AnonymBruker Skrevet 19. mars 2018 #1 Skrevet 19. mars 2018 Visste ikke helt hvor dette hørte hjemme, så prøver meg her. Altså, som overskriften sier. Det finnes jo, men hva blir sett på som voldtekt i ekteskap? Er det at han slår kona helseløs før han gjør sitt, eller er det bare samleie uten samtykke? Er definisjon av voldtekt det samme i et ekteskap som ons eller kjæresteforhold? Anonymkode: 32909...86a
SPOCA Skrevet 19. mars 2018 #2 Skrevet 19. mars 2018 Hvis man tvinger partneren til sex uten samtykke, er det, slik jeg ser det, voldtekt. Jeg har selv opplevd dette (tidligere eks).
ajarRun Skrevet 19. mars 2018 #3 Skrevet 19. mars 2018 1 minutt siden, SPOCA skrev: Hvis man tvinger partneren til sex uten samtykke, er det, slik jeg ser det, voldtekt. Jeg har selv opplevd dette (tidligere eks). Sex uten samtykke er ikke voldtekt i Norge. Det er ikke lovlig, men ikke voldtekt. Voldtekt må skje med vold eller trussler eller med noen som ikke er i stand til å lotsette seg (bevisstløs).
SPOCA Skrevet 19. mars 2018 #4 Skrevet 19. mars 2018 (endret) 2 minutter siden, abrasiveRefraction skrev: Sex uten samtykke er ikke voldtekt i Norge. Det er ikke lovlig, men ikke voldtekt. Voldtekt må skje med vold eller trussler eller med noen som ikke er i stand til å lotsette seg (bevisstløs). Jeg skrev "tvinger partneren til sex uten samtykke". Altså f.eks via vold, trusler eller lignende. Endret 19. mars 2018 av SPOCA
ajarRun Skrevet 19. mars 2018 #5 Skrevet 19. mars 2018 Akkurat nå, SPOCA skrev: Jeg skrev "tvinger partneren til sex uten samtykke". Altså f.eks via vold, trusler eller lignende. Setningen er fjottete formulert. "uten samtykke" tilføyer ingen mening til setningen. Dog gjør det budskapet mindre klart. 1
Maleficenta Skrevet 19. mars 2018 #6 Skrevet 19. mars 2018 31 minutter siden, AnonymBruker skrev: Visste ikke helt hvor dette hørte hjemme, så prøver meg her. Altså, som overskriften sier. Det finnes jo, men hva blir sett på som voldtekt i ekteskap? Er det at han slår kona helseløs før han gjør sitt, eller er det bare samleie uten samtykke? Er definisjon av voldtekt det samme i et ekteskap som ons eller kjæresteforhold? Anonymkode: 32909...86a Voldtekt er voldtekt uansett. Å tvinge på seg sex uten samtykke er voldtekt uansett om man er gift med vedkommende eller ikke. Sex er ikke en plikt selv om de mente det var det i gamle dager 2
SPOCA Skrevet 19. mars 2018 #7 Skrevet 19. mars 2018 Akkurat nå, abrasiveRefraction skrev: Setningen er fjottete formulert. "uten samtykke" tilføyer ingen mening til setningen. Dog gjør det budskapet mindre klart. Det står du selvfølgelig i din rett til å mene.
Guidet Kvinne Skrevet 19. mars 2018 #8 Skrevet 19. mars 2018 Definisjonen av voldtekt er den samme og nedfelt i lovverket. Bare å google.
ViljaH Skrevet 19. mars 2018 #9 Skrevet 19. mars 2018 1 minutt siden, abrasiveRefraction skrev: Sex uten samtykke er ikke voldtekt i Norge. Det er ikke lovlig, men ikke voldtekt. Voldtekt må skje med vold eller trussler eller med noen som ikke er i stand til å lotsette seg (bevisstløs). Nei! Når du ikke har peiling så har du å holde munn, virkelig. Dette er en viktig avklaring. Til TS: Ingen har lov til å gjøre seksuelle handlinger mot din kropp uten at du vil. Samleie som du ikke ønsker er voldtekt, en ektefelle har ikke lov å tvinge seg på deg. Du trenger ikke bli banket eller truet eller være bevisstløs. Eneste er at det kan være vanskelig å vinne frem i retten om det ikke er åpenbare bevis. Det betyr ikke at det ikke var voldtekt. 3
Maleficenta Skrevet 19. mars 2018 #10 Skrevet 19. mars 2018 10 minutter siden, abrasiveRefraction skrev: Sex uten samtykke er ikke voldtekt i Norge. Det er ikke lovlig, men ikke voldtekt. Voldtekt må skje med vold eller trussler eller med noen som ikke er i stand til å lotsette seg (bevisstløs). Hvordan får man sex uten samtykke dersom man ikke tar i bruk vold eller trusler eller med noen som ikke klarer å motsette seg det? 1
The Kitten Skrevet 19. mars 2018 #11 Skrevet 19. mars 2018 Definisjonen av voldtekt er alltid det samme.
AnonymBruker Skrevet 19. mars 2018 #12 Skrevet 19. mars 2018 Om en av partene i ekteskapet ikke ønsker sex og sier nei, men partneren gjør det likevel med vold, makt eller ved å bryte ned partneren med press, manipulering eller mas. Sex med noen noen som ikke kan samtykke er også voldtekt, f.eks om ene parten sover, har drukket seg bevisstløs eller blitt dopet. Alle ting som er voldtekt i samfunnet, er voldtekt bak lukkede dører i ett ekteskap også. Anonymkode: 5daba...27a
Djungelvrål Skrevet 19. mars 2018 #13 Skrevet 19. mars 2018 I noen land er voldtekt innenfor ekteskap fullt lovlig, Afganistan er et av landene. Hvor mange innvandrerkvinner fra Afganistan tror dere anmelder disse forholdene i Norge?
ajarRun Skrevet 19. mars 2018 #14 Skrevet 19. mars 2018 6 minutter siden, ViljaH skrev: Nei! Når du ikke har peiling så har du å holde munn, virkelig. Dette er en viktig avklaring. Til TS: Ingen har lov til å gjøre seksuelle handlinger mot din kropp uten at du vil. Samleie som du ikke ønsker er voldtekt, en ektefelle har ikke lov å tvinge seg på deg. Du trenger ikke bli banket eller truet eller være bevisstløs. Eneste er at det kan være vanskelig å vinne frem i retten om det ikke er åpenbare bevis. Det betyr ikke at det ikke var voldtekt. § 291. Voldtekt Med fengsel inntil 10 år straffes den som a)skaffer seg seksuell omgang ved vold eller truende atferd, b)har seksuell omgang med noen som er bevisstløs eller av andre grunner ute av stand til å motsette seg handlingen, eller c)ved vold eller truende atferd får noen til å ha seksuell omgang med en annen, eller til å utføre handlinger som svarer til seksuell omgang med seg selv. Legg merke til at a, b og c ikke handler om du vil eller ikke. Vold, trussler eller bevisstløs er definisjonen av voldtekt.
ajarRun Skrevet 19. mars 2018 #15 Skrevet 19. mars 2018 10 minutter siden, Maleficenta skrev: Hvordan får man sex uten samtykke dersom man ikke tar i bruk vold eller trusler eller med noen som ikke klarer å motsette seg det? Noen ligger å skrever med bena naken, er i stand til å motsette seg men gjør det ikke. Da trenger du hverken være truende, eller voldelig. Men det er fortsatt ulovlig.
AnonymBruker Skrevet 19. mars 2018 #16 Skrevet 19. mars 2018 Uavhengig av hva slags forhold man har(gift, samboer, ons etc.), har man sex med noen uten tydelig samtykke, så er det voldtekt etter min mening. Anonymkode: 8fa89...22d
AnonymBruker Skrevet 20. mars 2018 #17 Skrevet 20. mars 2018 6 timer siden, AnonymBruker skrev: Om en av partene i ekteskapet ikke ønsker sex og sier nei, men partneren gjør det likevel med vold, makt eller ved å bryte ned partneren med press, manipulering eller mas. Sex med noen noen som ikke kan samtykke er også voldtekt, f.eks om ene parten sover, har drukket seg bevisstløs eller blitt dopet. Alle ting som er voldtekt i samfunnet, er voldtekt bak lukkede dører i ett ekteskap også. Anonymkode: 5daba...27a Mange voldtektskvinner på KG ihvertfall: Anonymkode: 8d9f5...673
AnonymBruker Skrevet 20. mars 2018 #18 Skrevet 20. mars 2018 6 timer siden, AnonymBruker skrev: Uavhengig av hva slags forhold man har(gift, samboer, ons etc.), har man sex med noen uten tydelig samtykke, så er det voldtekt etter min mening. Anonymkode: 8fa89...22d Og hva innebærer "tydelig samtykke" spesifikt? Anonymkode: 8d9f5...673
AnonymBruker Skrevet 20. mars 2018 #19 Skrevet 20. mars 2018 Hvorfor skulle grensen for hva som er lov eller ikke endre seg i et ekteskap? Anonymkode: 53584...4a5 1
AnonymBruker Skrevet 20. mars 2018 #20 Skrevet 20. mars 2018 Ts - takk for svar, jeg har lenge lurt på dette for jeg er den mer gammeldagse typen. Anonymkode: 32909...86a
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå