AnonymBruker Skrevet 20. mars 2018 #1 Skrevet 20. mars 2018 Jeg er norsk og far er svensk. Han er svensk statsborger. I Norge gis statsborgerskap automatisk hvis mor er norsk, men har barnet vårt krav på svensk statsborgerskap også? Barnet skal døpes i Sverige. Vi tenker også å flytte dit en gang. Anonymkode: b90e9...ac0
AnonymBruker Skrevet 20. mars 2018 #3 Skrevet 20. mars 2018 1 hour ago, Guidet Kvinne said: Spør Listhaug? Mye lurere å spørre Støre. Da får man bli uansett hvor kriminell man er. Anonymkode: f2d6a...4d5 9
AnonymBruker Skrevet 20. mars 2018 #4 Skrevet 20. mars 2018 Jeg vil tro barnet får kun norsk. Men det er da ikke noe problem å flytte til Sverige som norsk Anonymkode: 61144...d61
Gjest Lilli My Skrevet 20. mars 2018 #5 Skrevet 20. mars 2018 http://www.norden.org/no/hallo-norden/sverige/bo-og-oppholde-seg-i-sverige/statsborgerskap-i-sverige GIYF
Arkana Skrevet 20. mars 2018 #6 Skrevet 20. mars 2018 Det kommer an på reglene i landene det gjelder. Noen land har regler om at man må ha bodd i landet i et visst antall år for å kunne beholde statsborgerskapet. Sverige har så vidt jeg vet ingen slike regler slik at barna dine kan ha begge deler. Jeg er selv både norsk og fransk og mine barn har også norsk og fransk statsborgerskap. De trenger heller ikke velge når de blir voksne, men kan ha begge hele livet slik jeg har.
Baby2018?? Skrevet 20. mars 2018 #7 Skrevet 20. mars 2018 Samme "problemstilling her". Vi har lest mye og kommet frem til at barnet får norskt statsborgerskap, men kan søke om svensk senere om hun selv ønsker (mister da det norske,er enten eller). Hvis foreldrene er gift, får barnet delt statsborgerskap.
AnonymBruker Skrevet 20. mars 2018 #8 Skrevet 20. mars 2018 10 timer siden, Guidet Kvinne skrev: Spør Listhaug? For sent Du får se på hvilke regler Sverige har for statsborgerskap. Anonymkode: 29c8f...855
AnonymBruker Skrevet 20. mars 2018 #10 Skrevet 20. mars 2018 3 timer siden, Baby2018?? skrev: Samme "problemstilling her". Vi har lest mye og kommet frem til at barnet får norskt statsborgerskap, men kan søke om svensk senere om hun selv ønsker (mister da det norske,er enten eller). Hvis foreldrene er gift, får barnet delt statsborgerskap. Er dette vi også har kommet fram til. Men slik jeg forstår det så er barnet alltid 'svenskt' i Sverige, bare at Norge ikke godtar dobbelt? Far vil helst at barnet har Svenskt pass, av en eller Annen grunn(nei, han skal ikke stikke av med ungen) Anonymkode: b90e9...ac0
Arkana Skrevet 20. mars 2018 #11 Skrevet 20. mars 2018 Norge godtar dobbelt statsborgerskap. Som sagt har både jeg og mine barn to.
Gjest Anonymus Notarius Skrevet 20. mars 2018 #12 Skrevet 20. mars 2018 1 time siden, Arkana skrev: Norge godtar dobbelt statsborgerskap. Som sagt har både jeg og mine barn to. Det stemmer ikke. Det er foreslått å endre reglene, men foreløpig gjelder de gamle. Fra UDI: Hvem kan ha dobbelt statsborgerskap? Du kan ha dobbelt statsborgerskap hvis du ønsker norsk statsborgerskap, men av ulike grunner ikke kan løse deg fra det tidligere statsborgerskapet ditt. For å bli norsk statsborger, må du i utgangspunktet løse deg fra det tidligere statsborgerskapet ditt, men noen kan få unntak fra kravet om å løse seg. du fikk ett statsborgerskap fra hver av foreldrene dine da du ble født. Hvis en av foreldrene dine er norsk, ble du sannsynligvis automatisk norsk statsborger ved fødselen. Hvis landet til den andre forelderen har samme regel, får du også dette statsborgerskapet og du kan da ha dobbelt statsborgerskap. Dette gjelder bare hvis du automatisk ble statsborger av begge landene da du ble født, ikke hvis foreldrene dine gjorde noe aktivt (for eksempel leverte en søknad eller melding) for at du skulle få det andre statsborgerskapet. du har norsk statsborgerskap, og senere får statsborgerskap i et annet land uten selv å ha bedt om det. Du vil ikke miste det norske statsborgerskapet hvis du får et nytt statsborgerskap uten at du selv har bedt om det, og du vil i slike tilfeller få dobbelt statsborgerskap. Dette kan skje i noen land, for eksempel fordi du giftet deg. Hvis du derimot har søkt om, eller tydelig godtatt å få statsborgerskap i et annet land, vil du som hovedregel miste det norske statsborgerskapet ditt.
AnonymBruker Skrevet 20. mars 2018 #13 Skrevet 20. mars 2018 Hvis mor er norsk og far er svensk blir ungen dansk. Det er barnelærdom. Anonymkode: 23383...a4d 2
Arkana Skrevet 20. mars 2018 #14 Skrevet 20. mars 2018 1 time siden, Anonymus Notarius skrev: Det stemmer ikke. Det er foreslått å endre reglene, men foreløpig gjelder de gamle. Fra UDI: Hvem kan ha dobbelt statsborgerskap? Du kan ha dobbelt statsborgerskap hvis du ønsker norsk statsborgerskap, men av ulike grunner ikke kan løse deg fra det tidligere statsborgerskapet ditt. For å bli norsk statsborger, må du i utgangspunktet løse deg fra det tidligere statsborgerskapet ditt, men noen kan få unntak fra kravet om å løse seg. du fikk ett statsborgerskap fra hver av foreldrene dine da du ble født. Hvis en av foreldrene dine er norsk, ble du sannsynligvis automatisk norsk statsborger ved fødselen. Hvis landet til den andre forelderen har samme regel, får du også dette statsborgerskapet og du kan da ha dobbelt statsborgerskap. Dette gjelder bare hvis du automatisk ble statsborger av begge landene da du ble født, ikke hvis foreldrene dine gjorde noe aktivt (for eksempel leverte en søknad eller melding) for at du skulle få det andre statsborgerskapet. du har norsk statsborgerskap, og senere får statsborgerskap i et annet land uten selv å ha bedt om det. Du vil ikke miste det norske statsborgerskapet hvis du får et nytt statsborgerskap uten at du selv har bedt om det, og du vil i slike tilfeller få dobbelt statsborgerskap. Dette kan skje i noen land, for eksempel fordi du giftet deg. Hvis du derimot har søkt om, eller tydelig godtatt å få statsborgerskap i et annet land, vil du som hovedregel miste det norske statsborgerskapet ditt. Vi er mange som lever med flere statsborgerskap, så det er ingen tvil om at Norge godtar dette. Det du linker til sier også det samme. 1
AnonymBruker Skrevet 20. mars 2018 #15 Skrevet 20. mars 2018 Du må sjekke opp reglene mot Sverige spesielt. Jeg har samme case'n men med Australsk. Vår baby får bare norsk statsborgerskap. Hvis den skulle fått australsk måtte jeg ha dratt til Australia å født der, for da hadde babyen automatisk fått australsk statsborgerskap og den hadde fått norsk i tillegg fordi jeg som mor er norsk. Men australia har ikke en regel om at man får deres statsborgerskap automatisk ved fødsel av en australsk borger, og da må man i tilfelle søke om å få det, og hvis man gjør det mister man det norske. Denne regelen gjelder for oss: Sitat du fikk ett statsborgerskap fra hver av foreldrene dine da du ble født. Hvis en av foreldrene dine er norsk, ble du sannsynligvis automatisk norsk statsborger ved fødselen. Hvis landet til den andre forelderen har samme regel, får du også dette statsborgerskapet og du kan da ha dobbelt statsborgerskap. Dette gjelder bare hvis du automatisk ble statsborger av begge landene da du ble født, ikke hvis foreldrene dine gjorde noe aktivt (for eksempel leverte en søknad eller melding) for at du skulle få det andre statsborgerskapet. Men jeg håper de får igjennom endringene de har skissert, så barnet vårt kan få dobbelt. Anonymkode: 4c51c...387
Gjest Anonymus Notarius Skrevet 20. mars 2018 #16 Skrevet 20. mars 2018 1 time siden, Arkana skrev: Vi er mange som lever med flere statsborgerskap, så det er ingen tvil om at Norge godtar dette. Det du linker til sier også det samme. Det vet jeg. Men hovedregelen er at Norge IKKE tillater dobbelt statsborgerskap (slik du hevdet). Man godtar det likevel i de tilfellene som skisseres (fordi norske myndigheter ikke har kontroll på hele verden).
AnonymBruker Skrevet 21. mars 2018 #17 Skrevet 21. mars 2018 6 timer siden, AnonymBruker skrev: Du må sjekke opp reglene mot Sverige spesielt. Jeg har samme case'n men med Australsk. Vår baby får bare norsk statsborgerskap. Hvis den skulle fått australsk måtte jeg ha dratt til Australia å født der, for da hadde babyen automatisk fått australsk statsborgerskap og den hadde fått norsk i tillegg fordi jeg som mor er norsk. Men australia har ikke en regel om at man får deres statsborgerskap automatisk ved fødsel av en australsk borger, og da må man i tilfelle søke om å få det, og hvis man gjør det mister man det norske. Denne regelen gjelder for oss: Men jeg håper de får igjennom endringene de har skissert, så barnet vårt kan få dobbelt. Anonymkode: 4c51c...387 Av samme grunn har mine barn statsborgerskap i Norge og USA - der må man ikke søke om statsborgerskap, man bare varsler ambassaden om fødsel i utlandet av amerikansk borger. Så registreres barnet som deres borger. Anonymkode: bba45...af0
AnonymBruker Skrevet 21. mars 2018 #18 Skrevet 21. mars 2018 Det er ett fett om barnet blir norsk eller svensk statsborger. Det er ingen forskjeller på det. Dobbelt statsborgerskap skulle vært forbudt i hele verden. Anonymkode: 5209f...595
AnonymBruker Skrevet 21. mars 2018 #19 Skrevet 21. mars 2018 Barnet får statsborgerskap i det landet det blir født. Anonymkode: a672d...db2
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå