AnonymBruker Skrevet 19. mars 2018 #1 Skrevet 19. mars 2018 Jeg har en leilighet som jeg flytter ut av om noen måneder. Sønnen min ønsker å overta den. Utifra meglertakster og lignende boliger solgt de siste månedene, estimerer vi markedsverdi til ca kr 2 600 000,- (han har en bror, så for å være rettferdig, har jeg sagt at han må betale det leiligheten er verdt). For å bygge seg opp egenkapital, ønsker han å kunne leie leiligheten av meg i 2 - 3 år til kostpris (utleie i nære relasjoner, dvs at han dekker husleie, strøm, forsikring, vedlikehold). Det er greit for meg å gjøre det på denne måten, men jeg er usikker på hvilken økonomiske og skattemessige konsekvenser dette får for meg. Selve leiebeløpet vet jeg er skattefritt, siden jeg leier ut "i nære relasjoner". Og jeg forstår at jeg må skatte på boligen som sekundærbolig (er dette noe som inngår i hans kostnad ? ). Men det jeg er usikker på, er hvordan det blir med "salgsgevinsten". Ingen kan vite hva markedspris er om 3 år, men om vi sier at den ligger noenlunde slik som i dag, vil det si at "gevinsten" blir på kr 350 000. Skal jeg da skatte av dette og, i tillegg til å skatte av boligen i de årene han bor der ? Hva kan jeg i så fall trekke i fra ? Setter pris på gode råd og innspill. Anonymkode: e59e5...10d
AnonymBruker Skrevet 19. mars 2018 #2 Skrevet 19. mars 2018 Om du har råd til å sitte på den og leie ut til kostpris, hvorfor ikke gi ham egenandelen i forskudd på arv? Anonymkode: 6c6bf...663 1
AnonymBruker Skrevet 20. mars 2018 #3 Skrevet 20. mars 2018 8 timer siden, AnonymBruker skrev: Om du har råd til å sitte på den og leie ut til kostpris, hvorfor ikke gi ham egenandelen i forskudd på arv? Anonymkode: 6c6bf...663 Fordi jeg har en sønn til. Det er mange som har to "boliger", f eks hus og hytte, leilighet i Norge og leilighet i Spania osv. Det har ikke noe med mitt innlegg å gjøre. Hva sønn nr 1 eventuelt arver, skal sønn nr 2 ha helt likt. Ditt forslag går ikke. Anonymkode: e59e5...10d
AnonymBruker Skrevet 20. mars 2018 #4 Skrevet 20. mars 2018 Hvilke goder får den andre sønnen da? det mest rettferdige vil være å selge og gi begge samme sum. Anonymkode: 6c6bf...663
AnonymBruker Skrevet 21. mars 2018 #5 Skrevet 21. mars 2018 7 timer siden, AnonymBruker skrev: Hvilke goder får den andre sønnen da? det mest rettferdige vil være å selge og gi begge samme sum. Anonymkode: 6c6bf...663 Jeg mener at man kan ikke alltid behandle 100% likt på samme tidspunkt. Sønn 1 er 21 år. Å hjelpe han iforhold til bolig ved at han får leie gunstig i 2 - 3 år, tenker jeg er riktig her og nå. Sønn 2 er 16 år, og bor gratis hjemme. Å selge, bare for å være 100 % rettferdig akkurat her og nå, anser jeg som meningsløst prinsipprytteri. I det lange løp utjevner det seg som oftest. Sønn 2 kan f eks finne på å bli boende hjemme mye lengre enn sønn 1. Anonymkode: e59e5...10d
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå