Gå til innhold

Matrester - ideer til hva det kan brukes til? Ønsker å kaste mindre!

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Ønsker alle tips og råd! Hvordan kan maten oppbevares for å holde lenger? Hvordan kan man bruke mat som f.eks begynner å bli overmoden? Andre måter å ta vare på maten lenger?

Jeg er dårlig på dette og kaster mye mat, dessverre. Men det er noen ting jeg er flink til da, f.eks:

Lage krutonger ut av gammelt brød

Lage suppe/gryter og tilsette rester av grønnsaker jeg har liggende

Fryse vinrester som kan brukes i supper, sauser, gryter

Ellers gir jeg gjerne kjøtt/fiskerester til hundene mine. 

Anonymkode: bc290...08b

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Dersom du har kjøpt inn veldig masse grønnsaker så kan du bruker stilker, roter, skrell, og annet du skjærer av til grønnsakskraft :) 

Anonymkode: 8dae8...6d3

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Oppbevaring av råvarer og restebruk av ferdige retter er jo to forskjellige ting, da, og kunne kanskje trenge hver sin tråd.

Dssuten lettere å svare dersom du gir eksempler på hva slags mat du kaster.

Anonymkode: c7f94...218

• Liker 3
Skrevet

Middagsrester puttes i en boks og blir lunsj dagen etter her ihvertfall ☺

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Jeg er ganske god til å fryse ting, planlegge, og kjøpe passelige mengder slik at jeg slipper å kaste mye mat. Brødet putter jeg i fryseren, og tar opp når jeg trenger, ost skjærer jeg i mindre biter og fryser, pakker med pålegg deles opp tilsvarende. Ofte lager jeg store porsjoner med middag for å bruke opp en matvare, og så fryser jeg restene eller bruker dem til lunsj/middag de nærmeste dagene. Grønnsaker som er nær ved å bli dårlige gir jeg et raskt oppkok før jeg fryser dem.

Er det noen konkrete matvarer du lurer på? Det kan da være lettere å gi gode svar. :)

Anonymkode: 60cc3...03f

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Ikke kast poteter som har ligget en stund eller har fått gro på seg. Kok dem heller lag pytt i panne med dem med løk, andre grønnsaker, gode krydder og bacon eller kanskje speilegg til.

Frys ned pålegg og del opp i mindre pakker hvis du pleier å kaste halve pakken uansett. 

Alltid skjær brød i skiver og frys ned så har du alltid ferske skiver å ta opp helt uten svinn.

Frys ned middagsrester eller ha dem til lunsj dagen etter.

Lag stekt ris av gårsdagens middagsris. Husk å ha risen i kjøleskapet natten over.

Anonymkode: 667f9...d28

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Om du har juicepresse kan du lage juice av det meste av grønnsaker og frukt, da kan man fint bruke ting som er litt overmodne. Ellers går matavfall vi ikke får brukt i komposten (i alle fall om sommeren, vi plasserte varmkomposten litt dumt så vi kommer ikke til vinterstid om vi ikke vil vasse i snø). 

Anonymkode: 77287...5bf

AnonymBruker
Skrevet
11 timer siden, AnonymBruker skrev:

Ikke kast poteter som har ligget en stund eller har fått gro på seg. Kok dem heller lag pytt i panne med dem med løk, andre grønnsaker, gode krydder og bacon eller kanskje speilegg til.

Frys ned pålegg og del opp i mindre pakker hvis du pleier å kaste halve pakken uansett. 

Alltid skjær brød i skiver og frys ned så har du alltid ferske skiver å ta opp helt uten svinn.

Frys ned middagsrester eller ha dem til lunsj dagen etter.

Lag stekt ris av gårsdagens middagsris. Husk å ha risen i kjøleskapet natten over.

Anonymkode: 667f9...d28

Trodde ikke man skulle bruke poteter som har fått groer på seg. Er ikke det kreftfremkallende?

Anonymkode: b4982...e9e

AnonymBruker
Skrevet
2 hours ago, AnonymBruker said:

Trodde ikke man skulle bruke poteter som har fått groer på seg. Er ikke det kreftfremkallende?

Anonymkode: b4982...e9e

Bare groene er giftige, da de inneholder et høyt nivå av solanin. Fjern de, og spis resten av poteten. Men er det veldig mye groer, bør du vurdere å kaste poteten da det kan ha blitt så høyt innhold av giften i selve poteten at det kan være farlig.

Her er mer info:
https://www.kk.no/livstil/spiser-du-disse-kan-du-bli-forgiftet-67869735

Anonymkode: 80dc1...75a

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...