Gå til innhold

Rotehue når det gjelder økonomi! HJELP!!!!

Anbefalte innlegg

Gjest Anonym foreløpig.....
Skrevet

Jeg er et normalt oppgående menneske på alle områder, men!!! Og det er et STORT men, jeg roter slik med penger...... Har allerede endel anmerkninger på meg og klarer liksom ikke å få ting på plass. Dette sliter og det er noe jeg holder hemmelig for alle rundt meg.

Er det noen som har gode råd? Er det et sted jeg kan kontakte og de kan hjelpe meg med budsjett o.l? Bare et sted jeg kan spørre?

Jeg er ganske fortvila og ser ikke skogen for bare trær... Hjelp meg

Videoannonse
Annonse
Gjest Porselen
Skrevet

I banken din kan de vel hjelpe deg kanskje. Har du nettbank? Med nettbank kan du legge inn faste betalinger slik at du ikke blir fristet til å bruke penger du egentlig skulle bruke til regninger til noe annet.

Budsjett kan du enkelt sette opp selv også, for selv om noen hjelper deg å lage et budsjett så er det jo du selv som må følge det opp i etterkant.

Jeg har et budsjett hvor jeg har satt inn hva jeg får i lønn, og så har jeg tatt med husleie, strøm, telefon, lån, sparing, månedskort o.l. på utgiftssiden. Dette er jo noe som går igjen hver måned og er derfor satt opp i forkant, og strøm og andre utgifter som ikke kommer hver måned fører jeg opp de månedene jeg vet at de kommer. Og så ligger det inne en formel som automatisk regner ut hva jeg har igjen å disponere til andre ting, etter at alle regninger er betalt. Jeg har faste oppdrag på de faste tingene så de blir betalt automatisk, og så har jeg efaktura der det går og så legger jeg inn andre regninger etter hvert som de kommer. Det hjelper litt at lønnen min er lik måned for måned.

Alle regninger og alt annet av faste utgifter må være betalt før jeg kan bruke penger på det jeg har lyst til å bruke de til.

Men det hjelper ikke å få hjelp til å sette opp et budsjett hvis du ikke klarer å følge det opp selv i etterkant.

Skrevet

Porselen hadde ganske mange bra tips, og jeg trenger ikke gjenta dem...

Jeg hadde det sånn før jeg også - økonomisk rotehue var meg i egen person på en måte...

En ting som jeg tror kan være lurt er å ha flere konti, ihvertfall to. En som du setter av penger til regninger på og en du kan ha til å bruke av... Og etter det kommer selvbeherskelsen inn...å være streng med seg selv om at penge på "den andre kontoen" ikke røres uansett om du har brukt opp fra den andre kontoen.

Hvis du har konto i posten så kan du få budsjett på nettbanken der... Lykke til uansett.

Skrevet

En ting som jeg tror kan være lurt er å ha flere konti, ihvertfall to. En som du setter av penger til regninger på og en du kan ha til å bruke av... Og etter det kommer selvbeherskelsen inn...å være streng med seg selv om at penge på "den andre kontoen" ikke røres uansett om du har brukt opp fra den andre kontoen.

.

Jeg har til og med tre kontoer jeg.. :)

En sparekonto til ferier etc. som skal gå til "positvie" eller koselige ting. En konto for regninger og andre faste utgifter .. og en lønnskonto hvor daglig forbruk går ut fra.

Fører over hver måned til de to andre kontoene .. og er det tomt på "brukskontoen" .. så er det tomt .. da blir det å leve på det som finnes i skapene til neste lønning. :wink:

Skrevet

Gode tips her!

Du bør i ta kontakt med dem du skylder penger, og be om en nedbetalingsavtale. Da slipper du ytterligere gebyrer og renter.

Gjest foreløpig anonym.........
Skrevet

Tusen takk for gode råd!!! Jeg fikk tenkt litt igjennom ting igår også og jeg må virkelig skjerpe meg!!!

Så jeg skal sette meg ned og få orden på ting.

Tusen takk igjen og god helg til dere :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...