Gå til innhold

Sovepose som FAKTISK holder deg varm i opptil 10 minus

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Hvilken? Kjøpte en som skulle tåle 8 minus (komforttemp?), men jeg frøs og frøs hele natta. Var 4 minus

Anonymkode: 40d2a...56d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Her står det litt om soveposer for kulde:

http://militarybackpackguide.com/the-best-40-sleeping-bags-extreme-weather-calls-for-extreme-gear/

For å slippe å kjøpe en ny sovepose, kan du supplere den du har kjøpt med et lag til, for eksempel denne:

http://www.jerven.no/jervenduk/fjellduken-extreme#&variation=192369

Anonymkode: c385a...a1f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Kledde du deg riktig? Det er viktig for å ikke fryse.

Anonymkode: c51ab...84e

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Det aller viktigste du gjør for å unngå å fryse når du sover ute er at varmetapet minimeres. Du taper mest varme NEDOVER, altså ned i bakken.

Derfor kan du kjøpe en sovepose som skal tåle ned mot - 32 grader, og allikevel fryse i -5.

Du må enkelt og greit gjøre underlaget bedre. Jeg anbefaler oppblåsbare liggeunderlag, og et skumgummiliggeunderlag under det igjen for å beskytte. Eventuelt bruk et reinskinn (med pelsen vendt NEDOVER) istedenfor skumgummiunderlag under det oppblåsbare.

Legg gjerne en varmeflaske i posen når du legger deg også :)  Det er sykt digg å varme litt kalde tær og fingre på. Også vil jeg anbefale å gå fem-ti minutter så du blir varm i kroppen (men ikke svett!!!) før du legger deg ned i posen. Da tar ut med varme ned i posen.

Anonymkode: 368ae...22f

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det over med «hva hadde du på deg i posen» er viktig. Og ikke minst, hva hadde du under posen.

Ellers finnes det selvsagt poser som holder deg varm, men ofte veier de «mye». Skal den både ha lav vekt og holde deg garantert varm koster de som regel veldig mye.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

TS HER

Det var en billig pose. Jeg hadde varmeelementer i posen også. Dunpose på føttene. Prøvde med superundertøy og ull, ble for kaldt. Måtte ha på tykk vinterjakke i tillegg, hjalp litt, men ikke noe særlig. Lå på skumgummi.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
6 minutter siden, AnonymBruker said:

TS HER

Det var en billig pose. Jeg hadde varmeelementer i posen også. Dunpose på føttene. Prøvde med superundertøy og ull, ble for kaldt. Måtte ha på tykk vinterjakke i tillegg, hjalp litt, men ikke noe særlig. Lå på skumgummi.

Bud nr. 1: Ikke kjøp en billig pose.

Ajungilak er bra. Kjøp også en pose som har lavere komforttemperatur enn det du egentlig skal ha, da mange produsenter lyver på gradene.

Vet ikke om skumgummi er bra nok om vinteren, tror du må ha et vinter-underlag eller to.

Anonymkode: b43d5...886

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
26 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Bud nr. 1: Ikke kjøp en billig pose.

Ajungilak er bra. Kjøp også en pose som har lavere komforttemperatur enn det du egentlig skal ha, da mange produsenter lyver på gradene.

Vet ikke om skumgummi er bra nok om vinteren, tror du må ha et vinter-underlag eller to.

Anonymkode: b43d5...886

Her er det også viktig å skille på komfort-temperaturer og overlevelses-temperaturer på posene (sjekk skalaen på posen du har kjøpt).

Dyrt er ikke nødvendigvis alltid best, men billig er alltid dårlig.

Selv bruker jeg Helsport soveposer og er mer enn nok fornøyd med de. Ga i overkant av 3.000 kr for min vinterpose.

Anonymkode: 368ae...22f

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
40 minutter siden, AnonymBruker skrev:

TS HER

Hvis en ønsker komfort er utstyret viktig. Soveposen må være av god kvalitet, samme med underlaget. Jeg la dunjakke som isolasjon mellom soveposen og underlaget. Og så virker det faktisk mot sin hensikt å ligge med masse klær inni posen, et ullag holder. 

Anonymkode: 9fc82...be4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Har hørt mye bra om warmpeace viking og kommer til å satse på den når jeg kjøper ny vinterpose. Har Bamse extreme skumunderlag og oppblåsbart begregnet på vinter. Hater å fryse! 

Anonymkode: b8735...79b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg har overnattet ute i kulde to netter på rad, og hadde to helt ulike erfaringer. Første natta frøs jeg så jeg knapt sov. Andre natta var jeg varm og sov gjennom. Forskjellen? Første natta var jeg kald da jeg la meg, og da blir man ikke varm uansett hvor god sovepose man har. Den andre kvelden løp vi noen runder rundt bålet før vi gikk og la oss, og jeg var varm hele natta. Ikke undervurder hvor viktig det er å være varm på forhånd. 

Anonymkode: 7bfa1...847

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
On 3/18/2018 at 7:22 PM, AnonymBruker said:

Hvilken? Kjøpte en som skulle tåle 8 minus (komforttemp?), men jeg frøs og frøs hele natta. Var 4 minus

Kjøp deg exped downmat til å ha oppå underlaget i skum. Ville testet ut det før du kjøper ny sovepose.

Anonymkode: d7ab7...7dd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

På 18.3.2018 den 20.37, AnonymBruker skrev:

Har hørt mye bra om warmpeace viking og kommer til å satse på den når jeg kjøper ny vinterpose. Har Bamse extreme skumunderlag og oppblåsbart begregnet på vinter. Hater å fryse! 

Anonymkode: b8735...79b

Et rimeligere alternativ, dobbel bamse funker det og

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 2 uker senere...

Ja underlaget er viktig, kulden kommer underifra. Ganske nye TYIN WINTER går for  ca 1000 1200 på finn.no, jo også samme greia til 2600kr. det er safe kjøp, men enn trenger ikke kjøpe den dyreste på finn.. Det er noe rart med dun soveposene, vekta av kroppen trykker dem sammen og de isolerer dårligere, slik er det samme hva underlag du bruker. Alle sovepose produsenter skryter av hvor god fot enden er, mens en gjerne oftest fryser på lår og stumpen. Dun tåler adskillig mindre fukt. Ser nesten for meg de som en reser sykkel, en må ha postring i rumpa og fortsat er de ikke gode, men en kommer langt dåg litt ukomfertabelt.

Det er klart vekt teller når en skal bære telt, sovepose, fuel og mat på ryggen, da må en prioritere. Men jeg liker best syntetiske. Det er omtrent samme syntetiske hva du velger bare de veier mer enn 2.6 kg. Dun fungere, er lettere, er dyrt.

Så fungerer det fint å ha to lettere soveposer utpå hverandre. Og så finnes det fleece til å ha inni en sovepose. Det er mange alternativer. 

Tur tips: Varm litt vann på ei flaske og legg den nedi posen ved fot enden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg sverger til ajungilak tyin pose for utesoving. Har brukt den i ned til -15. Men passer uansett på å ha på ullstillongs og trøye, lue, tynne ullsokker og raggsokker (jeg fryser veldig lett på bena) og vanter/votter. Og snurper sammen posen i bunnen så jeg ikke må varme opp tomplass nederst. Og snurper i toppen så det ikke kommer inn kald luft. 

Anonymkode: 31c3c...9b8

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker

Godt liggeunderlag (oppblåsbart er minimum). Være varm når du legger deg OG spis mat med høyt fettinnhold før du legger deg. Du blir kald av å være sulten. Kroppen må jobbe. 

Om du ikke skal gå langt kan du ha en tynnere sovepose oppå vinterpose. Om du skal på langtur blir dette upraktisk mtp vekt.

Anonymkode: 7fa0d...8c8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...