Gå til innhold

Radiator, hvor nøye?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hei, tåler en påskrudd radiator at det kommer tøylignende ting på den? Eller vil dette være brannfarlig?

Anonymkode: f9b24...d0d

AnonymBruker
Skrevet

En radiator vil så vidt jeg kan skjønne tåle det helt fint, siden det er grenser for hvor varm den kan bli. En elektrisk varmeovn vil sannsynligvis ikke tåle det. 

Anonymkode: cbcd7...afa

AnonymBruker
Skrevet

Den skal tåle det om den ikke blir særlig varm, men ikke gå ut av rommet mens du har klesplagget der.

Anonymkode: 09dc8...0b6

AnonymBruker
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Den skal tåle det om den ikke blir særlig varm, men ikke gå ut av rommet mens du har klesplagget der.

Anonymkode: 09dc8...0b6

Men hva kan skje med en radiator? Vannet som går gjennom en radiator holder vel sjelden mer enn 70 grader ved startpunktet og mister temperatur på veien gjennom huset, og hva kan ta fyr av de temperaturene der? Eller har jeg gått glipp av noe viktig om radiatorer? Jeg har bare hatt denne typen fyring på jobben, og der fungerte det i alle fall slik. Radiatorene var varme å ta på, men ikke på langt nær så varme at de utgjorde noen brannrisiko. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
7 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hei, tåler en påskrudd radiator at det kommer tøylignende ting på den? Eller vil dette være brannfarlig?

Radiatorer og panelovner skal ikke tildekkes med tekstiler eller settes møbler tett inntil, det er brannfarlig.

Anonymkode: da30e...5af

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
4 timer siden, AnonymBruker skrev:

Radiatorer og panelovner skal ikke tildekkes med tekstiler eller settes møbler tett inntil, det er brannfarlig.

Radiatorer er ikke brannfarlige fordi de ikke kommer opp i så veldig høye temperaturer.

Anonymkode: 9b1fe...f27

• Liker 2
Skrevet (endret)

Jeg har radiatorer, og tørket nylig et par bh-er på radiatoren i stua. Kjente på dem mange ganger underveis og kontrollerte at de ikke ble altfor varme, og snudde på de jevnlig. Ikke på noe tidspunkt ble de ubehagelig varme, og aldri i nærheten av å kunne ta fyr. Jeg kunne fint ta på både radiatoren og plaggene med fingrene uten å brenne meg eller føle det som ubehaglig for varmt.

Vil legge til at jeg for sikkerhets skyld oppholdt meg i sofaen ved siden av radiatoren hele tiden mens bh-ene lå til tørk der. Jeg gikk ikke fra det.

Endret av Million
AnonymBruker
Skrevet
2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Radiatorer er ikke brannfarlige fordi de ikke kommer opp i så veldig høye temperaturer.

Anonymkode: 9b1fe...f27

Radiatorer kommer så visst opp i høy temperatur. Og er også brannfarlige ved tildekning.

AnonymBruker
Skrevet
8 timer siden, AnonymBruker skrev:

Radiatorer kommer så visst opp i høy temperatur. Og er også brannfarlige ved tildekning.

Men hvordan klarer de det når de varmes opp av vann? Vann koker ved 100 grader, og vannet som går ut til radiatorene holder så vidt jeg vet lavere temperatur enn dette, ofte ca 70 grader. Deretter synker temperaturen etter hvert som vannet sirkulerer. Hva slags tekstiler kan ta fyr ved under 70 grader? 

• Liker 2
Skrevet
11 timer siden, AnonymBruker skrev:

For det første blir de ikke 100% tildekket, for det andre er det neppe over 90grader, for det tredje er elektriske ovner mye varmere enn vannbårent. Så, hvor har din påstand fra?

AnonymBruker
Skrevet
På 19.3.2018 den 9.54, AnonymBruker skrev:

Kan du vennligst oppgi en kilde på dette? 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...