AnonymBruker Skrevet 20. mars 2018 #1 Skrevet 20. mars 2018 Hva betyr nedsatte åndsevner? Har jeg misforstått hvis jeg tenker at det å ha nedsatte åndsevner betyr at man er psykisk utviklingshemmet i større eller mindre grad? Anonymkode: 5653b...3f4
Horge Skrevet 20. mars 2018 #2 Skrevet 20. mars 2018 Det høres ganske riktig ut, men jeg hadde holdt diagnosen utenfor. Psykisk utviklingshemming er ikke svart-hvitt, så for min del blir begrep som 'åndsevne' alt for upresist i en slik kontekst. Som du er inne på så handler i hvert fall 'åndsevne' nødvendigvis om evner i ånden, hvor ånd blir hode/hjerne og evne er begavelse. Slik sett oppfatter jeg bare 'åndsevne' som et gammelmodig synonom til ord som intelligens, kunnskap, smart etc. Akkurat 'åndsevne' er for øvrig et ord jeg knapt kan huske å ha brukt, men at jeg kaller noen 'åndssvak' kan forekomme. Som regel bruker jeg nok dette mest når jeg sitter bak et ratt og snakker med meg selv, hvor det en sjelden gang kan komme en nedsettende beskrivelse av en medtrafikant. PS: Husk at det er et eget underforum for språk, der ville du trolig ha fått flere svar.
AnonymBruker Skrevet 20. mars 2018 #3 Skrevet 20. mars 2018 Aldri hørt begrepet "åndsevne" før, men "varig svekkede sjelsevner" er jo et begrep. Det omfatter i så fall de som er "født normale", og som hadde et normalt funksjonsnivå gjennom oppveksten, men senere av en eller annen grunn har fått funksjonsnivået (på det mentale planet) nedsatt. Jeg ville, rent språklig, forstått "nedsatte åndsevner" på omtrent samme måten. Men det er i beste fall kalkulert gjetting, det kan jo også bety medfødt psykisk utviklingshemming eller noe annet også. Det er i hvert fall ikke et vanlig begrep, så har du hørt dette fra noen må man nok nesten spørre hva det skulle bety. Anonymkode: b7fae...042
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå