ivanka Skrevet 17. februar 2005 #1 Skrevet 17. februar 2005 sorry at jeg ikke gidder å lete opp en link, men text-tv (nesten like pålitelig som vg) meldte i går at forskere forteller at den norske ulvestammen står i fare for å dø ut pga innavl. og det trenger de forskere til? er det mulig å bli sjokkert over denne "oppdagelsen"? og kan norsk rovdyrforvaltning bli mer kortsiktig nå eller er bunnen nådd?
Superlammet Skrevet 17. februar 2005 #2 Skrevet 17. februar 2005 Selvsagt blir det mer innavl når de skyter ulven med en gang bestanden nærmer seg et "faretruende" tall. Det skremmer meg at rovdyrforvaltningen ikke har tenkt på dette tidligere..
Gjest Valhalla Skrevet 17. februar 2005 #3 Skrevet 17. februar 2005 Hvor mye fikk forskerne for å finne ut dette?
ivanka Skrevet 17. februar 2005 Forfatter #4 Skrevet 17. februar 2005 virker som om det har gått noen hus forbi at 'biologisk mangfold' også innebærer genetisk variasjon innen den enkelte art. ellers mister man evnen til tilpasning, som selvfølgelig er spes viktig når man står oppi en klimaendring. begynner nesten å mistenke at rovdyrforvaltningen konspirerer for å få ulven til å dø ut på 'naturlig' vis... det er da bare ikke mulig å være så korttenkt? jeg mener, dette har frustrert meg i femten år, og det er såvisst ikke jobben min å ha peiling! når en gjennomsnittlig femtenåring har mer perspektiv på genetisk mangfold enn den samlede norske rovdyrforvaltning er noe alvorlig galt, og jeg har vondt for å tro at det virkelig er tilfelle. derfor: konspirasjon!
Gjest TomKrus Skrevet 17. februar 2005 #5 Skrevet 17. februar 2005 Har Norge villmark nok til å ha en stor nok ulvepopulasjon som kan sikre nødvendig genetisk mangfold?
Gjest Valhalla Skrevet 17. februar 2005 #6 Skrevet 17. februar 2005 Har Norge villmark nok til å ha en stor nok ulvepopulasjon som kan sikre nødvendig genetisk mangfold? Kanskje vi skal fange halvparten og bytte de ut med ulver fra et annet land
Gjest Anonymous Skrevet 17. februar 2005 #7 Skrevet 17. februar 2005 Kanskje vi skal fange halvparten og bytte de ut med ulver fra et annet land De ulvene vi har, er hentet i svenske dyreparker, og i de russiske skoger. Hemmelig utplassert i Norge av norske myndigheter.
ivanka Skrevet 17. februar 2005 Forfatter #8 Skrevet 17. februar 2005 Har Norge villmark nok til å ha en stor nok ulvepopulasjon som kan sikre nødvendig genetisk mangfold? det får vi aldri vite... hva blir formelen? hvis utstrekningen av norsk villmarkområde minus (areal nødvendig per ulv ganger antall ulv nødvendig for tilstrekkelig gen variasjon) er større enn null er vel svaret ja. men jeg hakke peil på hverken minimum revir/ulv eller minsteantall ulv nødvendig.
ivanka Skrevet 17. februar 2005 Forfatter #9 Skrevet 17. februar 2005 Kanskje vi skal fange halvparten og bytte de ut med ulver fra et annet land genetikk og nasjonalisme går liksom bare ikke hånd i hånd...
Gjest Anonymous Skrevet 17. februar 2005 #10 Skrevet 17. februar 2005 Har de nok villmark i India til å holde en populasjon av tigre? Selvfølgelig er det store nok områder i Norge til at ulven kan leve, befolkningstettheten i Norge er jo ikke akkurat i verdenstoppen. Skal vi utrydde alle villdyr i hele verden?
Englepus Skrevet 17. februar 2005 #11 Skrevet 17. februar 2005 Vi utrydder de som spiser sauene våre såklart! Tror nok at ulvestammen i Norge kan se mørkt på fremtiden... Synd.
Gjest Anonymous Skrevet 18. februar 2005 #12 Skrevet 18. februar 2005 englepus, du er vel imot at det lever ulver i Norge du? vi trenger ulver i naturen, det er en grunn til at de finnes! og dette synes jeg bare er synd.....jeg så en gang ekte ulver i kristiansand, og de så ikke mye skumle ut! det var en gjeng med slappfisker som lå i sammen og hvilte seg.....og jeg tror evetyr som rødhette og ulven har bidratt til å gjøre ulven farlig.jeg tror ikke den er mye farligere enn visse kamphunder som folk har i bånd... hunder er farlige på sauejakt i sammen, har vi bare to hunder isammen, tennes jaktinstiktet deres, og jeg har sett hvordan to hunder angrep sauer og jagde dem ut i sjøen............ tror ikke folk fra byer som ikke har sett mye hundejakt har mye peiling....... :o
Englepus Skrevet 18. februar 2005 #13 Skrevet 18. februar 2005 Imot? Hvor får du det fra? Jeg har alltid vært for å ha ulv i Norge. Men nå er det jo så få igjen at det er nok for sent å prøve å redde de. Har alltid ment at bønder som absolutt skal sende sauene sine til fjells burde passe bedre på de. Det er flere som har hatt hell med hunder og til og med lama.
Gjest Anonymous Skrevet 18. februar 2005 #14 Skrevet 18. februar 2005 Ja, hvorfor i all verden skal vi ikke ha ulv i Norge? Hva er farlig med dem? :klø:
Gjest Anonymous Skrevet 18. februar 2005 #15 Skrevet 18. februar 2005 Selvsagt blir det mer innavl når de skyter ulven med en gang bestanden nærmer seg et "faretruende" tall. Det skremmer meg at rovdyrforvaltningen ikke har tenkt på dette tidligere.. Å skyte allerede innavla individer fører da ikke til mere innavl Problemet med innavl skyldes at "alle" norske ulver stammer fra et lite antall individer, og tilførselen av nytt blod utenifra er tillnærmet lik null. Dette kan lett løses ved å la den norske ulvestammen få parre seg i noen få år med importert ulv fra f.eks. russland. Etter noen år vil det være tilstrekkelig med nytt genetisk materiale i ulvestammen til at myndighetene kan starte en kontrolert bestandsbegrensning.
Gjest varg Skrevet 18. februar 2005 #16 Skrevet 18. februar 2005 har noen av dere tatt flyet fra østlandet til vestlandet noen gang? har dere sett hvor masse ubebodd skog og fjell det er mellom disse to traktene? hvorfor kan de ikke importere noen hundre ulver fra sverige/finland/russland og la dem få bo der? ulver er vakre dyr og det er direkte ondsinnet av norske myndigheter å utrydde dem på denne måten!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå