Gå til innhold

Foreldelse pengekrav

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Hva skjer etter at foreldelsesfristen er gått ut og man ikke har betalt? Forsvinner feks betalingsanmerkningen? Den forsvinner jo når man har betalt, men etter at fristen har gått ut kan de jo ikke kreve tilbake pengene lenger.

Registreres dette noe sted? Vil jeg aldri få lån i fremtiden selv om det ikke lenger er noe krav mot meg?

Anonymkode: 27afd...7b7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Husk at foreldesfristen gjelder fra sist gang du ble påminnet om kravet. Så hvis det er sendt purring så avbrytes det, og fristen løper fra det tidspunktet. 

Etter at fristen er ute har ikke vedkommende noe rettmessig krav lenger, du kan la være å betale og det blir ikke registrert betalingsanmerkning. Men kreditor kan altså sende deg purring nå og da, og dermed opprettholde kravet sitt. 

Men husk at det er forskjell på type krav. Gjeld til stat/kommune f eks går aldri ut på dato, så vidt jeg vet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Hva skjer etter at foreldelsesfristen er gått ut og man ikke har betalt? Forsvinner feks betalingsanmerkningen? Den forsvinner jo når man har betalt, men etter at fristen har gått ut kan de jo ikke kreve tilbake pengene lenger.

Registreres dette noe sted? Vil jeg aldri få lån i fremtiden selv om det ikke lenger er noe krav mot meg?

Når du skylder noen penger så er det vanlig å få en dom fra Forliksrådet på at du har et krav på deg. Det kravet står i 10 år. Men har du fortsatt ikke gjort opp etter drøye p år, så går saken tilbake til Forliksrådet for å sikre kravet i nye 10 år. Slik fortsetter det til dødsboet er gjort opp. 

At et pengekrav er foreldet betviler jeg, betalingsanmerkninene står til du kan bevise at de er feile. 

Jeg vil tro du har en dom på deg fra Forliksrådet, eventuelt en uteblivelsesdom fra Forliksrådet der du bodde/oppgav adresse den dagen gjelden ble stiftet. At et pengekrav er foreldet og du har fått betalingsanmerkning er så sløvt av den du skylder penger at jeg har vansker med å tro at det kan være tilfellet. 

Anonymkode: b7237...f74

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
1 hour ago, AnonymBruker said:

Når du skylder noen penger så er det vanlig å få en dom fra Forliksrådet på at du har et krav på deg. Det kravet står i 10 år. Men har du fortsatt ikke gjort opp etter drøye p år, så går saken tilbake til Forliksrådet for å sikre kravet i nye 10 år. Slik fortsetter det til dødsboet er gjort opp. 

At et pengekrav er foreldet betviler jeg, betalingsanmerkninene står til du kan bevise at de er feile. 

Jeg vil tro du har en dom på deg fra Forliksrådet, eventuelt en uteblivelsesdom fra Forliksrådet der du bodde/oppgav adresse den dagen gjelden ble stiftet. At et pengekrav er foreldet og du har fått betalingsanmerkning er så sløvt av den du skylder penger at jeg har vansker med å tro at det kan være tilfellet. 

Nå antar du alt for mye her, ingenting av det du påstår om min situasjon er korrekt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg har hatt masse gjeld. Over en halv million. 

Det gikk 7 år fra gjelden ble tatt opp til jeg klarte å begynne å betale. Og da var de fleste betalingsanmerkningene forsvunnet fra oversikten. Dette pga kravene bare står der i 4 år med mindre noen "fornyer" det. 
Det meste av gjelden består jo selv om betalingsanmerkningene "forsvinner" fra oversikten. Men veldig mye av småkravene på maks et pr tusen var faktisk blitt slettet. Kreditor regnet det som umulig å få inn pengene. Kravene var jo mest sannsynlig foreldet. Og dette var jo krav som ikke var gått til namsmannen en gang. 

Når du ikke har betalingsanmerkninger lengre og heller ingen gjeld på selvangivelsen, så vil du få lån igjen. 

Anonymkode: c6aa4...1a0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Blir litt skremt av å lese dette. Vanlige krav som Fakturakjøp og e-signerte gjeldbrevlån har en foreldelse på 3 år. Gjeldbrevlån som er undertegnet for hånd har 10 år.

Foreldelse brytes ikke av at man sender en purring.. dette brytes av erkjennelser som avtale eller løfte om betaling(3 nye år). For å sikre kravet kan man også sende saken til forliksrådet for å få en dom eller ta det via namsmannen for å prøve å få trekk i ytelser eller pant i eiendom. Dette gir 10 nye år.

Anonymkode: 81ad7...794

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Nå antar du alt for mye her, ingenting av det du påstår om min situasjon er korrekt.

Da må du forklare hvordan ting henger sammen, takk. Ellers så får du ta en telefon til kreditor.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
4 minutter siden, AnonymBruker said:

Da må du forklare hvordan ting henger sammen, takk. Ellers så får du ta en telefon til kreditor.

Nei. Jeg må absolutt ikke forklare min situasjon ovenfor deg. Jeg stilte spørsmål som helt fint kunne besvares uten personlig informasjon, og jeg fikk svar.

Takk for svar alle sammen!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...