Gjest Anonymous Skrevet 17. februar 2005 #1 Skrevet 17. februar 2005 Noen som har gode ideer, evt. bilder, om fornying av dører? Har dører fra 60-70 tallet, helt glatte med lakk. Planen er å sette på smale lister slik at det skal se ut som det er speil/utfresninger i dørene. Men problemet er fargen på dørene. Siden de er lakket kan de jo ikke beises, da hadde det vært enkelt..Og det er så mye malte panelvegger rundt dørene, at jeg føler det blir for mye maling hvis jeg skulle malt dørene. Såg et oppussingsprogram på tv en gang, der de malte en peishylle i en slags oransje farge og etterpå tok de en slags lasur oppå i brunt (tror jeg). Såg fælt ut til å begynne med, men når det ble ferdig såg det ut som en fin beiset trehylle. Noen som vet hva jeg mener, eller har gjort noe lignende, som kan gi meg en fremgangsmåte, tips om hvilken maling/lasur som kan brukes? Ellers er jeg også takknemlig for alle andre ideer.
Titti72 Skrevet 17. februar 2005 #2 Skrevet 17. februar 2005 For fornying av døren kan du kjøpe en MDF plate, kappe den mindre en døren (f.eks. 20 cm inn på hver side), og få et møbelverksted til å frese kanten rundt så det blir en slags "myk" overgang. Vi har gjort det med utgangsdøren vår, tapetserte platen og lakket over. Det ble utrolig tøft og uvanlig. Resten av døren som var lakkert ble slipt og malt i en hvitfarge.
Gjest gjest1 Skrevet 17. februar 2005 #3 Skrevet 17. februar 2005 Vi har nettopp pusset opp våre dører. Vi hadde kjedelige tredører i hele huset som var lakkerte. Vi pusset de ned, limte på profillister og malte de i antikkhvitt. Det ble kjempefint. Vi kjøpte profilerete lister på Maxbo som vi kuttet til selv. Mye billiger enn å kjøpe ferdig pakker. På dørene har vi en stor firkante oppe på døren og en mindre firkant nede på døren. vi ble veldig fornøyde
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå