Gå til innhold

Dukke med irriterende talefeil

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Datteren min har fått en dukke som snakker når du trykker den på magen. Den sier mange setninger, som "kan jeg ta på meg de nye skoene mine?", "jeg er tørst, kan jeg drikke litt saft?" Osv. Problemet her ligger at den snakker jo feil.

Alle S'er blir til sh lyd, kj-lyden blir til sh lyd.. bruken av retroflekser er på alle ukorrekte steder. /Jeg vil ha gårteri/ .. /du er min beshrte vennirne/.../mamma..kan jeg dhrikke lirtt shafrt?/. 

Dukken er jo kjempesøt og sier søte ting, sikker på at jenta som spiller inn er enda søtere, men er det vanlig at barn bruker retrofleks uhemmet i tale? Jeg kjenner ikke mange barn, siden datteren min er den første, (hun er 1 år). Eller er det bare talefeil? Barn snakker jo ikke rent fra første stund, men slike talefeil er jo litt spesielt. Kan noen opplyse meg? 

Anonymkode: 5d8bc...996

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

/jeg vil gjerne ha en shtor ish/ jeg vil gjerne ha en stor is 

Gjest Bøff Eløff
Skrevet

Erdet ikke maskinstemme da? De blir jo helt loco uansett hvor "flinke" man påstår at de er. 

AnonymBruker
Skrevet
4 minutter siden, Bøff Eløff skrev:

Erdet ikke maskinstemme da? De blir jo helt loco uansett hvor "flinke" man påstår at de er. 

Det er faktisk spilt inn. Hører det på synginga og latteren (skikkelig herlig)

Skrevet

Herlighet, er det virkelig noe å henge seg oppi?

AnonymBruker
Skrevet

Ta ut batteriene da, så er problemet løst. 

Anonymkode: d8c90...bc4

AnonymBruker
Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Det er faktisk spilt inn. Hører det på synginga og latteren (skikkelig herlig)

Ta ut batteriet...

Anonymkode: abe53...dbf

AnonymBruker
Skrevet
5 minutter siden, candykiss skrev:

Herlighet, er det virkelig noe å henge seg oppi?

Herlighet, det er jo ikke spørsmålet? Hvorfor kan du ikke lese spørsmålet?;)

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Jeg får fnatt av disse l-ene, selv. Hele Oslo er jo befolket av små østfoldinger for tiden, og de leker med barll og spiser borlle. Hvis de er ute i skogen tenner de kanskje til og med bårl. Det er nok vanskeligere å finne et barn som ikke har disse lydene enn motsatt, og det sprer seg veldig. 

Anonymkode: 5a1e3...401

AnonymBruker
Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Ta ut batteriet...

Anonymkode: abe53...dbf

Det irriterer meg jo ikke i den forstand, hvis du leser innlegget mitt, vil du se at jeg spør om noe helt annet. 

AnonymBruker
Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Jeg får fnatt av disse l-ene, selv. Hele Oslo er jo befolket av små østfoldinger for tiden, og de leker med barll og spiser borlle. Hvis de er ute i skogen tenner de kanskje til og med bårl. Det er nok vanskeligere å finne et barn som ikke har disse lydene enn motsatt, og det sprer seg veldig. 

Anonymkode: 5a1e3...401

Ja, denne L 'en er jo ofte å finne i Østfold, både store og små. Kjenner jeg derimot irriterer meg når folk adopterer dette fordi det "høres så søtt ut". Barn vet jo ikke bedre stakkars, foreldrene må rette på dem, og si at "vi har ikke den dialekten, her så sier vi det på en annen måte". 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...