Gå til innhold

Smålige gjester?

Er det for mye forlangt å kreve 100,- av hver gjest?  

1. 1. Er det for mye forlangt å kreve 100,- av hver gjest?

• Ja, det er helt greit
      31
    • Nei, det er altfor dyrt
      8

Anbefalte innlegg

Skrevet

100 kroner alene, helt greit, hadde aldri stusset. Men så skal man i tillegg betale mat og drikke (det kan jo fort bli en del når festen varer ut i de små timer) og så skal man kjøpe gave i tillegg? Da flyr hundrelappene fort, og det hadde jeg kun brukt på gode venninner. Så jeg synes faktisk ikke de er smålige.

Gjest Embla s
Skrevet

Jeg syns det er litt merkelig å skulle betale for å få komme i en bursdag. Greit nok med spleisefester, inngangspenger ol i vanlige fester, men når det er bursdager og lignende der gjestene har med gaver, er det helt nytt for meg å skulle måtte betale! (eneste unntak er når bursdager feires på resturant. Da er jeg vant til at hver enkelt betaler for seg eller at man deler på regningen (også bursdagsbarnet).

kan godt hende at enkelte av gjestene syns det blir vel mye alt i alt ja.

Skrevet

Jeg syns ikke det er så mye med 100 kroner, og de fleste har nok råd til det. Men likevel mener jeg at det er HELT feil måte å gjøre dette på. Du/dere som faktisk har satt i gang dette, bør selv ta ansvaret for å betale (i det minste skrevet i invitasjonen at det ville koste 100 kroner, pluss at de må betale mat selv, pluss at de gjerne må ha med gave...). Ærlig talt- dårlig opplegg syns jeg. Hadde ikke sett så positivt på det om jeg ble invitert i et slikt lag- og det er ikke fordi jeg er grådig.

Skrevet

I min omgangskrets er det verten som betaler for sine gjester i et 30-årslag, dvs for mat (alkohol betaler man gjerne selv, men festen er vel oftest et sted hvor man kan ta med medbragt).

I en vanlig bursdag er det annerledes, men 30-årslag er liksom litt spesielt.

Så ja, jeg hadde stusset litt over dette.

Gjest Innomgjest
Skrevet

Jeg synes det er gjerrig å be folk betale for seg for å feire en annens fødselsdag.

Å be folk ha med seg drikkevarer er vel nå så vanlig at det kan passere, men etter hva jeg skjønner skal dere selge drikkevarer og mat for hva du skriver skal være en billig penge.

Og hvorfor må du ha innleid serveringshjelp (til kr. 2.500,-)? Dette må da være unødvendig, ikke rart pengene ruller.

Jeg hadde nok takket ja til innbydelsen og betalt for meg, men hadde nok tenkt "gjerrigknarker" i mitt stille sinn, som jeg f.eks. gjorde når vi ble invitert hjem til noen kjente en nyttårsaften og de skulle ha kr. 100,- pr.pers.

Skrevet

Det hadde vært litt enklere hvis folk faktisk hadde tatt seg bryderiet med å lese det jeg har skrevet før de svarer. :roll:

Vi skal ha festen på restaurant/serveringssted, men det blir et lukket selskap som skal vare lenger en restaurantens åpningstid, derfor må vi betale lønn til personalet de ekstra timene de er på jobb.

Alle gjestene har blitt informert om at de må betale et sted mellom 50-100 kroner da de kommer, avhengig av hvor mange vi blir. Det er ikke slik at dette kommer som noen overraskelse da de møter opp.

Skulle jeg selv betalt alt av egen lomme sånn noen av dere mener her ville det sikkert blitt 20-25 000 med mat og drikke for alle en hel kveld, det er så uaktuelt at det ikke ville blitt noen fest i det hele tatt, og jeg tviler sterkt på at dette er vanlig å sponse utgifter i denne størrelsesorden.

Sånn det er nå avkreves alle 100,- for fellesutgiftene og så bestemmer de selv hvor mye de vil bruke på mat, drikke og gaver utover det.

Kan jo nevne at tilsvarende spleiselag er helt vanlig i mine kretser, så det er kun et bittelite fåtall av gjestene som har reagert negativt på forslaget gudskjelov.

Skrevet

det er jo bare en hundrelapp! Hadde virkelig ikke satt noen stopper for meg hvertfall!

Skrevet

Hadde ikke reagert på dette, såfremt det kom frem av invitasjonen.

Skrevet

I en bursdag har man med seg gave.

I tillegg skal man betale for egen mat pluss inngangspenger.

Jeg syns det er drøyt. Det dreier seg ikke om hundrelappen, men om hele opplegget. Har man ikke råd til å lage selskap får man heller la vær, eller velge en billigere løsning.

Jeg syns at dersom man blir invitert i selskap skal man få servering gratis. Ellers blir det spleiselag, som er noe helt annet enn en bursdagsfest.

Jeg tror ikke jeg hadde giddet å betale en barnevakt i tillegg, så jeg hadde blitt hjemme, med mindre det var en av mine aller beste venner.

Skrevet

Skjønner rett og slett ikke logikken her jeg asså..

Dere som er uenige med meg her mener helt seriøst at som takk for at jeg er så snill å organiserer en surprise-bursdagsfest (dvs, hun vet at det blir fest, men ikke hvor og ikke når) for venninnen min så skal jeg få bli sittende med hele regningen i tillegg? :o

Alternativt holde selskapet hjemme hos meg selv (dvs bortplassere babyen min på 7 mnd og eldstesønnenpå overnatting) skaffe mat, drikke og sitteplasser til 30 personer i min egen stue pluss bli sittende med hele opprydningsarbeidet dagen etterpå i tillegg? Veldig. :roll:

Er glad jeg ikke tilhører deres venninnekrets i hvertfall, hadde blitt ruinert jeg... :roll:

Skrevet

Har hatt mange fester med tredve stykker, servert mat, plassert bort unger og ryddet opp dagen etterpå.....

Så dersom DET er argumentet ditt syns jeg det er syltynt.

Og videre syns jeg

som takk for at jeg er så snill
at denne motivasjonen er litt mistenkelig........

Hva gjør man ikke for bestevenninder?

Skrevet
Har hatt mange fester med tredve stykker, servert mat, plassert bort unger og ryddet opp dagen etterpå.....

Og videre syns jeg

Jeg synes ikke argumentene er syltynne; ikke alle tar en fest for 30 stykker på strak arm hjemme hos seg selv (plass kan blant annet være en begrensende faktor).

Å ønske å være snill mot venninnen sin og lage en gøyal fest er jo bare kjempeherlig gjort, det er overhode ingenting mistenkelig i det å ville være snill. Det er en del av det å være bestevenninne.

Skrevet

Og videre syns jeg

Det får da være måte på hvor arrogant det går an å være? :roll:

Gjest TomKrus
Skrevet

Sal. Kjør på. Jeg har selv vært med på store 30-årsfester hvor vi har leid lokale. Tydligvis mange her inne som ikke har vært borti de største festene. Hvorfor folk tror det blir 3-400 pr. familie skjønner jeg ikke, for jeg tenker iallfall automatisk på at dette er et fest for voksne. Det er 30-årslag og det er på en restaurant. Det er ikke 50-årslag på et grendehus.

Folk som ikke gidder å komme, kommer ikke. Samme hva du kaller dem, så får resten av dere betale hva festen koster. Å selv måtte ut med 3 000 kroner for en bursdagsfest for en kamerat finner jeg urimelig, og samtlige av mine venner ville selvfølgelig ha blitt med på et spleiselag for å feire en av oss. Alle trenger heller ikke ha med seg gave. Festen for venninna di er en stor gave nok.

Skrevet

Er enig med Tex her. Og syns det er en unødvendig dyr måte å arrangere selskap på. Flott at noen vil arrangere, det kunne jeg vært med på også, MEN når man må betale kr 100,- først, så for mat og drikke på en restaurant . Ja da sier det seg selv at er man 2 stk så kommer man fort opp i ihvertfall en (om ikke mye mer) tusenlapp. I tillegg til gave og evt barnevakt. Det er ikke alle som har råd til det.

Nå er det gjort og jeg håper dere får en flott fest, men det kan jo være mulig å tenke alternativt en annen gang. Ha det på et billig lokale, kjøpe inn gryterett og at folk har med seg drikke selv. Om man ikke har plass hjemme.

Hundrelappen i seg selv syns jeg ikke var den store bøygen her, men når man må betale for alt annet i tillegg så blir det mye penger.

ville det sikkert blitt 20-25 000 med mat og drikke for alle en hel kveld' date=' det er så uaktuelt at det ikke ville blitt noen fest i det hele tatt[/quote']Dette er i mine øyne altfor dyrt for et surpriseparty!

Gjest Anonymous
Skrevet

Å sitte her og spørre oss om dine gjester er urimelige eller ei er ganske blærete, synes jeg.

Det du burde spørre deg selv om er; er mitt opplegg urimelig?"

Svaret får du fra de inviterertes reaksjon.

Dersom en stor andel av de inviterte kommer med negative tilbakemeldinger, er det mye som tyder på at opplegget ditt setter urimelige krav til dem

Kun dersom alle er positivte (og virkelig mener det), får ditt opplegg virkelig ståkarakter.

Selv er jeg nå inne i en periode med 25 års feiringer i min vennegjeng. Alle fester har blitt fult ut (med unntak av alkohol) betalt at den som arransjert festen. De har vært holdt hjemme i leiligheter (utrolig hvor mange du kan få plass til i en 50 kvadrats leilighet om du VIL) og på lånte hytter ol. Maten har bestått av taco, pizza ol Laget til på stedet. Mmm.. Alle pynter seg og tar med sin egen vin og en liten gave.

Å legge opp til høyere nivå på feiringer er selvfølgelig helt ok.. dersom dette er noe alle de involverte ønsker.

En person som trufer gjennom et høyere kostnadsnivå enn gjengen ellers er i stemning for, er derimot svært lite kult!!

Skrevet

hadde det vært ei nær venninde så hadde jeg selvsagt betalt det det kostet, hadde det ikke vært ei fullt like nær venninde, så hadde jeg vurdert om jeg hadde råd. (ikke fordi 100 kroner er mye, men 100 kroner + noen hundrelapper i gave + noen hundrelapper i mat og drikke blir plutselig litt mer)

jeg hadde stusset uansett, jeg synes det er rotete måte å gjøre ting på.

hadde dere fått tak ett lokale der dere selv styrte innbetalinger, så hadde dere heller kunnet lagt på den femti eller hundrelappen i en enkeltsum som dekket inngang og mat + drikke til middagen, det hadde vært mye greiere å forholde seg til og ville da gitt en fast sum å forholde seg til.

jeg synes det er dårlig å si at gjester som reagerer på din måte å gjøre ting på, er smålige, de tenker annerledes, det er vel bare det.

hadde de fått en sum å forholde seg til, som dekket alt (untatt gave selvsagt) så hadde de sikkert ikke sagt noe. det er måten arr. fikses på som reageres på slik jeg tenker.

(og joda, jeg har vært på "de helt store" festene, og allikevel ikke vært borti denne løsningen før, selv om vi har betalt både for den ene og andre festen, så har det vært løst bedre)

Gjest Embla s
Skrevet
I en bursdag har man med seg gave.

I tillegg skal man betale for egen mat pluss inngangspenger.

Jeg syns det er drøyt. Det dreier seg ikke om hundrelappen, men om hele opplegget. Har man ikke råd til å lage selskap får man heller la vær, eller velge en billigere løsning.

Jeg syns at dersom man blir invitert i selskap skal man få servering gratis. Ellers blir det spleiselag, som er noe helt annet enn en bursdagsfest.

Jeg tror ikke jeg hadde giddet å betale en barnevakt i tillegg, så jeg hadde blitt hjemme, med mindre det var en av mine aller beste venner.

Enig! Da kan man jo gjøre det samme med bryllupp og da! Pålegge gjestene å spleise på lokalet og maten...

Gjest TomKrus
Skrevet

Enig! Da kan man jo gjøre det samme med bryllupp og da! Pålegge gjestene å spleise på lokalet og maten...

Du pleier ofte å arrangere og betale bryllupet til venninner, forstår jeg.

Skrevet

Hadde fler av de som ble invitert kunne komme hadde vi kunnet ha en pris inklusive mat, det var det som var planen, men siden det dessverre ikke ble sånn (pluss at jeg møtte like stor motstand med det forslaget av akkurat disse jentene som har reagert siden det var flere som ikke var interessert i å spise.. umulig å gjøre alle til lags her, det skjønner jeg jo) måtte vi gjøre det sånn at de som vil spise gjør det og betaler for det.

Tex: De tåpelige kommentarene der gidder jeg virkelig ikke å verdige et svar en gang. :roll:

Tom Krus og V: Takk for hyggelige svar.. Lyst til å være med på fest på lørdag? :sjarmor:

Men obs, det koster hundre kroner asså.. :sjenert:

Annie og Aline: kanskje dere skulle lese igjennom det jeg har skrevet en gang til?

Jeg føler jeg gjentar meg selv til det kjedsommelige her; hvis man ikke har så mye penger så trenger man vel ikke å spise der da?

Dessuten drar dere frem kostnader om barnepass?

Jeg har aldri betalt noen for å passe ungene mine i hvertfall, jeg tror det vanligste er å bruke besteforeldre ol. så denne kostnaden er langt fra reell for de fleste jeg kjenner i hvertfall. Nok om det.

Men for all del; dere må gjerne synes jeg er smålig som ikke synes det er ok å måtte bla opp tusenvis av kroner for å arrangere bursdagsfest for venninnen min.

Dere om det.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...