Gå til innhold

kjøpe bolig, privat takstmann?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg skal kjøpe meg bolig og har ikke så mye greie på bygg. Har satt meg litt inn i hva man skal se etter, men opplever at det blir så mye for meg. Kan man stole blindt på meglers takstamann eller er det vanlig, når man ikke har så peil selv, å leie en egen takstmann?? Evt andre forslag. Har ingen som kan være med som kan vurdere det faglig. Evt hvor kan jeg finne svar et annet sted hvis dette er feil sted å spørre. Ønsker være anonym så facebook er ikke stedet å spørre for meg.

Anonymkode: 5301f...2b2

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Selgers takstmann vil ikke lyve direkte, det kan i så fall slå hardt tilbake på vedkommende økonomisk. Men du må lese alle opplysninger i prospektet nøye. En vag antydning om at noe kanskje ikke er helt som det skal, gjør at du bør spørre litt ekstra om det på visning.

Det er ikke vanlig å ha med egen takstmann på visning, i alle fall ikke for kjøpere av boliger i normale prisklasser. Men kjenner du noen innen byggfaget, kan du jo spørre om hen vil hjelpe deg. Vær klar over at det er en del mulige alvorlige feil i en bolig som ikke nødvendigvis er synlige, eller som det går an å få undersøkt uten å rive ned vegger etc. Dette vil verken selgers eller en medbrakt takstmann kunne si noe om, hvis det ikke er synlige tegn (tegn til fuktskader eller skadedyr, for eksempel).

Er det en blokkleilighet eller hus du skal kjøpe?

AnonymBruker
Skrevet

Takk for svar. Jeg skal kjøpe hus, rekkehus, tomannsbolig. Hvilke feil mener du når du skriver at det kan være endel mulige alvorlige feil som ikke nødvendivis er synlige...

Skrevet
10 minutter siden, AnonymBruker said:

Takk for svar. Jeg skal kjøpe hus, rekkehus, tomannsbolig. Hvilke feil mener du når du skriver at det kan være endel mulige alvorlige feil som ikke nødvendivis er synlige...

Råte eller sopp i bærende konstruksjoner (som igjen kan gi skadedyrproblemer). Våtromsrehabilitering som ikke er gjort i henhold til forskriftene, med mulige usynlige vannlekkasjer eller fuktgjennomtrengning. Spør spesielt om dokumentasjon på våtromsrehabilitering, om dette er gjort. Tak og drenering kan du spørre om. Isolasjon og eventuell trekk fra vegger og rundt vinduer kan du spørre om. Selger har ikke lov til å lyve om disse tingene; om det viser seg at hen har gjort det, har du en mulighet for å reise søksmål i ettertid.

Spør også om naboene. Bli skeptisk om det er forbehold som "men nå er jo ikke vi så mye hjemme på x-tid, da". Det trenger ikke å bety noe, men naboen har i så fall ryggen fri.

Skrevet

Meld deg inn i stopp boligsvindel på Facebook, gruppen er for slike som deg som ikke heeelt vet hva man skal se etter. 

Jeg tar i hvertfall med meg både en fagmann innen bygg og en i elektro ved neste visning når vi får solgt dette huset. Har lært av dette huset forråsidetsånn 

AnonymBruker
Skrevet
9 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg skal kjøpe meg bolig og har ikke så mye greie på bygg. Har satt meg litt inn i hva man skal se etter, men opplever at det blir så mye for meg. Kan man stole blindt på meglers takstamann eller er det vanlig, når man ikke har så peil selv, å leie en egen takstmann?? Evt andre forslag. Har ingen som kan være med som kan vurdere det faglig. Evt hvor kan jeg finne svar et annet sted hvis dette er feil sted å spørre. Ønsker være anonym så facebook er ikke stedet å spørre for meg.

Takstmannen er ikke megleren sin men skal være nøytral og gi en antatt pris på boligen. Takstmenn ser ikke på feil og mangler i en utstrekning som en bygningskyndig privat engasjert person vil gjør. Ergo er en takstmann bortkastede penger å engasjere for dette formålet. 

Er du usikker så kjøp nybygg. Å ta en fagperson med på flere visninger blir svindyrt.

Anonymkode: c19a2...0dd

AnonymBruker
Skrevet

For det første; det er forskjell på feil og mangler som går på bygningens "helse". Dvs. fukt og annet svineri. Noe annet er slitasje og behov for oppussing. To helt forskjellige ting.

For det andre; det hjelper fint lite om man er ekspert så lenge det er snakk om skjulte mangler. Og det er jo stort sett det som skjer når det blir konflikter; ny kjøper oppdager noe som var skjult, og ikke kunne ses. I noen tilfeller er det sikkert noen kyniske boligeiere som bevisst holder det skjult (noe som kan koste dem dyrt), men stort sett er dette mangler som heller ikke tidligere eier kjente til. Men en takstmann har altså ikke røntkensyn han heller. Derfor er en typisk formulering i boligslagsrapport: "Tilstanden er vurdert på bakgrunn av visuell befaring, og evt. skjulte feil og mangler bak konstruksjonen er ikke mulig å påvise". Med andre ord ikke mye mer enn det man selv registrerer på en visning.....Du skal derimot være obs på om de omtaler begrepet "risikokonstruksjon". Da er det økt fare for skjulte mangler. F.eks. gjelder dette påforede isolerte innervegger i kjeller mot mark. En konstruksjon som var vanlig før, men som ikke utføres i dag, med mindre kjellerveggen er utført med isolasjon utvendig.

Å kjøpe en brukt bolig vil alltid innebære risiko, sånn er det. Vil man fjerne risikoen, må man kjøpe ny bolig der man har noen års reklamasjon. Man har jo 5 år også på brukt bolig, men da gjelder det kun feil og mangler som eier kjente til eller "burde ha kjent til", og det kan bli en lang og slitsom, og ikke minst kostbar affære i rettsvesenet.....

Synes også det er blitt vel mye hysteri mediene. Virker som at nordmenss visjoner om "det perfekte" også gjelder bolig. Vi tåler svært lite før det skal klages. Nesten så folk klager bare de finner en edderkopp på badet, eller en sprekk i en taklist.....

Anonymkode: b3dab...2af

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Tusen takk alle sammen for svar.
Da skal jeg sjekke ut hva en fagmann koster. Og jeg skal melde meg inn i facebookgruppa som foreslått. 

AnonymBruker
Skrevet

Ikke stol blindt på meglers takstmann. Han unnlot å opplyse om alvorlige feil og mangler i huset jeg kjøpte. Hvis du tar med egen fagmann, ikke gjør det åpenlyst. Hvis du da kjøper boligen, og det blir avdekket feil, så vil Protector bruke det mot deg i en evnt sak, og det blir langt mer vanskelig å reklamere. Meld deg inn i STOPP boligsvindel på facebook.

Anonymkode: 96cfd...4ad

• Liker 2
Skrevet (endret)
På 18.3.2018 den 18.05, T-Rex skrev:

Råte eller sopp i bærende konstruksjoner (som igjen kan gi skadedyrproblemer). Våtromsrehabilitering som ikke er gjort i henhold til forskriftene, med mulige usynlige vannlekkasjer eller fuktgjennomtrengning. Spør spesielt om dokumentasjon på våtromsrehabilitering, om dette er gjort. Tak og drenering kan du spørre om. Isolasjon og eventuell trekk fra vegger og rundt vinduer kan du spørre om. Selger har ikke lov til å lyve om disse tingene; om det viser seg at hen har gjort det, har du en mulighet for å reise søksmål i ettertid.

Søksmål kommer man ikke langt med, med mindre skaden utgjør en stor nok sum. Det kan være snakk om at det må være skader for mange hundretusener av kroner før retten dømmer i klagers favør. For eksempel kan jeg ikke tenke meg at trekk rundt vinduer vil koste så mye å utbedre at det utgjør mange hundre tusen?

Endret av jabx

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...