Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hva har dere i faktisk utgifter i forbindelse med huset? 

Lån, vedlikehold og forsikringer. Kommunale avgifter også. Er det mer man må regne med i faste utgifter i forbindelse med hus?

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Det kommer jo an på nedbetalingstid, boligens stand og mye mer. Vi har ca 2 mill i lån og betaler ca 25000 i måneden på lånet. Betaler ned fort siden vi har mulighet til det - vi skal kjøpe ny bolig snart og da blir lånet nesten firedoblet. Beregnet cirka 10000 i måneden på øvrige boligutgifter. 

Anonymkode: 40117...d7c

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Det kommer jo an på nedbetalingstid, boligens stand og mye mer. Vi har ca 2 mill i lån og betaler ca 25000 i måneden på lånet. Betaler ned fort siden vi har mulighet til det - vi skal kjøpe ny bolig snart og da blir lånet nesten firedoblet. Beregnet cirka 10000 i måneden på øvrige boligutgifter. 

oj, hva inkluderer dette? håper strøm er med da...

Anonymkode: 66f38...c30

AnonymBruker
Skrevet

Lån: 15 000,-

Strøm: ca 3000 pr mnd i snitt

Forsikring: 1000?? kanskje litt mindre..

Kommunale/ eiendomsskatt: ca 2000 pr mnd

Huset er relativt nytt, og krever derfor lite vedlikehold. Maler vel hver 5. år, og bruker da ca 15 000,- på maling.

Anonymkode: be203...2db

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
4 timer siden, Sola* skrev:

Hva har dere i faktisk utgifter i forbindelse med huset? 

Lån, vedlikehold og forsikringer. Kommunale avgifter også. Er det mer man må regne med i faste utgifter i forbindelse med hus?

Det varierer fra kommune til kommune. Du kan ikke sammenligne slik. 2 mil i lån,men huset er taksert til 7....gir deg ingen mening

Anonymkode: 3a91f...5f3

AnonymBruker
Skrevet

Det er ingen sammenheng mellom hvor stort lån man har og hvor store kostnader man har utenom rente. Resten er helt avhengig av størrelse, verdi på boligen, hvor den ligger og alder.

Anonymkode: de6a9...a87

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Lån: ca 10 000 i mnd. 

Kommunale avgifter/eiendomsskatt: litt over 1000 kr i mnd. 

Strøm: ca 2000 i mnd i snitt (hus på ca 180kvm fra midten av åttitallet). 

Forsikring: ca 600 i mnd tipper jeg (for hus og innbo). 

Anonymkode: ba353...337

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
4 timer siden, AnonymBruker skrev:

HVA? 25000kr i mnd på et så lite lån? Jeg og samboeren min har et lån på 4,5 mill og vi betaler rundt 20000kr i mnd.

Anonymkode: 84be9...8a9

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Leiligheten (nybygg, 80 kvm, 50 kvm hage, garasje, utebod) ble kjøpt for 2 390 000, og ble oppgradert under bygging til ca. 2 460 000.

Vi tok et lån på 2 000 000, rente på 2,5 % over 25 års nedbetalingstid. Nå betaler vi ca. 9000 på lånet i mnden, men har tenkt å øke innbetalingen etter jeg skifter arbeidsgiver i september . Så har vi fellesutgifter på 1400(inkl. tv og internett), forsikring på 1200 per mnd, og strøm mellom 1000-3000 per mnd (jeg har hjemmebedrift, så det drar til tider strømregningen opp av diverse grunner). Her jeg sitter nå husker jeg ikke de kommunale avgiftene, men vi fikk tilbake 4500,- ved siste avlesning av vannmåleren! Og nå viser det seg at den fancy nye strømmåleren vår går fort raskt, så vi får tilbake over 20000,- med Hafslund. Blir en hyggelig ferie i år!

Anonymkode: 38814...f89

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

ca 17 000 kr i mnd på alle boutgifter, det ingkluderer nedbetaling av lån, felleskostnader, strøm, tv, internett og forsikringer.

Anonymkode: 01f35...ed3

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
22 minutter siden, AnonymBruker skrev:

HVA? 25000kr i mnd på et så lite lån? Jeg og samboeren min har et lån på 4,5 mill og vi betaler rundt 20000kr i mnd.

Personen skriver jo at de velger å betale ned lånet fort siden de har mulighet til det! Vi gjør det samme selv (selv om vi ikke betaler ned fullt så raskt som Ts gjør). Vi har  boliglån på 3,5 mill og betaler rundt 25.000 pr mnd. Både for å bli raskere ferdig, og for å ha en «sikkerhetsventil» dersom renta skulle stige mye.

Anonymkode: 35b30...730

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Ca 15600 mnd inkl strøm. Vannkloakk avgift og eiendomsskatt er 4000 kr hver 3 mnd utenom. Dyrt nok. Nær 3000 mnd i strøm. Drittlei de dyre regningene. Tenk å bo gratis i en campingvogn...

Anonymkode: 79f96...6bb

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Nrk og kommunal avg snitt 1400

Boligforsikring 950

Tv/internett 700

Strøm/nettleie snitt 1500

Lån 8000

Ca 13.000 i mnd i boutgifter.

Anonymkode: 1e35a...a7e

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
6 timer siden, AnonymBruker skrev:

Som jeg skrev, og som en bemerket over her, det er fordi vi betaler ned kjapt. Cirka 7 år løpetid igjen. Kunne fint betalt for eksempel 10000 i måneden, men da ville jo nedbetalingstiden vært ca 20 år. Hvorfor gjøre det når vi har fint råd til å betale ned kjapt, og med det redusere vår gjeld fortere?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...