Gå til innhold

Er dette realistisk?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Klarer jeg å gå ned 10 kg på 10 uker ca? Er litt overvektig (26,2 i BMI)

Ønsker totalt å gå ned ca 15 kg. Hva er deres beste tips for å gå ned i vekt? 

Jente, 24. 

Anonymkode: 33b19...028

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Nei, det er ikke realistisk med den vekten, men på den tiden kan du gå ned ca 5 kilo, hvis du gjør alt riktig hele tiden. Glem tips, du går ned i vekt med et kaloriunderskudd over tid.

AnonymBruker
Skrevet

Jo mindre overvektig du er, jo tregere går det å gå ned 10 kg. Jeg er derfor enig med brukeren over, det er nok ikke så realistisk å gå ned 10 kg på 10 uker. Men å gå ned noen kg på 10 uker er absolutt realistisk, og å gå ned 10 kg på f.eks et halvt år er også realistisk. Gradvis vektnedgang er det sunneste og den metoden som oftest fører til varig vektnedgang. Dette er mye pga at varige livsstilsendringer er grunnen til slankingen. For å oppsummere: Varige livsstilsendringer med gradvis vektnedgang, er både det sunneste og gir det mest langvarige resultatet. ☺

Anonymkode: ff224...4be

AnonymBruker
Skrevet

Okei, takk for svar! 

Jeg bare skjønner ikke hvordan jeg kan gå opp i vekt så sinnsykt raskt, men så tar det så himla lang tid før jeg får tatt det av. Vi snakker 5 kilo opp på en måned. Hadde håpet at 1 kg i uken ville være realistisk for meg å gå ned. 

Må man forresten trene mye? Jeg skjønner at kosthold spiller den største rollen, men vil trening gjøre at det går "mye fortere"? Kondisjonstrening jeg tenker mest på ift vektnedgang, vil definitivt trene styrke senere for å stramme opp. 

Takker for alle svar :) 

AnonymBruker
Skrevet

Trening vil kunne gjøre at det går noe fortere, men kun dersom du ikke spiser ekstra pga økt fysisk aktivitet. Men kosthold er absolutt viktigst. Jeg anbefaler at du trener eller mosjonere for å få en frisk kropp, ikke for å gå ned i vekt.

Det er dessverre slik det er lettere å gå opp i vekt enn ned, og hvis man er glad i søtsaker, så er det et mareritt å holde vekten. Jeg deler din frustrasjon, selv om jeg heldigvis er normalvektig med en BMI på 22,5. Jeg er allikevel ingen sylfyde med den BMIen, og vet hvor fort en liten utskeielse ødelegger for hvor flink man har vært med kostholdet resten av uka. Derfor er det varig kostholdsendring som skal til. Ikke spis søtsaker i uka, tillát deg selv bare én dag i uka med søtsaker, og spis bare litt søtsaker den uka. Drikk f.eks bare én halvliter cola eller spis en liten sjokolade. 

Anonymkode: ff224...4be

AnonymBruker
Skrevet

Det anbefales vektnedgang på maks 0,5 kg i uken, så 10 kg på 10 uker er ikke realistisk og da må du ty til «usunne metoder» som igjen gjør sjansen større for å gå opp raskt i vekt og mer enn utgansvekten. Hvis du går ned mer enn 0,5 kg i uken vil det tære på muskelmassen og jo større muskelmasse du har, jo høyere forbrenning har du i hvile. 

Det er smart å trene ved siden av kostholdsendring, jeg ville gått for styrketrening og daglige gåturer. Men kostholdet er det som er viktigst for å gå ned i vekt.

Hilsen ernæringsstudent 😊

Anonymkode: 1355d...f46

AnonymBruker
Skrevet

Igjen - tusen takk for svar! :) 

Jeg skjønner at jeg må ligge i kaloriunderskudd over lengre tid, og holde meg unna søtsaker i tillegg til å være noe aktiv.

Prøver å sette opp en ukesmeny:

Frokost

Mellommåltid

Lunsj

Middag

Kveldsmat

Mandag

60 gram havregrøt med mandelmelk og ½ banan som topping

Grønnsaker

(eks gulrøtter, kålrot) og/eller 10 nøtter

To speltlomper med smøreost, papirka, agurk og salat

Valgfritt, men kun én porsjon

Knekkebrød, frukt eller grønnsak

Tirsdag

En brødskive med 1 egg

Grønnsaker

Bønner, linser og grønnsaker stekt i kokosolje

Onsdag

Knekkebrød x2 med lettsyltetøy

Grønnsaker

Torsdag

60 gram havregrøt med mandelmelk og ½ banan som topping

Grønnsaker

Knekkebrød x4 med lettsyltetøy + frukt/grønnsak

Fredag

En brødskive med 1 egg

Grønnsaker

Bønner, linser og grønnsaker stekt i kokosolje

Lørdag

Grønnsaker

Søndag

Grønnsaker

Yoghurt med én spiseskje multesyltetøy

Her aner jeg ikke hvor mye kalorier det er, men tror dere dette kan være et sunt utgangspunkt? Noen som har en dagsmeny/ukesmeny de ønsker å dele? :) Synes det er vanskelig å sette opp. Også er jeg usikker på hvor mange kalorier jeg må få i meg for å gå ned i vekt? Tidligere beregnet jeg vel at jeg måtte spise 1400 kcal ca for å gå ned i vekt med lavt aktivitetsnivå.

image.png

Skrevet

Det er ikke rart det er lett å gå fort opp i vekt. For oss som liker bedre å spise enn å løpe, er det lett å spise for mye, vanskeligere å la være å spise. 

Du går ned med kaloriunderskudd, punktum. Du trenger ikke trene, eller ligge unna søtsaker. Men skal du ned i vekt og samtidig holde deg frisk, må du tenke litt over hva du spiser, og å være i bevegelse hver dag, er bra for deg. Hvis du ikke kan gå ned mer enn en halv kilo per uke, kan du ikke gå raskere ned ved å trene mer.

Hvor mange kalorier du trenger for å holde vekta, kan du sjekke feks her: http://www.trening.no/kalkulatorer/bmr/ Trekk fra 500 kcal så går du ned en halvkilo i uka. Det trenger ikke være så vanskelig å sette opp en ukesmeny - de som lager slike planer for andre vil selvfølgelig at du skal ha det inntrykket så de har noe å selge deg. Velg mat du liker og porsjoner ut så du har et kaloriunderskudd. Å spise rar mat og prøve å følge andres planer, er det som gjør slanking så vanskelig for dem som sliter. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...