AnonymBruker Skrevet 20. mars 2018 #1 Skrevet 20. mars 2018 Hei. Jeg jobber som ringevikar på et sykehjem, hvor det også er mange andre vikarer. Jeg lurer litt på hva som er "greit" å si nei til. Hvis jeg blir spurt om å jobbe feks på 17mai, julaften, og sånne dager, er jeg pliktig til å si ja siden jeg da er ringevikar? Jeg sier alltid ja ellers når de spør meg. Anonymkode: 5024e...91f
AnonymBruker Skrevet 20. mars 2018 #2 Skrevet 20. mars 2018 Nei, du er selvsagt ikke pliktig itl å si ja, men de er også selvsagt ikke pliktig til å ville benytte seg av tjenestene dine lengre hvis du ikke er tilgjengelig på den typen dager de trenger deg som mest. Anonymkode: 70d4e...f68 9
AnonymBruker Skrevet 20. mars 2018 #3 Skrevet 20. mars 2018 Man kan alltid si nei som ringevikar uansett hvilken dag det gjelder, men du bør ikke si nei alle røde dager bare forbi det er kjipt å jobbe da. Gjør man det, så er man ikke så interessant som ringevikar lenger. Anonymkode: da4f0...cc1 2
herremann Skrevet 20. mars 2018 #4 Skrevet 20. mars 2018 Kveld, helg, røde. Er jo da man som oftest benytter seg av ringevikarer. Takker du nei for ofte til slikt så er du ikke så nyttig for aebeidsgiveren lenger. Men for å svare på selve spørsmålet, du står helt fritt til å takke nei.
boblevann Skrevet 20. mars 2018 #5 Skrevet 20. mars 2018 Som ringevikar uten fastsatt stillingsprosent kan du si nei til alle vaktene du ikke ønsker. Du MÅ ikke ta en eneste vakt. Men, det er jo slike dager arbeidsgiver ofte benytter seg av ringevikarer - fordi det er da det er størst behov. Sier du alltid nei til helger og røde dager, er sjansen veldig stor for at de bare slutter å ringe deg. De trenger jo en vikar som kan stille opp når arbeidsplassen trenger det. 1
AnonymBruker Skrevet 20. mars 2018 #6 Skrevet 20. mars 2018 Du kan jo si nei til absolutt alt du vil... Men risikoen er jo at de slutter å spørre deg! Det hadde ihvertfall jeg gjort. Anonymkode: b072b...fdb
AnonymBruker Skrevet 20. mars 2018 #7 Skrevet 20. mars 2018 10 timer siden, AnonymBruker skrev: Hei. Jeg jobber som ringevikar på et sykehjem, hvor det også er mange andre vikarer. Jeg lurer litt på hva som er "greit" å si nei til. Hvis jeg blir spurt om å jobbe feks på 17mai, julaften, og sånne dager, er jeg pliktig til å si ja siden jeg da er ringevikar? Jeg sier alltid ja ellers når de spør meg. Anonymkode: 5024e...91f Nei, men tenker at det bør være en "jevn fordeling" over hvem som jobber hvilke røddager. Er selv ringevikar i et yrke der det ikke er mulig å jobbe røddager, men hadde selvsagt gjort det om jeg fikk sjansen. Det er jo veldig dårlig dersom alle andre bestandig stiller opp til jul, nyttårsaften, 17.mai, påske, osv. mens det alltid er de samme som stikker seg unna. Poenget med å være ringevikar er vel å stille opp når det trengs mest, og det kan også være på røddager og i ferier. Tenker at man bør ta på seg det ansvaret og i det minste ta på seg noen av disse dagene. Anonymkode: 97f83...8b4
AnonymBruker Skrevet 20. mars 2018 #8 Skrevet 20. mars 2018 Helg og røde dager er bra betalt å jobbe på. Men det er som de fleste sier, at hvis du sier nei for ofte til slike dager, så er deg ikke deg de ringer først neste gang. Anonymkode: c2d4f...f3f
AnonymBruker Skrevet 20. mars 2018 #9 Skrevet 20. mars 2018 Det spørs vel hva kontrakten din sier. Jeg har hatt ringevikar stilling i to ulike firmaer. Hvordet ble ordlagt i kontrakten at jeg fint uten konsekvenser kunne si nei. Men kan si at om du ikke bryr deg noe særlig om dagene er det gode penger jeg har ikke noe forhold til 17 mai. Har ingen barn og føler ikke at denne dagen er noe spesielt. Så i jobben jeg har nå kommer jeg til å stille meg villig til å ta en vakt for noen som evt. ville hatt fri Anonymkode: 88afb...98e
AnonymBruker Skrevet 20. mars 2018 #10 Skrevet 20. mars 2018 Der jeg jobbet havnet man nederst på lista hvis man sa nei til vakter et visst antall ganger på rad. Anonymkode: 77872...6d6
AnonymBruker Skrevet 20. mars 2018 #11 Skrevet 20. mars 2018 Du kan alltids si nei, men husk at de som sier oftest ja får oftere spørsmål om vakter. Anonymkode: 66e56...9dc
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå