Safiye Skrevet 22. mars 2018 #21 Skrevet 22. mars 2018 Tråden er ryddet for spekulasjoner - Safiye, mod
Miklo Velka Skrevet 22. mars 2018 #22 Skrevet 22. mars 2018 42 minutter siden, AnonymBruker said: Her var det mange rare fordommer fra folk Fordommer er tross alt den moderne generasjons kjennetegn, så det overrasker meg ikke.
Elaine Marley Skrevet 22. mars 2018 #23 Skrevet 22. mars 2018 (endret) Ja, det er nok et bygdefenomen hovedsakelig. Vet om mange som fortsatt drakk det der jeg bodde før, og der er det pol og alt. I tillegg er det ikke sånn at alle drikker 96. Det er faktisk mulig å få lavere prosent på det. Jeg har ikke inntrykk av at det er 96 det går mest av akkurat. Tviler også på at selv om andre synes det er harry så kommer de til å slutte med det. Men det er ikke særlig godt. Uansett hvor godt det er laget. Jeg har vært borte i det flere ganger i løpet av oppveksten og etter at jeg ble voksen. Det er ikke bare harry folk ala norske rednecks som drikker det altså Endret 22. mars 2018 av Elaine Marley
GammelSierraFan Skrevet 22. mars 2018 #24 Skrevet 22. mars 2018 Tror vel det, på steder man må ro til nærmeste pol er det nok mest praktisk å brenne selv, i byer er det vel ikke noen vits i det, med pol i hytt og pine, og øl i butikken.
AnonymBruker Skrevet 22. mars 2018 #25 Skrevet 22. mars 2018 1 time siden, AnonymBruker skrev: Her var det mange rare fordommer fra folk som ikke har et forhold til hjemmebrent. Det å brenne sprit hjemme er det samme som å bake kaker, elelr brygge øl hjemme. Eneste grunnen til at det er furbudt er at det var et stort samfunnsproblem tidligere og måtte reguleres, i tillegg til at staten ønsker nå å ha høye skatter for å redusere forbruket av alkohol i samfunnet. Det er mulig å drikke seg hjel av sprit som er brent hjemme og sprit som er kjøpt på polet. Det er mulig å bli feit og få diabetes av kaker fra butikken og av kaker som er bakt hjemme. Det er kun 14åringer og fylliker som drikker ren 96% og ren vodka fra polet, det er fordi vanlige folk ikke synes det smaker godt. Jeg kommer fra en bygd der det er mange som brenner selv og lager hjemmelaget tyrker, jaegermeister, aquavit osv. Disse personene er veldig flinke til å lage brennevin som smaker veldig godt, mye bedre enn det som kan kjøpes i butikken. På samme måte som det er veldig mange flinke som brygger øl eller baker kaker hjemme som smaker enormt mye bedre enn det som kan kjøpes på rema. Ingen av disse brennevinene som mine venner brenner har spesielt høy alkoholprosent. Mora til en barndomskompis av meg lager en kjempegod jaegermeister (min favoritt) som har lavere alkoholprosent og mindre hostesaftsmak enn hva som kan kjøpes.Hun lager dette til festlige lag som bryllup og store fester med stort hell på samme måte som hun baker enormt gode kaker. Anonymkode: cd3ad...6df Det kan godt være, men det er soleklart at det er bygdefenomen, bra eller dårlig eller nøytralt. Folk fra byer har som regel ikke noe forhold til hjemmebrent overhodet, akkurat som du sier. Anonymkode: d2273...108 3
AnonymBruker Skrevet 22. mars 2018 #26 Skrevet 22. mars 2018 3 timer siden, AnonymBruker skrev: Det kan godt være, men det er soleklart at det er bygdefenomen, bra eller dårlig eller nøytralt. Folk fra byer har som regel ikke noe forhold til hjemmebrent overhodet, akkurat som du sier. Anonymkode: d2273...108 Skjønte ikke jeg noe av. For det er vel oå bygda dem gjør det? Men en annen mente at i Oslo hadde noen sitt møte med himkok. Anonymkode: 12b47...e85
AnonymBruker Skrevet 22. mars 2018 #27 Skrevet 22. mars 2018 På 19.3.2018 den 23.09, AnonymBruker skrev: Hjemmebrenning er et bygdefenomen da folk på bygda kan gjøre det rimelig uforstyrret. Videre kan du gjøre det i et skur, eller liknende, hvor det både er grei ventilasjon, samt liten risiko for menneskelig skade (flamme / eksplosjon). Historisk sett har det også noe med at tilgang på polvare er/var ganske kjip ute på bygda. Det er først de siste årene at mange småsteder har fått vinmonopol. Personlig måtte jeg kjøre 15 mil, over grensa, for å få kjøpt brennevin, helt fram til ca. 5 år siden. I dag er hjemmebrent ganske dødt. For 15-20 år siden, så var det så utbredt at en kunne ringe 4-5 brennere, som alle solgte brennevin for 50-100 kr pr. flaske...i dag har du langt bedre utvalg i butikk, og generelt bedre tilgang på skikkelig vare. Er det harry? Jo da, det kan det være. Men det er ikke slik at alle drakk bar HB fra dunk, eller i form av karsk...de fleste jeg kjenner, brukte å helle brennevinet over på polflaske, og blande vanlige drinker som en ellers ville gjort. De som brente var ofte veldig drevne folk, som lagde svært god brennevin. Farlig er det om du har nybegynnere som glemmer å kaste første del (metanol) av brennevinet. Ja, du kunne bli skikkelig syk (blind f.eks) av det, men som oftest ble folk bare jævlig dårlige, da mengden metanol var blitt blandet ut nokså mye. Det var langt vanligere å oppleve giftig brennevin (mye metanol) fra utenlandsk HB, da det godt kunne være ren industriell metanol blandet ut med vanlig etanol, og så solgt i store dunker. Som sagt, i dag virker det å ha dødd ut. Personlig kjenner jeg ingen som fortsatt brenner, og det er vel en døende kunst... Anonymkode: d099f...dd5 Da har man lært noe nytt. Bra ingen gjør det lenger. Anonymkode: 12b47...e85
AnonymBruker Skrevet 22. mars 2018 #28 Skrevet 22. mars 2018 På 20.3.2018 den 1.01, AnonymBruker skrev: Du har ikke skjønt det. Ingen drikker det rent, men blander det ut. Anonymkode: 9830f...18e Noen fra Russland drikker det bart. Det sa noen til meg: jeg trenger da ikke blandevann sa den fyren fra Russland. Anonymkode: 12b47...e85
AnonymBruker Skrevet 25. mars 2018 #29 Skrevet 25. mars 2018 På 19.3.2018 den 23.09, AnonymBruker skrev: Hjemmebrenning er et bygdefenomen da folk på bygda kan gjøre det rimelig uforstyrret. Videre kan du gjøre det i et skur, eller liknende, hvor det både er grei ventilasjon, samt liten risiko for menneskelig skade (flamme / eksplosjon). Historisk sett har det også noe med at tilgang på polvare er/var ganske kjip ute på bygda. Det er først de siste årene at mange småsteder har fått vinmonopol. Personlig måtte jeg kjøre 15 mil, over grensa, for å få kjøpt brennevin, helt fram til ca. 5 år siden. I dag er hjemmebrent ganske dødt. For 15-20 år siden, så var det så utbredt at en kunne ringe 4-5 brennere, som alle solgte brennevin for 50-100 kr pr. flaske...i dag har du langt bedre utvalg i butikk, og generelt bedre tilgang på skikkelig vare. Er det harry? Jo da, det kan det være. Men det er ikke slik at alle drakk bar HB fra dunk, eller i form av karsk...de fleste jeg kjenner, brukte å helle brennevinet over på polflaske, og blande vanlige drinker som en ellers ville gjort. De som brente var ofte veldig drevne folk, som lagde svært god brennevin. Farlig er det om du har nybegynnere som glemmer å kaste første del (metanol) av brennevinet. Ja, du kunne bli skikkelig syk (blind f.eks) av det, men som oftest ble folk bare jævlig dårlige, da mengden metanol var blitt blandet ut nokså mye. Det var langt vanligere å oppleve giftig brennevin (mye metanol) fra utenlandsk HB, da det godt kunne være ren industriell metanol blandet ut med vanlig etanol, og så solgt i store dunker. Som sagt, i dag virker det å ha dødd ut. Personlig kjenner jeg ingen som fortsatt brenner, og det er vel en døende kunst... Anonymkode: d099f...dd5 Greit med litt fakta her: Hjemmebrenning av alkohol kan ikke produsere metanol. "Første del" av brennevinet inneholder amylalkohol, isobutylalkohol og propylalkohol, også kalt "fusel". Men aldri metanol. Anonymkode: 9830f...18e 2
AnonymBruker Skrevet 25. mars 2018 #30 Skrevet 25. mars 2018 12 hours ago, AnonymBruker said: Greit med litt fakta her: Hjemmebrenning av alkohol kan ikke produsere metanol. "Første del" av brennevinet inneholder amylalkohol, isobutylalkohol og propylalkohol, også kalt "fusel". Men aldri metanol. Anonymkode: 9830f...18e Dette er tull. Det produseres en lten mengde metanol ved fermentering, og metanol har betydelig lavere kokepunkt enn etanol. Det første som kommer ut av apparatet er en blanding av metanol og aceton, og dette skal slås vekk. Samler man opp dette, har man et farlig produkt, men mengdene er forsvinnende små. Man regner at de første 50 mL av 25 liter sats må tas ut, altså 0.2 prosent (og det er ikke ren metanol). Denne blandingen av metanol og aceton lukter neglelakkfjerner, og er ikke til å ta feil av. Du snakker om høyere alkoholer - altså de som har høyere kokepunkt (lengre karbonkjeder) enn etanol. Disse kommer hovedsaklig når temperaturen kommer over 82 grader. Fuseloljer felles også ut fra denne temperaturen og oppover. Stoffene du nevner er ikke fuseloljer, men alkoholer med lengre karbonkjeder. Det er ikke destillasjonsprosessen som produserer metanol, men gjœringsprosessen. Hjemebrent blir ikke farligere av om du ikke tar ut forsatsen (siden konsentrasjonene er så små), men det smaker verre, og du blir lettere fyllesyk. Det samme gjelder for de høyere alkoholene. Drikker man derimot de første millilitrene (da er man dum), kan disse gjøre skade. Når de er fjernet, er de borte for alltid, og kan ikke gjenoppstå, uansett hvor mange ganger du redestillerer. Om amn er dyktig nok til å destillere ren sprit, er ikke denne farligere enn annen sprit. Etanol er og blir etanol, uansett hvordan man vrir og vender på det, og uansett om den er laget av en autorisert destillatør eller en bonde på Strømmen. Anonymkode: de73e...800 2
grinchen Skrevet 25. mars 2018 #31 Skrevet 25. mars 2018 Hjemmebrent er nok ikke et veldig vanlig fenomen i byene. Men jeg kjente en gærning i Oslo som brant hjemmebrent i leiligheten sin å jeg sier gærning fordi det luktet gjær og sprit av hele bygget. Jeg tror dette er mye av grunnen det var jo et mirakel at han ikke ble tatt. Men på bygda kan du lett slippe unna med dette da det er langt til nærmeste nabo. En annen grunn er jo at i Oslo og jeg antar i andre store byer også fins det polske smuglere som har billig vodka fra Polen. For eksempel https://www.frisco.pl/pid,15909/n,zubrowka-biala-wodka/stn,product som er en billig dritt vodka i Polen som koster ca 50 kr for en halvliter her nede den er ikke veldig god, men det er ekte vodka. Godt mulig er det noen på bygda som lager god hjemmebrent men den meste hjemmebrenten jeg har smakt var noe skikkelig skvip. Så jeg tror for det meste er det et bygde greie men ikke fordi folk i byen er noe bedre men at folk i byen har flere alternativ og at hjemmebrenning i byen er både dumt og farlig.
AnonymBruker Skrevet 26. mars 2018 #32 Skrevet 26. mars 2018 Jeg er oppvokst i Oslo og aldri vært borti hemmebrent. Anonymkode: 0431a...3c7
AnonymBruker Skrevet 26. mars 2018 #33 Skrevet 26. mars 2018 5 hours ago, AnonymBruker said: Jeg er oppvokst i Oslo og aldri vært borti hemmebrent. Anonymkode: 0431a...3c7 Jeg er oppvokst på bygda, 110 km til nærmeste byer, men første gang jeg så og smakte på hjemmebrent, var i Oslo da jeg hadde flyttet dit og var blitt 22 år. Anekdoter beviser ingenting, må vel konklusjonen bli? Anonymkode: 08395...19e
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå