Gå til innhold

Lyve på seg jobbsøkeprosesser for å virke attraktiv for arbeidsgiver

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Til uka skal jeg i et andregangsintervju med case osv. Arbeidsgiver virker interessert, og jeg føler jeg mestrer både casen og andre ting rundt intervjuene meget godt.
Jeg ser for meg å få spørsmål om jeg er i andre søkeprosesser for øyeblikket, og har lyst til å gi inntrykk av at jeg er litt ettertraktet for å øke sjansene mine og få opp tempo. Strengt tatt er jeg ikke i noen andre prosesser, hovedsaklig fordi det akkurat nå ikke er så mange stillinger som frister.

Så tenker jeg: Hvor risikabelt er det å lyve på meg at jeg har søkt på andre konkrete stillinger som ligger ute, når jeg ikke har det?
Det finnes alltid en mulighet for at "noen kjenner noen", men den tenker jeg er rimelig liten.

Hva er det verste som kan skje hvis jeg feks sier at jeg har sendt søknad, og min potensielle arbeidsgiver finner ut at det ikke er registrert noen søknad hos det andre firmaet som jeg har løyet om? Skulle det skje så kan jeg vel skylde på praktiske feil?

Anonymkode: 963ea...a46

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Du gjør deg ikke mer attraktiv, det høres mer ut som om jobben ikke er så attraktiv for deg.

Anonymkode: 4382f...5cf

• Liker 9
AnonymBruker
Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Du gjør deg ikke mer attraktiv, det høres mer ut som om jobben ikke er så attraktiv for deg.

Anonymkode: 4382f...5cf

Ikke nødvendigvis, det kommer helt an på. I mitt yrke er jeg ettertraktet fordi min sammensetning av kompetanser er ganske uvanlig. Det har bare telt positivt for meg at det har kommet frem at jeg har søkt på andre jobber og vært på andre intervju, da har de tatt en avgjørelse fortere.

Anonymkode: 2203f...ce4

• Liker 1
Skrevet

si du vurderer å søke

• Liker 3
Skrevet

Kommer en slik løgn fram etter at du har blitt ansatt, for eksempel ved at du forsnakker deg en gang (noe veldig mange gjør), vil din anseelse i firmaet synke som en stein. Jeg hadde aldri turt å gjøre noe sånt, eller hatt moral til det, men det er åpenbart mulig at du ser annerledes på det. Hvis du ønsker å få vite hva som kommer til å skje, må du inn på religions- og spådomsforumet.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Syns ikke det høres ut som en god ide. Jeg søkte for øvrig på en stilling der jeg sa på intervjuet at jeg kun hadde søkt i denne bedriften fordi det var her jeg ville jobbe, det telte positivt og jeg fikk jobben.

Anonymkode: 5c0fc...5c7

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Til uka skal jeg i et andregangsintervju med case osv. Arbeidsgiver virker interessert, og jeg føler jeg mestrer både casen og andre ting rundt intervjuene meget godt.
Jeg ser for meg å få spørsmål om jeg er i andre søkeprosesser for øyeblikket, og har lyst til å gi inntrykk av at jeg er litt ettertraktet for å øke sjansene mine og få opp tempo. Strengt tatt er jeg ikke i noen andre prosesser, hovedsaklig fordi det akkurat nå ikke er så mange stillinger som frister.

Så tenker jeg: Hvor risikabelt er det å lyve på meg at jeg har søkt på andre konkrete stillinger som ligger ute, når jeg ikke har det?
Det finnes alltid en mulighet for at "noen kjenner noen", men den tenker jeg er rimelig liten.

Hva er det verste som kan skje hvis jeg feks sier at jeg har sendt søknad, og min potensielle arbeidsgiver finner ut at det ikke er registrert noen søknad hos det andre firmaet som jeg har løyet om? Skulle det skje så kan jeg vel skylde på praktiske feil?

Anonymkode: 963ea...a46

Du blir lett gjennomskuet. Når du er gjennomskuet vil du bli ansett som en uærlig person ingen vil ta i med ildtang. Så bare kjør i vei og ødelegg ditt eget navn og rykte. 

En annen sak er at du da kan bli satt tilside for en person med tilsvarende kvalifikasjoner fordi de anser deg som lite trygg og stabil arbeidskraft. 

Anonymkode: cf07e...366

Skrevet (endret)

Jeg kan legge til at jeg har vært i en situasjon som lignet litt, hvor jeg var i intervjuer med to firmaer samtidig. Da det kom til lønnsforhandlinger med firmaet jeg var desidert mest interessert i, ble jeg nødt til å kjøre hardt på for å få presset lønna opp (avslo tilbudet, og de ga meg det jeg krevde). Det hadde jeg nok ikke kunnet gjøre med overbevisning, om det andre firmaet var en bløff.

Så jeg mener at du risikerer mer enn du kan håpe på å vinne, ved å være uærlig.

Endret av T-Rex
  • Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

I noen bransjer er det en dødssynd å lyve om slikt. Vet om tilfeller der folk løy på seg jobbintervju og tilbud fra andre arbeidsgivere, og som ble tatt på dette. Hvordan ble de tatt? Vel, aktørene i bransjen kjenner hverandre, og snakker seg i mellom om søkere / kandidater. I dette tilfellet var det Finans, og en fyr løy om å ha vært inne til intervju ved en annen bank, og toppet det med å ha fått tilbud om jobb. Når de som intervjuet han forhørte seg med den andre banken, og fant ut at han slett ikke hadde vært der, så fikk han selvfølgelig blankt avslag. 

Videre sendte de ut mail til alle sine kontakter ved andre banker, og informerte om søkeren som hadde løyet på seg dette. Resultatet var at han praktisk talt er svartlistet fra å bli kalt inn til intervju ved de fleste bankene. 

Nå er kanskje ikke de fleste plasser like rigide og strenge på slikt, men for mang er det en seriøs ting - rett og slett fordi søkere misbruker den taktikken for å forhandle seg opp i lønn. 

Anonymkode: feefc...a86

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

NEINEINEI!!! IKKE GJØR DET!

Nå snakker jeg ikke om det å lyve på intervju (det skal man forsåvidt heller ikke gjøre), men om det å si at man er i andre prosesser! Har selv vært i samme situasjon som deg et par måneder tilbake: stort firma, annengansintervju og case (innenfor finans og økonomi). Helt standard at de spør om du er med i andre søknadsprosesser. Jeg var faktisk det, hadde intervju hos et annet selskap senere samme uken. Jeg tenkte som deg; nå skal jeg si at ja, jeg har faktisk et intervju til, og med det virke mye mer attraktiv. Senere fikk jeg beskjed om at jeg dessverre ikke fikk jobben, og jeg spurte selvsagt om tilbakemelding. Da sa de at de i utgangspunktet likte meg og min bakgrunn utrolig godt, men at de fikk inntrykk av at jeg ikke var like interessert i dem som mange av de andre søkerne. Et stort ønske om å få et tilbud hos akkurat dette selskapet spilte en veldig stor rolle for dem.

Dette tok jeg til meg da jeg senere samme uken hadde intervjuet hos det andre selskapet. Da jeg fikk det samme spørsmålet svarte jeg nei (og det stemte jo, for jeg fikk jo ikke den andre jobben), og brukte god tid på å presisere hvorfor jeg drømmer om å jobbe i akkurat DETTE selskapet. Her fikk jeg jobben. Jeg var megakvalifisert for begge jobbene, men fikk da avslag på den ene fordi de har et hav av flinke folk å velge mellom og liker da selvfølgelig best de menneskene som verdsetter dem som selskap høyest.

Anonymkode: fb8d2...937

AnonymBruker
Skrevet

Jeg ville ikke gjort det.Jeg ville heller presisert at jeg akkurat nå bare hadde søkt på jobb(er) som jeg virkelig ville ha, og dette er er en slik jobb.

Anonymkode: 92eab...1bc

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...