Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg mener at dersom man er med på Idol får man tåle kritikken man får. Tåler man ikke den kan man bare pakke sakene sine og komme seg hjem. Hvordan skal de stakkars småungene som deltar klare seg i rampelyset dersom de vinner? Terningkast kan være surere enn enhver Idol-dommer!

Og selvkritikk? Man burde være voksen nok til å være kritisk mot seg selv før man deltar på noe sånt noe.

http://www.vg.no/pub/vgart.hbs?artid=267088

Videoannonse
Annonse
Gjest Litjmæ
Skrevet

Enig. Hvis du ikke vil ha et ærlig svar, så la vær og stille opp...

Skrevet

Lett for oss å si dette. Deltakerne er ofte 16 år. Men kanskje dere var like modne da som dere er nå :sjarmor:

Gjest Valhalla
Skrevet

Cry me a river, han gjorde henne en tjeneste, hun stinket og han brakte henne ned på jorda.

Gjest TomKrus
Skrevet
Hvordan skal de stakkars småungene som deltar klare seg i rampelyset dersom de vinner?

Hvorfor skal taperne lære å takle slikt?

"Sorry, men dette holder ikke mål." "Dette var ikke bra nok". "Du når nok ikke toppen i denne konkurransen med denne prestasjonen" holder lenge. Ser ikke helt vitsen i å lage underholding av å slenge dritt om barns prestasjoner.

Kanskje lærere skal starte med å drepe drømmene til skoletaperne som har lyst til å bli dyrleger?

Skrevet

Jeg kunne kjøpt de argumentene om det var første sesongen - og de som meldte seg på ikke helt visste hva de gikk til. Men når vi har hørt dommernes kommentarer i to år .. burde de vite at om de ikke ansees som bra nok - så må de regne med å få høre det.

Og det å sammenligne en frivillig konkurranse - og dommernes tilbakemeldinger til deltakerne med en lærers mulighet til å "drepe" skoletaperens drøm om feks. dyrlegekarriere blir bare dumt. (Men det er jo klart at en lærer bør prøve å bira til at elevene får et reelt bilde av sine egne muligheter)

Gjest TomKrus
Skrevet
Og det å sammenligne en frivillig konkurranse - og dommernes tilbakemeldinger til deltakerne med en lærers mulighet til å "drepe" skoletaperens drøm om feks. dyrlegekarriere blir bare dumt.  (Men det er jo klart at en lærer bør prøve å bira til at elevene får et reelt bilde av sine egne muligheter)

Hvorfor det? Det er da veldig frivillig å ønske å bli dyrlege. Selv må jeg innrømme at jeg sa en god del stille "yeah, right", da de mindre begavede i klassen ønsket å bli dyrleger. Her burde heller læreren sagt at det er du dessverre ikke flink nok til. Tror du får konsentrere deg om håndtverk.

Det finnes faktisk fine måter å si at dette ikke er noe for deg. Her velger man å gjøre underholdning ut av det. Underholdning for dere, på bekostning av barn.

Barn skal drømme. Barn skal ha store tanker. Barn skal få lov til å tro de er bedre enn hva de er. Virkeligheten vil ta dem igjen snart uansett. Man trenger ikke idol for å få dem til å møte veggen.

Gjest Aurélie
Skrevet

Det går nok an å forberede seg mentalt til potensielle nederlag, skuffelser og kritikk. Men når det gjelder såpass unge mennesker som disse Idol-deltagerne, hvor de står der på direkten, er engstelige og fulle av forventning, så har jeg full forståelse for at det blir felt noen tårer, både av de som får unødvendig krass kritikk, og av de som går videre. De byr tross alt på seg selv, har lagt mye energi og tanker inn i dette, og så skal de prestere som best på direktesendingene for å "komme videre". Å kontrollere sin egen reaksjon i etterkant, når kritikken kommer, er ikke noe man kan forberede seg til. Følelsene bare velter opp i en der og da..

Da hjelper det lite hva man "burde ha lært" av å ha sett på forutgående Idol-sesonger. Denne tråden heter "Idol og skuffelser". Synes det sier alt - ungdommene blir utrolig skuffa.

Skrevet

Hvorfor det? Det er da veldig frivillig å ønske å bli dyrlege. Selv må jeg innrømme at jeg sa en god del stille "yeah, right", da de mindre begavede i klassen ønsket å bli dyrleger. Her burde heller læreren sagt at det er du dessverre ikke flink nok til. Tror du får konsentrere deg om håndtverk.

Klart det er frivillig å bli dyrlege .. men situasjonen er ikke den samme uansett - i og med at skolegangen er obligatorisk. Læreren kan ikke sammenlignes med Idoldommerne uansett.

At aldersgrensen kanskje er for lav i en sånn type program er kanskje en annen sak.

Gjest Valhalla
Skrevet

Aldersgrensen er for lav ja. Blir det ikke trøblete for en "superstjerne" å kombinere det med skolegang?

Skrevet
Lett for oss å si dette. Deltakerne er ofte 16 år. Men kanskje dere var like modne da som dere er nå  :sjarmor:

Ja det er lett for oss å si dette! Her må også produsentene ta litt kritikk med tanke på at 16 år er en latterlig lav aldersgrense om man tenker på press og forventninger. Er man 16 burde man ha mer enn nok med skole! Høres gammeldags ut nå, men jeg synes det blir for teit at unger som såvidt er konfirmerte skal løpe rundt og leke superstjerner!

Gjest Anonymous
Skrevet

også synes jeg det blir for dumt å kalle 16-åringer for barn... en 7-åring er et barn, en ti-åring er et barn, men ikke en 16-åring.

er du gammel nok til å få barn selv, gammel nok til å velge hva du skal bli her i livet, så er du gammel nok til å få høre at du ikke kan synge.

enkelt og greit. man er med frivillig i et tv-program, man vet at man får høre det fra dommerene om man ikke har det som skal til, og man vet at det kun er en vinner.

Skrevet

Skjønner godt at de griner litt, jeg. Mye spenning i lufta, og de er så nære så nære en drøm. skal ikke alltid så mye til for å ta til tårene da.

Når det gjelder hva lærere kan si: Det hender de tar feil. Jeg har venner som har hatt lærere som vennlig har forklart dem hva de ikke bør prøve på å bli, fordi de er for dårlige, bla fikk en råd om å ikke søke almennfag. En av disse gikk ut med toppkarakterer, og er i dag snart ferdig lege...

Skrevet

er du gammel nok til å få barn selv, gammel nok til å velge hva du skal bli her i livet, så er du gammel nok til å få høre at du ikke kan synge.

enkelt og greit.

Selvom man kanskje er fysisk gammel nok betyr det ikke alltid at man klarer å takle det psykisk.

Aldersgrensen er helt klart for lav etter mitt skjønn.

Gjest Anonymous
Skrevet

16-åringer er ungdommer, ikke barn eller voksen!

Mitt inntrykk er at mange av dagens unge ikke takler kritikk i det hele tatt fordi de ikke er vant til det. De roses opp i skyene for alt de gjør av familie, venner og lærere og ergo tror de at de automatisk er best. Unger får ros for helt normal oppførsel og normal prestasjon hele tiden. De er ikke "fantastisk flinke" når de har prestert gjennomsnittelig på skolen, eller ryddet rommet sitt selv når de er 13... Er det rart mange idoldeltagere helt feilvurderer egne prestasjoner?? For ingen har noen gang nevnt at de faktisk synger surt??

Skrevet

Hvorfor skal taperne lære å takle slikt?

"Sorry, men dette holder ikke mål." "Dette var ikke bra nok". "Du når nok ikke toppen i denne konkurransen med denne prestasjonen" holder lenge. Ser ikke helt vitsen i å lage underholding av å slenge dritt om barns prestasjoner.

Helt enig!

Gjest Valhalla
Skrevet
16-åringer er ungdommer, ikke barn eller voksen!

Mitt inntrykk er at mange av dagens unge ikke takler kritikk i det hele tatt fordi de ikke er vant til det. De roses opp i skyene for alt de gjør av familie, venner og lærere og ergo tror de at de automatisk er best. Unger får ros for helt normal oppførsel og normal prestasjon hele tiden. De er ikke "fantastisk flinke" når de har prestert gjennomsnittelig på skolen, eller ryddet rommet sitt selv når de er 13... Er det rart mange idoldeltagere helt feilvurderer egne prestasjoner?? For ingen har noen gang nevnt at de faktisk synger surt??

Godt innlegg, dette er foreldrenes feil og man ser det er svært utbredt.

Skrevet

det er klart de må tåle negativ tilbakemelding. men av og til er det måten det blir sagt på.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...