Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Sitter her og forsøker å skrive en innboliste til Gjensidige etter en voldsomt omfattende vannskade i huset vårt. Og da både min mann og jeg har samlet på bøker i hele vårt voksne liv, så har vi nå rundt 3000 bøker. Hvilken verdi skal jeg anslå at disse har? Er jo umulig å vite... Bøkene er totaltskadde og må kastes. Det er saksbehandleren hos Gjensidige enig i også  

Er det noen som har noen forslag? Kanskje noen har vært borte i noe tilsvarende. 

Anonymkode: b70e9...8f5

Videoannonse
Annonse
Skrevet (endret)

Jeg ville hørt med forsikringsselskapet hvilken snittpris du bør beregne på bøkene. De vet sikkert dette, de har erfaring med slike saker og erstatningsnivå for diverse inventar.

En bok koster jo fort noen hundrelapper pr stk. Siste par bøkene jeg har kjøpt kostet tre hundre kr og noe pr stk (innbundet).

Hvis dere beregner ca 200 (for å ta et lavt tall) pr bok, og det er 3000 bøker, så blir det en temmelig stor sum (600 000)

Endret av Million
Skrevet (endret)

Hvis det ikke er antikvariske bøker bruk en nettbutikk for å anslå hvor mye det koster å kjøpe bøkene. 

Antikvariske bøker kan nok et antikvariat hjelpe med verdi fastsettelsen. 

Hør med forsikringsselskapet om hvilke metoder de vil akseptere. 

Uansett er jo selskapet egentlig bare interessert i et beløp, og at det kan sannsynliggjøres. 

Endret av stan
AnonymBruker
Skrevet
2 timer siden, Million skrev:

Jeg ville hørt med forsikringsselskapet hvilken snittpris du bør beregne på bøkene. De vet sikkert dette, de har erfaring med slike saker og erstatningsnivå for diverse inventar.

En bok koster jo fort noen hundrelapper pr stk. Siste par bøkene jeg har kjøpt kostet tre hundre kr og noe pr stk (innbundet).

Hvis dere beregner ca 200 (for å ta et lavt tall) pr bok, og det er 3000 bøker, så blir det en temmelig stor sum (600 000)

Jeg forsøkte å få en omtrentlig sum pr bok ut av dem, men de sa jeg skulle skrive opp det jeg syns var riktig også skulle vi ta det derifra. Og jeg tenkte også rundt 200,- pr bok, men syns selv det så helt horribelt ut med sluttsummen da 😅. Derfor lurte jeg på om noen visste sånn omtrent hva forsikringsselskapene opererer med. 

AnonymBruker
Skrevet
10 timer siden, AnonymBruker skrev:

Sitter her og forsøker å skrive en innboliste til Gjensidige etter en voldsomt omfattende vannskade i huset vårt. Og da både min mann og jeg har samlet på bøker i hele vårt voksne liv, så har vi nå rundt 3000 bøker. Hvilken verdi skal jeg anslå at disse har? Er jo umulig å vite... Bøkene er totaltskadde og må kastes. Det er saksbehandleren hos Gjensidige enig i også  

Er det noen som har noen forslag? Kanskje noen har vært borte i noe tilsvarende. 

Forhør deg med forsikringsselskapet. 

Setter du prisen for høyt på bøkene eller andre ting så kan du bli anklaget for forsikringssvindel. Arbeidet du nå har foran deg er et drittarbeid, på alle måter. Pass på å sikre deg med bilder både oversiktsbilder og nærbilder av hele hjemmet. Og last bildene opp i en nettsky slik at de ikke forsvinner. 

Anonymkode: 52d27...739

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg forsøkte å få en omtrentlig sum pr bok ut av dem, men de sa jeg skulle skrive opp det jeg syns var riktig også skulle vi ta det derifra. Og jeg tenkte også rundt 200,- pr bok, men syns selv det så helt horribelt ut med sluttsummen da 😅. Derfor lurte jeg på om noen visste sånn omtrent hva forsikringsselskapene opererer med. 

Det er gjenanskaffelsesprisen på hver enkelt bok, hvert enkelt klesplagg osv hun må finne og bruke.

Anonymkode: 52d27...739

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Faller ikke verdien på bøker ganske raskt? Fjorårets bøker koster betydelig mindre nå enn i fjor, og fem år gamle bøker koster enda mindre nå. 

Anonymkode: fc72d...8c0

• Liker 1
Gjest Sjokoladeknask
Skrevet
20 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Faller ikke verdien på bøker ganske raskt? Fjorårets bøker koster betydelig mindre nå enn i fjor, og fem år gamle bøker koster enda mindre nå. 

Anonymkode: fc72d...8c0

Det kommer vel an på boken? 

AnonymBruker
Skrevet

Det er vel gjenanskaffelsesverdien som gjelder, dvs. det du må betale i dag for å kjøpe bøkene inn igjen. Da kommer det nok an på hva slags bøker det er snakk om. Fagbøker eller sjeldne bøker kan kanskje koste noe, men når det gjelder "vanlige" bøker som aktuell skjønnlitteratur, krim osv., faller verdien svært raskt. Folk selger sånt for 10  og 20 kroner, og noen gir dem bort.

Anonymkode: a9ec6...25d

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
7 timer siden, AnonymBruker skrev:

Det er vel gjenanskaffelsesverdien som gjelder, dvs. det du må betale i dag for å kjøpe bøkene inn igjen. Da kommer det nok an på hva slags bøker det er snakk om. Fagbøker eller sjeldne bøker kan kanskje koste noe, men når det gjelder "vanlige" bøker som aktuell skjønnlitteratur, krim osv., faller verdien svært raskt. Folk selger sånt for 10  og 20 kroner, og noen gir dem bort.

Anonymkode: a9ec6...25d

Tror ikke det er brukthandlerprisen man skal legge inn. Brenner huset ditt så tvinger jo ikke forsikringsselskapet deg til å kjøpe nye klær på fretex heller :/

Anonymkode: b5849...1d1

• Liker 2
Skrevet
8 timer siden, Sjokoladeknask skrev:

Det kommer vel an på boken? 

Finnes det  mange bøker gitt ut for 2 år siden som er mere verdt i dag? 🙄

Merkelig at forsikringsselskapet ikke har gitt ts en pris. Er dette 'vanlige' bøker pleier erstatning ligge på 60 pr bok

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...