Gå til innhold

Hva kan man høste fra naturen? Trenger tips :)

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg ønsker å utnytte naturen mer og bruke det naturen gir oss. F.eks ønsker jeg å bli flinkere til å høste det naturen gir oss - f.eks bær, sopp osv. Men jeg har ikke så mye peiling på dette. Hva kan jeg hente fra naturen? I hvilken sesong? Hvor finner jeg dette (type skog, steder, osv)?

Alle tips mottas med stor takk! :)

Anonymkode: 443d1...60a

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Nå er naturen frossen. Det er den inntil blomstene kommer....

Anonymkode: aed8d...6df

AnonymBruker
Skrevet
35 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Nå er naturen frossen. Det er den inntil blomstene kommer....

Hvis du leser alt jeg skrev, så skrev jeg ingenting om å høste NÅ. Jeg spurte f.eks om sesong for høsting. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Blåbær: i skogen, fra sånn ca midten av juli og utover i august.
Tyttebær: i skogen og opp mot fjellet, fra midten av august og utover. Har funnet fine tyttebær i oktober.
Multer: myrområder på fjellet, mest i august

Markjordbær: juni - juli
Villbringebær: juli-august

Sopp: her må du lære deg hva som er sikkert. Man spiser ikke sopp med mindre man er 100% sikker på hva det er, og når man plukker sopp blander man ikke sikre og usikre sopper. Tidspunktet for soppsesong avhenger mye av nedbøren gjennom sommeren, og kan starte så tidlig som i juni og vare til uti oktober. 

Anonymkode: 37edd...db4

• Liker 5
Skrevet

Om du vil plukke sopp så kjøp en bra soppbok og meld deg på soppkurs. Anbefaler deg å lære en sopp pr.år, for her er det uendelig å lære.

Jeg kan finne kantareller og traktkantarell, de er jeg 110% sikre på. Mens samboeren har mye mer kunnskap. Det kan jo selvfølgelig komme av at jeg ikke er så ivirig til å plukke sopp heller....🙄

AnonymBruker
Skrevet
5 timer siden, AnonymBruker skrev:

Blåbær: i skogen, fra sånn ca midten av juli og utover i august.
Tyttebær: i skogen og opp mot fjellet, fra midten av august og utover. Har funnet fine tyttebær i oktober.
Multer: myrområder på fjellet, mest i august

Markjordbær: juni - juli
Villbringebær: juli-august

Sopp: her må du lære deg hva som er sikkert. Man spiser ikke sopp med mindre man er 100% sikker på hva det er, og når man plukker sopp blander man ikke sikre og usikre sopper. Tidspunktet for soppsesong avhenger mye av nedbøren gjennom sommeren, og kan starte så tidlig som i juni og vare til uti oktober. 

Anonymkode: 37edd...db4

Traktkantareller kan så vidt jeg vet ofte plukkes langt ut i desember, tross frost. :)  

Anonymkode: f2ab5...a4e

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Om kort tid kan du tappe bjørkesaft og bjørkeskog. Ramsløk, skvalderkål, syre kommer snart. Egg fra fjæra og fisk fra havet.

Anonymkode: c5b51...277

• Liker 2
Gjest Skjæra på tunet
Skrevet

Jeg har en bok som heter "Gratis mat". I den står det om ville vekster som kan spises, oppskrifter for å tilberede de, samt hvordan man tørker, safter, sylter osv. Kanskje den kan være nyttig? 

Skrevet

Det meste høstes tidlig.  Jeg plukker blåbær, molte og tyttebær.  De modner til forskjellig tid, men det lærer du av å følge med når du går på tur i marka. Slik finner du også ut hvor du finner sopp og når den er klar for høsting.  Jeg plukker mye kantarell.  Einebær gjør seg godt i viltretter, og de høster jeg også på høsten.  

I matprogrammer ser jeg at det brukes både ramsløk,  skvalderkål, tang og tare.  Er positivt nysgjerrig :)   

Skrevet

Det er dessverre lite som er spiselig i utmark. Blåbær, tyttebær, bringebær og molter er de eneste plantene som iblant kan finnes i slike mengder at det er bryet verdt. Rognebær kan også finnes i store mengder, men er vanskelig å benytte. Krekling gir god saft. Sopp og noen andre planter kan brukes nærmest som rariteter og krydder, men det blir lite kalorier av det. Noen nevnte bjørkesevje, men da må en få avtale med grunneieren. Det samme gjelder hasselnøtter.
For de som eier eller leier seg jakt- og fiskerett, er det derimot store verdier å hente, om en er flink og heldig.

Mye enklere og lettvintere matauk er det å ta i bruk/leie seg noen kvadratmeter jord og dyrke bær og grønnsaker og poteter.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
15 hours ago, AnonymBruker said:

Om kort tid kan du tappe bjørkesaft og bjørkeskog. Ramsløk, skvalderkål, syre kommer snart. Egg fra fjæra og fisk fra havet.

Før man tapper bjørkesaft bør man snakke med grunneier. 

Anonymkode: d638a...70b

AnonymBruker
Skrevet

Sopp kan plukkes hele året om man kan nok arter. 

Tar du jegerprøven er det mye småvilt du kan skyte høst og vinter (du må selvsagt ha jaktkort der du skal jakte) om du ikke vil bryne deg på storviltet. Lærer du nok om fiske kan du få greit med fisk også. 

Anonymkode: 674e7...a36

AnonymBruker
Skrevet
16 timer siden, AnonymBruker skrev:

Det er ikke lov å høste egg fra fjæra uten videre. Man må følge jakttidene for småvilt, der ligger det en kolonne for sanking av egg og dun. Det er svært viktig å følge dette. Å ta egg fra truede arter er ikke bare ulovlig og gir bøter, men det er svært uheldig for bestandene vi ønsker å bevare. 

Anonymkode: 674e7...a36

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Neslesuppe hele sommeren, rødkløver kan brukes som te og er veldig mineral- og vitaminrikt. Plukk blomstene og putt i kaldt vann i noen timer, blir god te. Groblad kan puttes i smoothie, sammen med løvetann, som også kan brukes i salat. Hele løvetannplanten kan brukes, roten kan man også tørke og lage te av, smaker litt som kaffe. Løvetann er veldig avgiftende for leveren. Mjødurt kan også lages te av.
Skaff en lettfattelig soppbok med kun sikre sopper, jeg lærte 10 sopper i løpet av en høst, det er ikke livsfarlig slik folk skal ha det til om man holder seg til de sikre soppene (de som ikke har giftige forvekslingsarter).

Om høsten finnes det også enorme mengder med epler og pærer, plommer, kirsebær og moreller og andre bær som bare faller ned og går til spille. Jeg pleier å rusle litt rundt i (særlig forlatte) hager om høsten og plukke, har epler helt til jul.

Anonymkode: 3a7a0...951

• Liker 3
Skrevet
49 minutter siden, AnonymBruker said:

Jeg pleier å rusle litt rundt i (særlig forlatte) hager om høsten og plukke, har epler helt til jul.

Jeg pleier å rusle rundt i butikker og plukke, det er enda mer utbytterikt.

AnonymBruker
Skrevet

Nå er det vinter, så det er lite å finne. Først må snøen smelte og sola titte fram.

Brennesle og skvallerkål titter fram tidlig, og er gode matvekster. Brennesle kan brukes til suppe hele sommeren, men på eldre planter bør man bare bruke bladene. Om våren kan unge skudd plukkes og forvelles (dyppes i kokende vann i ca 10 min så de ikke brenner), og spises som en slags grønnsak. Skvallerkål brukes som spinat.

Strutseving (en bregne) titter opp i leirete bekkefar omtrent i mai. Strutseving bør forvelles (minst 5 min), men ikke overkokes, og de bør ikke være mer enn 10 cm lange når de høstes. Forvellet strutseving kan fryses. Egner seg f.eks i gryter.

Løvetann vokser i de fleste hager og ble innført som matplante. Selv har jeg ingen erfaring med den, for etter mange års innsats ble den utryddet fra hagen jeg har tilgang på.

Blåbær vokser utmerket i hogstfelt som er noen år gammelt, og siden de får mye sol blir bærene ekstra søte.

Noen år senere er de samme hogstfeltene blitt gode bringebærkratt. Bruk solide klær som beskyttelse mot tornene.

Hovedsesongen for sopp er om høsten. Ha god og oppdatert kunnskap, og ikke plukk noe hvis du er i tvil. Jeg anbefaler matblekksopp til nybegynnere. Den er enkel å finne, enkel å gjennkjenne, vanskelig å forveksle og forveksling gir liten konsekvens. Matblekksopp vokser på plener, og de skal være hvite og rufsete. Hvis de er grå og glatte er det grå blekksopp, som ikke bør spises (men du dør ikke).

Molter kommer ca i august, men molteplassene mine får du aldri. 

Det kan bli kjedelig å plukke bær, jeg anbefaler lydbok.

Anonymkode: 4b79f...cba

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
På 19.3.2018 den 10.44, AnonymBruker skrev:

Hvis du leser alt jeg skrev, så skrev jeg ingenting om å høste NÅ. Jeg spurte f.eks om sesong for høsting. 

Sen sommer og fremover er høstetid på alt naturen gir av mat, frem til frosten kommer. 

På fjellet kommer ting mye senere enn i lavlandet. 

AnonymBruker
Skrevet

Ramsløk og brennesle :) 

Anonymkode: 9c78e...bc4

AnonymBruker
Skrevet
16 hours ago, AnonymBruker said:

Ramsløk og brennesle :) 

Anonymkode: 9c78e...bc4

Brennesle trenger næringsrik jord, vokser derfor typisk ved utedasser og andre steder der folk har pisset. Altså i hovedsak på innmark, der uvedkommende ikke har lov å gå (og plukke) uten å ha fått tillatelse av grunneieren.
Ramsløk forekommer derimot i utmark, og kan der plukkes av alle. Men fins bare ved kysten i Sør-Norge, dessverre.

Anonymkode: 6414b...059

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...