AnonymBruker Skrevet 18. mars 2018 #1 Skrevet 18. mars 2018 Fant noen våte håndkler i bunn av skittentøyet som luktet vondt. Holde det å vaske de ett par ganger på 90 grader og i tørketrommelen? Eller bør alt kastes? Vet jo at muggsopp kan være farlig. Anonymkode: dae75...16f
AnonymBruker Skrevet 18. mars 2018 #2 Skrevet 18. mars 2018 Jordslag er ikke noe gøy, men kokvask kan ta det. Jeg ville forsøkt kokvask med forvask og deretter tørket dem i tørketrommel om mulig for mer temperatur. Heng dem opp etter tørketrommel, la dem henge fritt til de er knusktørre. Lukt deretter på dem. Kjenner du antydning til lukt nå, så kast dem. Anonymkode: e8d99...10a
AnonymBruker Skrevet 18. mars 2018 #3 Skrevet 18. mars 2018 Jeg ville kastet de. Slikt er ikke mulig å vaske bort dessverre. Anonymkode: 06a37...9a7 1
AnonymBruker Skrevet 18. mars 2018 #4 Skrevet 18. mars 2018 3 minutter siden, AnonymBruker skrev: Fant noen våte håndkler i bunn av skittentøyet som luktet vondt. Holde det å vaske de ett par ganger på 90 grader og i tørketrommelen? Eller bør alt kastes? Vet jo at muggsopp kan være farlig. Anonymkode: dae75...16f Er der muggflekker på de? Da er håndklærne søppel. Lukter de bare surt, så vasker du dem på mx temperatur i maskinen gjerne med en desj klorin og vaskepulver. Altså en spiseskje eller deromkring. Den behandlingen fikk husets sure mopper før i dag. Anonymkode: b85bf...a67
AnonymBruker Skrevet 18. mars 2018 #5 Skrevet 18. mars 2018 Jeg så ikke noe flekker på dem. Leste nå at muggsopp dør på 60-70 grader, så da bør det vel gå greit. Iallefall om det luktet godt igjen etter vask. Anonymkode: dae75...16f
AnonymBruker Skrevet 18. mars 2018 #6 Skrevet 18. mars 2018 45 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg så ikke noe flekker på dem. Leste nå at muggsopp dør på 60-70 grader, så da bør det vel gå greit. Iallefall om det luktet godt igjen etter vask. Anonymkode: dae75...16f Muggsoper dør ikke ved 240 grader en gang. Enkelte muggsopper sitt kokepunkt er 240 grader. Når man jobber med muggsopp så fryses muggsoppen ned til lav temperatur. Muggsopp er laget for å overleve i naturen, utendørs og tåler derfor allverden. Muggsoppen er også hydrofob, dvs. vannavvisende. Men alt dette er uinteressant i denne sammenhengen, fordi muggaopp er like helseskadelig enten den er død eller levende. Muggsopp kan heller ikke vaskes ut av porøse materialer. Anonymkode: b85bf...a67 3
Antoinette Skrevet 19. mars 2018 #7 Skrevet 19. mars 2018 Håndklær som fortsatt lukter mugg etter to omganger på 90 grader bør kastes. Og ikke legg våte håndklær i skittentøyet, det er å ha dårlige rutiner på klesvasken. 3
Gravity Skrevet 19. mars 2018 #8 Skrevet 19. mars 2018 Håndklær som lukter surt er ikke nødvendigvis mugne. Sur lukt er noe annet enn mugg og kan kokvaskes bort. Og enig med Antoinette, ikke legg våte håndklær i skittentøyet.
AnonymBruker Skrevet 19. mars 2018 #9 Skrevet 19. mars 2018 4 timer siden, Antoinette skrev: Håndklær som fortsatt lukter mugg etter to omganger på 90 grader bør kastes. Og ikke legg våte håndklær i skittentøyet, det er å ha dårlige rutiner på klesvasken. Min klesvask rutine pleier å være ganske så bra, hadde bare ikke forutsett å bli liggende to dager i senga med feber. Anonymkode: dae75...16f
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå