Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hei

Jeg har kjøpt en bil for min fetter. Han er ikke kredittverdig og får ikke lån. Selv om han kam goft betjene et billån på 10k i måneden.

Derfor kjøpte jeg bil for han. I mitt navn. Han betaler avdragene. Bilen ble kjøpt i fjord for ca 1 år siden, ca 80k. Den ble nedbetalt før utgangen av 2017. 

Jeg har ikke tenkt på dette før nå,men påvirker dette skatten min negativt eller posisitivt? Jeg har allerede en bil på mitt navn og markedsverdi på den er ca 90k nå mens hans bil er verdt ca 60k.

Anonymkode: 119c6...7d5

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Så lenge du hadde gjeld på bilen, fikk du fradrag for gjeldsrentene. Så positivt for deg.

Anonymkode: c4597...55e

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Men det vil også stå at jeg innen utgangen av 2017 har en formue på 60k "mer". Påvirker ikke økning i formue noe i skatt da?

Skrevet

Det blir positivt for deg.

Du har fått mer gjeld og litt mer formue, men spørs om bilen hans verdsettes til 60 000 på ligningen, selv om den er verdt det.(Dette er jo gitt at bilen faktisk står på deg, står bilen på ham så trenger du ikke oppgi den på ligningen).

I ytterste konsekvens går du i 0 (du har fått like mye formue og gjeld), men antakeligvis mer gjeld (og da mindre formue)

Uansetter jo spm om du har så mye formue at det er et problem, man skal ha nesten 1.5 millioner i formue før dette blir et "problem".

Så du ender nok opp med å få skattefradrag for gjeldsrentene han betaler (som skrevet over), så får dere to bli enige om de skal komme ham eller deg til gode.

AnonymBruker
Skrevet
13 timer siden, AnonymBruker skrev:

Men det vil også stå at jeg innen utgangen av 2017 har en formue på 60k "mer". Påvirker ikke økning i formue noe i skatt da?

Bare hvis du ligningsformue over 1,4 millioner.

Anonymkode: fd155...ef2

Skrevet
14 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har ikke tenkt på dette før nå,men påvirker dette skatten min negativt eller posisitivt? Jeg har allerede en bil på mitt navn og markedsverdi på den er ca 90k nå mens hans bil er verdt ca 60k.

Det slår begge veier. 

Men når du evt. skal til banken og søke opp lån, kommer de til å ta med dette lånet også. 

Om du IKKE vil ha med i din skattemelding, må du lage en låneavtale mellom deg og fetteren din om billån. Du korrigerer både rentefradrag og lån til 0 og fetteren din tar med i sin skattemelding.

Dere kan legge ved kopi av låneavtalen som vedlegg når dere sender skattemelding.

AnonymBruker
Skrevet

Har du tenkt over hva som vil skje om han er uaktsom i trafikken? Skader noen alvorlig? Eks med litt alkohol i blodet. Du kan bli gjeldsslave.

Selv om det ikke var du som kjørte. 

Forsikringen hvem står den på?

Anonymkode: 33e94...5c7

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...