Gå til innhold

Smålige gjester?

Er det for mye forlangt å kreve 100,- av hver gjest?  

1. 1. Er det for mye forlangt å kreve 100,- av hver gjest?

• Ja, det er helt greit
      31
    • Nei, det er altfor dyrt
      8

Fremhevede innlegg

Skrevet

Jeg driver og arrangerer 30-års lag for bestevenninnen min, og i den forbindelse har jeg havnet i en litt kinkig situasjon.

Det er nemlig sånn at det er en del utgifter i forbindelse med arrangeringen av selskapet (blant annet skal bursdagsbarnet ha mat og drikke, pynting av lokalet og serveringspersonalet skal ha 2500,-)

Eventuell mat og drikke kjøper hver gjest selv til overkommelige priser, og gave har jeg heller ikke lagt meg opp i, det blir opp til hver enkelt å avgjøre hvor mye og hva de vil gi.

Mitt forslag var å ta et sted mellom 50-100 kr per pers (litt avhengig av hvor mange som kommer, har fortsatt ikke fått tilbakemelding av alle :roll: ) for å dekke disse kostnadene, jeg synes det er det enkleste, men jeg har fått noen tilbakemeldinger på at dette er veldig upopulært og at det blir for dyrt slik at noen av gjestene ikke vil komme :roll:

Derfor spør jeg; er dette virkelig helt urimelig? :klø: Personer i 30-års alderen må da ha råd til å avse en 100-lapp?

Og hvis ikke, hvordan skal vi da ordne det?

Selskapet er på lørdag så det er for sent å finne andre lokaler, og jeg har ikke råd til å ta alle kostandene av egen lomme.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det er smålig av gjestene!!

Har selv vært i flere slike bursdager og det var helt naturlig å betale. Stusset ikke over det og vurderte ikke 1 sekund om jeg skulle eller ikke. Altså 100,-

Jøje meg.... La de som ikke vil betale holde seg hjemme. "Alle" skjønner at det ikke finnes noen som låner ut gratis lokaler og ingen som serverer gratis heller.

Skrevet

Det hadde nok vært greit å hatt det med i invitasjonen allerede. Bortsett fra det - helt vanlig og veldig greit, synes jeg!

Gjest TomKrus
Skrevet

Da kommer ikke noen av gjestene. Tror ikke det er så farlig. Det blir noen kroner ekstra pr. pers som kommer. Tror de takler det fint.

Skrevet

Det synes jeg kommer helt an på hvor gode venner man er. Jeg ville ikke engang tenkt meg om før jeg betalte en hundrelapp for en god venninne, mens en litt mer perifer venn/bekjent... nei jeg tror ikke det.

Skrevet

Helt enig, det er smålig. Dersom noen virkelig ikke har råd, kanskje de kan hjelpe til å rydde eller frakte venninnens gaver hjem eller dekke på eller noe? Men de fleste bør ha råd til en hundrings.

Skrevet

Absolutt overkommelig og en helt grei måte å arrangere fest på.

Skrevet

Smålig av gjestene!

Det er akkuarat sånt noe som gjør at jeg selv kvier meg for å organisere slikt noe. Det er et evig strev å få inn pengene. Så man sitter igjen med hele jobben og må itillegg betale for mange av gjestene. Håpløst :roll:

Skrevet

Synes det er helt greit - og ville ikke hatt noe problemer med å betale det.

Men jeg synes det bør opplyses om i invitasjonen - at dere vil trenge litt tilskudd fra gjestene til lokale etc. - så lenge folk får vite om det på forhånd - og ikke bare kreves ved ankomst - kan jeg ikke tenke meg at det er mange som reagerer negativt på det.

Skrevet

Jeg ga beskjed da jeg inviterte, men det var vanskelig å si eksakt sum siden jeg ikke visste hvor mange som kom.

Gjest Anonymous
Skrevet

Det ville kommet an på hvor godt jeg kjente vedkommende om jeg var interessert i å betale for å dra i en bursdag.

Kjente jeg vedkommende godt hadde det vært greit, men om det var en mer bekjent er jeg ikke så sikker på om jeg hadde vært interessert i å både betale inngangspenger og gave.

Om det er smålig av gjestene å ikke komme - vel det får bli opp til hver enkelt hvor mye det betyr for de å delta i denne bursdagen.

De fleste har sikkert råd, det er vel snakk om prioriteringer, og jeg pleier iallefall å gjøre mine prioriteringer ut ifra hvor stor interesse jeg personlig har av ting i utgangspunktet.

Skrevet

Det er jo billig!

Kjempeflott at du gjør det. Og jeg syns det er egoistisk av venner å mene at det er formye med en hundrelapp!

Jeg er superfattig, men tar meg alltid råd til noe sånt!

Gjest Anonymous
Skrevet

Nå er det ikke bare en hundrelapp de må betale. En hundrelapp per person i selskapsutgifter, så må de kjøpe mat og drikke selv, og i tillegg gave. Har man en famile på fire da, så drar dette fort avgårde til ganske mange hundrelapper.

Jeg ville nok gjerne ønsket å få gi aktivt samtykke til noe sånt, har ikke verdens beste råd og av og til ER noen hundrelapper ganske mye...

Skrevet

Nå er jeg riktignok ikke 30, men synes det var litt dyrt. 100 kroner pluss mat og gave. Blir mange hundrelapper det.. (Bursdagsbarnet kunne fint betalt maten sin selv.)

Kommer også an på hvor god venninne det er. Har vært på mange fine bursdagsfester, men har aldri betalt for leie av lokalet.. Hadde kanskje vært en ide å bare reservere plasser på en restaurant?

Gjest Anonymous
Skrevet

Jeg ville synes det var helt OK! Klart det blir noe annet om hele familien må med og man ender på femhundre kroner pluss mat til samtlige, men det er vel ikke så vanlig i 30-årslag?

Synes du ikke skal bry deg om det. Virkelige venner ville spandert det på en god venninne, tror jeg.

Gjest Anonymous
Skrevet

Synes du ikke skal bry deg om det. Virkelige venner ville spandert det på en god venninne, tror jeg.

"Virkelige venner" kan også være blakke og ha dårlig råd...

Skrevet

Helt ålreit, synes jeg. Det kan jo sees på som en del av gaven, så får gjestene balansere resten av sine utgifter deretter.

Gjest Anonymous
Skrevet

Hvis venner av fødselsdagsbarnet sier at de synes det er mye forlangt at de må betale en inngang er de kjipe.

Hvis venninnen din hadde selv invitert til egen fest bør man ikke betale noe synes jeg. Men dersom en annen skal arrangere fest for en, da må en vel forstå at det er litt i inngang.

:roll:

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...