Tjorven Skrevet 17. februar 2005 #1 Skrevet 17. februar 2005 Hvordan skal jeg vaks og stryke min bunadsskjorte? Den er i hvit lin og må vaskes før neste gangs bruk. Den er også litt gul på kraven. Hva bør jeg gjøre? Og bør jeg gjøre noe spesielt når den skal strykes?
Gjest Anonymous Skrevet 17. februar 2005 #2 Skrevet 17. februar 2005 Hey, dette kan jeg. Linskjorter kan vaskes på 60 grader i maskin, helst skånsomt program. Bruk gjerne Milo, men ALDRI klorholdig vaskemiddel. På gule mansjetter og kraver kan du bruke biospray først.
Tjorven Skrevet 17. februar 2005 Forfatter #3 Skrevet 17. februar 2005 Vet ikke om jeg tør å ta den på 60° da...det høres så mye ut. Men stryking da? Er det ved stryking jeg skal stive skjorten også?
Gjest Anonymous Skrevet 17. februar 2005 #4 Skrevet 17. februar 2005 Jeg syntes også det hørtes skummelt ut, men de sa dette på butikken hvor jeg har fått sydd bunaden. Og det har gått helt fint. Jeg bruker Milo og skåneprogram. Du kan jo putte den inni et putevar for å skåne den enda mer. Lin skal tåle ganske høye temperaturer. Jeg tørker den på en kleshenger og stryker, ikkeno stivelse eller noe sånt. Det er visstnok lettere å få allt glatt om den er litt fuktig.
Snuppa Skrevet 17. februar 2005 #5 Skrevet 17. februar 2005 Lin kan i utgangspunktet vaskes på 90 grader, men en bunadsskjorte burde du kunne vaske på 60 grader såfremt du ikke har farget broderi på den. Heng den til tørk på en kleshenger. Når den er fortsatt litt fuktig stryker du den tørr. Kan være greit med litt stivelse på ermene og enda mer stivelse på mansjetter og krage. Når du bruker stivelse: stryk på vrangen, det hender at det kan bli litt gult hvis strykejernet har for høy temperatur. Rimelig bittert å måtte vaske en helt nystrøket skjorte...........
Gjest Blå uinnlogget Skrevet 17. februar 2005 #6 Skrevet 17. februar 2005 Jeg vasker alltid min skjorte etter bruk. Men siden skjorten er finest nystrøket, tar jeg den nyvaskede skjorten (som da er våt) og pakker godt inn og legger i fryseren. Når jeg skal bruke skjorten igjen tar jeg den opp, tiner den og stryker.
Tjorven Skrevet 18. februar 2005 Forfatter #7 Skrevet 18. februar 2005 Tusen takk for svar. Jeg bør kanskje vente med å vaske skjorta til rett før jeg skal bruke den neste gang da.?
Snuppa Skrevet 18. februar 2005 #8 Skrevet 18. februar 2005 Ikke så lurt å la møkkete tøy ligge lenge før du vasker det. Vask derfor skjorta etter bruk, men dropp strykingen. Når du skal bruke skjorta skyller du den opp eller dynker den og så er det klart for stryking. Lykke til!
Ingeborg Skrevet 18. februar 2005 #9 Skrevet 18. februar 2005 Tusen takk for svar. Jeg bør kanskje vente med å vaske skjorta til rett før jeg skal bruke den neste gang da.? Ikke nødvendigvis. Men ikke stryk skjorta før du henger den i skapet. Før du skal bruke den neste gang, kan du dynke den godt med vann og legge den i fryseren i en times tid før du stryker den. Utrolig godt tips jeg fikk av mamma - veldig mye lettere å få strøket skjorta når den er "frossen".
Snuppelure Skrevet 18. februar 2005 #10 Skrevet 18. februar 2005 Jeg vasker min i badekaret slik at den kan ligge flatt. For å fjerne gule skjolder som den kan ha fått bruker jeg litt edik i vannet. Dette etter instruksjon fra bestmor. Og det funker som alltid bra med hennes tips. Hun har faktisk gått på husmorskolen.... hihihh..., de lærte ett og annet der ja.
Nella Skrevet 18. februar 2005 #11 Skrevet 18. februar 2005 Mamma har ikke sin skjorte i fryseren, men lar den alltid ligge fuktig i en tett plastpose en stund før hun stryker.
Gjest gjest1 Skrevet 18. februar 2005 #12 Skrevet 18. februar 2005 I fjor før 17.mai fikk jeg stallsjokk da jeg tok fram skjorta mi. Den var av en eller annen grunn blitt knallgul, hele skjorta! Var dønn fortvilt, men ei eldre nabodame berget meg fra å kjøpe ny. Fikk det råd om å vaske den og tilsette litt sitronsaft i siste skyllevann for så å henge den ut i sola. Skjorta ble snøhvit på null komma niks. Deretter var det bare å dynke den, en kjapp tur i fryseren og videre til stryking. Vasker bestandig skjorta etter bruk, men stryker den ikke.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå