Gå til innhold

Vil ta barna fra innvandrere som ikke lærer språket

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg mener at det er foreldre sitt ansvar å oppdra barnet sitt slik at det kan integreres i samfunnet vårt, om man så bor i Norge, USA eller Iran. Og for å gjøre det må foreldre lære seg språk på lik linje med barna sine. Men å miste foreldreretten dersom de ikke klarer å lære seg språket innen så så lang tid synes jeg er en nokså sterk trussel. Det er snakk om menneskerettigheter, og at man selv bestemmer hvordan man skal oppdra barnet sitt. Som det er nevnt i andre debatter på KG fokuserer lovverket utrolig mye på foreldrene, og veldig lite på barna.

Om man burde miste foreldreretten? Nei. Men det burde bli tatt tak i i form av f.eks tvangsopplæring i språk osv. Hjelper ikke dette kan man diskutere foreldreretten.

Hvis familien har tenkt til å bo i et annet land enn de opprinnelig kommer fra og ikke klarer å kommunisere med samfunnet blir det et problem og en byrde, både for skoleverket og samfunnet generelt. Og barnet har da krav på å få lært seg språket slik at det kan integreres. Men man må også kunne stille krav til foreldrene.

Gjest Litjmæ
Skrevet

Ja det er da minstekrav. Alle svenskene som ikke snakker og skriver perfekt norsk innen la oss si et par måneder da - bør sendes hjem og/eller tas fra barna. Vi kan ikke ha noe av sånt.

:ironi:

Skrevet

Ser ironiflagget ditt, men her er det snakk om språk som er totalt ukjent for de som ikke er utdannet innen det. Svensk kan man klare å fatte fordi det er såpass nært beslektet med norsk. De finsk-ugriske språkene f.eks blir en god del mer "tricky" å skjønne, eller hva tror du?

Gjest Litjmæ
Skrevet

Det er lettere å lære seg språk som er beslektet ja, det er godt oppservert min kjære Watson :)

Spørsmålet var formulert om man skal ta fra innvandrere barna - svensker er den største innvandrergruppa...

Skrevet

Slik jeg forstod det var det fremmedspråklige det var snakk om (alle innvandrere er det, selv om de kommer fra Sverige, England eller Mongolia). Det jeg tenker på da er at de prater et språk som er totalt ukjent for allmuen og dermed har et problem med å kommunisere med samfunnet rundt seg. Man forstår hva en svenske sier når h*n prater morsmålet sitt, men om en araber gauker i vei på sitt morsmål står nok de fleste av oss som noen levende spørsmålstegn.

Gjest Anonymous
Skrevet

Så svensker prater mens arabere gauker.

Interessant.....

Skrevet

Det avgjørende må vel være om foreldrene faktisk klarer å følge opp barna, og ikke språket i seg selv. Det går jo an å få noen til å hjelpe til med å oversette brev fra helsestasjonen, ha med tolk på foreldremøter osv. Om innvandrerforeldre skal fratas barna pga omsorgssvikt må jo være en helhetsvurdering like mye som når det gjelder en nordmann. Man fratas ikke omsorgen for et barn på bakgrunn av hvilket språk man snakker, like lite som det skjer pga en IQ-test alene.

Selvfølgelig!

Skrevet

Interessant.....

Hvor må vi vri og vrenge på alt? :roll:

Slik at trådens tema drukner?

Jeg tror at alle her inne forstår hva som var hensikten med denne tråden.

Bør det være et krav at fremmedspråklige som kommer hit bør lære seg norsk. Jeg mener JA. Hvis vi forstår det som blir sagt - så vil vi føle oss tryggere.

Bør de bli fratatt barna sine om de ikke lærer raskt nok? NEI - selvsagt ikke.

Tenk deg sjøl - å bli stående sammen med 5-6 fremmedspråklige. De begynner å snakke sammen på sitt språk - de begynner å le - ha det morsomt. De kaster noen blikk på deg. Hva ville du føle? Du skjønner ikke en dritt av hva de sier.

Ville ikke du føle det utilpass? Utrygg? At situasjonen er truende?

Hvordan vet du hva de snakker om? Snakker de om deg? Om et TVprogram? Om en landsmann - om en morsom episode på jobben?

Skal du bosette deg i Norge - så bør du lære deg norsk.

Skal du bosette deg i Brasil - så bør du lære deg portugisk!

Min mening! :wink:

Skrevet

Interessant.....

en gjest som er spydig..

interessant..

eller ikke :ler::hoho:

Skrevet

Helt enig med usikker og Plym.

som jeg skrev, å miste foreldreretten blir for drøyt, men å lære seg språket til landet man er bosatt i burde være et minstekrav. Det gjør ting lettere for samfunnet og barna.

Gjest Anonymous
Skrevet

Slik at trådens tema drukner?

Det sier litt om holdningen til andre folks språk når man hevder de gauker.

Tenk deg sjøl - å bli stående sammen med 5-6 fremmedspråklige.  De begynner å snakke sammen på sitt språk - de begynner å le - ha det morsomt.  De kaster noen blikk på deg.   Hva ville du føle?  Du skjønner ikke en dritt av hva de sier.

Ville ikke du føle det utilpass?  Utrygg?  At situasjonen er truende?

Hvordan vet du hva de snakker om?   Snakker de om deg?  Om et TVprogram?  Om en landsmann - om en morsom episode på jobben?

Med en slik begrunnelse, som jeg forøvrig synes er rimelig tåpelig, så kan vi jo begynne med alle dialektene og særordene som finnes i norsk språk. Jeg er norsk og skjønner ikke alle.

Og hva med samisk? Jeg skjønner ingenting av samisk - så om jeg står sammen med 4-5 samer så vil jeg føle at situasjonen er utrygg. Det samme gjelder forøvrig om jeg står sammen med 5 sunnmøringer.

Skal du bosette deg i Norge - så bør du lære deg norsk.

Skal du bosette deg i Brasil - så bør du lære deg  portugisk!

Så sender vi hjem alle de norske pensjonistene som bor i Spania. Det er nemlig ikke mange av dem som kan spansk...

Gjest Litjmæ
Skrevet

Unnskyld at jeg sier det Usikker, men hvis det er anonym du sikter til her så lurer jeg på hva h*n vrir og vender på. Det er et direkte sitat fra lammet. Jeg for min del er helt enig med anonym - det er interessant at man velger å ordlegge seg sånn. En svenske prater mens en araber gauker. Dette bidrar til fordommer og er med på å sverte en folkegruppe. Hvis ikke det er noen som får positive konnotasjoner til det å gauke da.

Tilbake til tema. Det er en fordel for foreldre å kunne språket, men det er ikke nødvendigvis en forutsetning. Som Plym skriver, så går det an å få hjelp med tolk og oversetting. Det er ikke alle som har like lett for å lære seg språk, men vi bør selvfølgelig stille midler til rådighet for å forenkle denne prosessen.

Skrevet

et logisk neste skritt vil være å ta barna fra dyslektikere og tvangssterilisere foreldrene deres. ungene vil jo aldri få adekvat leksehjelp, ende opp som analfabeter, aldri gjøre noen nytte i samfunnet og snylte på sossen til de går av med pensjon.

når jeg tenker etter, tror jeg det beste er å avlive dem.

Skrevet
Jeg for min del er helt enig med anonym - det er interessant at man velger å ordlegge seg sånn. En svenske prater mens en araber gauker. Dette bidrar til fordommer og er med på å sverte en folkegruppe. Hvis ikke det er noen som får positive konnotasjoner til det å gauke da.  

Om det så er arabisk eller keltisk eller kinesisk eller en fjern norsk dialekt vil jeg si at personen gauker ut om noe, ganske enkelt fordi jeg ikke forstår hva vedkommende sier.

Det jeg synes er interessant er at det til stadig er noen (og som regel, ikke alltid, de samme) som skal vri en diskusjon over til påstander om fordommer og eventuelt rasisme. Prøv å forholde deg til saken og ikke vri det over på noe annet for en gangs skyld.

Skrevet
et logisk neste skritt vil være å ta barna fra dyslektikere og tvangssterilisere foreldrene deres. ungene vil jo aldri få adekvat leksehjelp, ende opp som analfabeter, aldri gjøre noen nytte i samfunnet og snylte på sossen til de går av med pensjon.

når jeg tenker etter, tror jeg det beste er å avlive dem.

Saken er at lærere og andre fortsatt kan kommunisere med barna og hjelpe dem med lekser o.l.

Problemet i saken var at barna hadde store problemer på skolen fordi de ikke lærte seg språket. Man kan ikke forvente at et barn skal lære seg et språk på skolen når det ikke får noe hjelp hjemme fordi foreldrene ikke kan språket!

Gjest Litjmæ
Skrevet
Om det så er arabisk eller keltisk eller kinesisk eller en fjern norsk dialekt vil jeg si at personen gauker ut om noe, ganske enkelt fordi jeg ikke forstår hva vedkommende sier.

Da vil jeg påstå at det sier mer om deg enn om den med "andre dialekter". Du mener altså seriøst at så fort noen snakker og du ikke forstår så "gauker" de?

Det jeg synes er interessant er at det til stadig er noen (og som regel, ikke alltid, de samme) som skal vri en diskusjon over til påstander om fordommer og eventuelt rasisme. Prøv å forholde deg til saken og ikke vri det over på noe annet for en gangs skyld.

Det er i høyeste grad temaet når en tråd blir formulert på denne måten.

En avsporing ville være dersom jeg i stedet valgte å påpeke at å gauke etter ordboka betyr å selge hjemmebrent. Ordet du er ute etter er å kauke - som kanskje er mer brukt i dialekt. Ironisk ikke sant.

Skrevet

Ja det har du rett, og kauke betyr noe så alvorlig og farlig som å rope. Fysjom, du har rett.. Det sier noe om meg.. jeg er en forferdelig person. Men nå foreslår jeg at dersom du vil ta dette videre så tar vi det på PM slik at vi ikke ødelegger tråden med ting som rett og slett ikke har noe med saken å gjøre. Enig?

Gjest TomKrus
Skrevet

Leste noen av dere i det hele tatt artikkelen? Eller ønsker dere bare å kverulere?

Samtlige foreldre Tatum har rettet pekefingeren mot, har vært under etterforskning av barnevernet for å ha forsømt sine plikter som foreldre ved å unnlate å følge opp barna slik det forventes av voksne.

Mest av alt fordi de ikke klarer å kommunisere på vegne av barna med myndigheter, helsevesen og skole.

Tviler sterkt på at at svensker får problemer med å oppdra barna sine på grunn av språket.

Skrevet

Takk Tom! Endelig en som har forstått det. :wink:

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...