulike slag, autisme, lærevansker, adhd, atferdsvansker osv. I sfo har jeg ansvar for en klasse, måltid, ute/innelek, aktiviteter osv, sammen med team på samme trinn.

Jeg liker meg veldig godt i skolen, men ikke sfo. I skolen får man brukt hodet, og utgjør en forskjell for både enkeltelev og klasse. I sfo er det stort sett kaos, mye lyd, lite voksen og misfornøyde foreldre. 

Jeg har ikke relevant utdannelse, har et årsstudie i noe helt annet. Men jeg har mye erfaring med barn, både egne, og har jobbet i barnehage. Hos oss vektlegger de personlighet og egnethet når de ansetter. Jeg søkte på en stilling utlyst av kommunen, fikk først årsvikariat, deretter fast stilling. Vi har også ansatte som har blitt ansatt via bekjente og andre ansatte. Så om du kjenner noen i skolen, kan det være lurt å få dem til å sjekke om de trenger tilkallingsvikarer. Det gjør skoler stort sett alltid, og hos oss kan man jobbe myyye som vikar, så fremt man kan stille på kort varsel, og ha en litt ustabil timeplan😉

Anonymkode: c3a58...a8c

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Jeg jobber på skole som assistent. Jobber både i skolen og sfo, hos oss må man gjøre begge deler, får ikke bare jobbe i skoletiden, men for de fleste er dette greit for da kan man få tilnærmet full stilling. Jeg jobber mest med elever en til en, de som har vansker av ulike slag, autisme, lærevansker, adhd, atferdsvansker osv. I sfo har jeg ansvar for en klasse, måltid, ute/innelek, aktiviteter osv, sammen med team på samme trinn.

Jeg liker meg veldig godt i skolen, men ikke sfo. I skolen får man brukt hodet, og utgjør en forskjell for både enkeltelev og klasse. I sfo er det stort sett kaos, mye lyd, lite voksen og misfornøyde foreldre. 

Jeg har ikke relevant utdannelse, har et årsstudie i noe helt annet. Men jeg har mye erfaring med barn, både egne, og har jobbet i barnehage. Hos oss vektlegger de personlighet og egnethet når de ansetter. Jeg søkte på en stilling utlyst av kommunen, fikk først årsvikariat, deretter fast stilling. Vi har også ansatte som har blitt ansatt via bekjente og andre ansatte. Så om du kjenner noen i skolen, kan det være lurt å få dem til å sjekke om de trenger tilkallingsvikarer. Det gjør skoler stort sett alltid, og hos oss kan man jobbe myyye som vikar, så fremt man kan stille på kort varsel, og ha en litt ustabil timeplan😉

Kan legge til at assistentene blir kjørt ganske hardt, vet ikke hvordan det er rundt om, men i alle fall hos oss, og man blir veldig sliten av tunge saker, utagering osv. Jeg er ikke skapt for det, selv om jeg er flink i jobben min, så jeg går tilbake på skolebenken i høst. I min mening en grei jobb for en kortere periode av livet😉

AnonymBruker
Skrevet

Du kan ta faglærer. Musikk, gym eller kunst og håndverk. Det er bachelor og ikke master. Så du blir lærer etter 3 år.

Har du 30/60 stp i andre fag får du automatisk kompetanse i å undervise i disse etter fullført faglærerutdanning.

Det kan være en løsning, da er du ferdig etter 3 år. Du burde ha interesse for ett av fagene da.

Ellers er det master+PPU. Det tar vel 3 år det og? 

For å jobbe som assistent må du vel ha gått sånn barne og ungdom på vgs? Eller tatt noe tilsvarende studie..

Anonymkode: e4e8e...709

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...