Gå til innhold

Åpnet tekstmelding fra fransk nummer- farlig?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

I formiddag fikk jeg en tekstmelding fra et ukjent fransk nummer. Den begynte med navnet mitt, så jeg åpnet den. Men den var skrevet på elendig norsk, og en person som visstnok unnskyldte seg for å ha delt en link med meg som jeg ikke skulle fått. Jeg forsto ingenting, og slettet meldingen. Kan jeg ha fått et virus eller lignende bare av å åpnet meldingen?

Anonymkode: 06296...9f9

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet
4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

I formiddag fikk jeg en tekstmelding fra et ukjent fransk nummer. Den begynte med navnet mitt, så jeg åpnet den. Men den var skrevet på elendig norsk, og en person som visstnok unnskyldte seg for å ha delt en link med meg som jeg ikke skulle fått. Jeg forsto ingenting, og slettet meldingen. Kan jeg ha fått et virus eller lignende bare av å åpnet meldingen?

Det kan du. 

Anonymkode: c84c8...a65

AnonymBruker
Skrevet
5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det kan du. 

Anonymkode: c84c8...a65

Hva gjør jeg nå, da??

AnonymBruker
Skrevet

Du kan vel kjøre virus program på mobilen din. hvis du går på instillinger så skal det nok være noe der du kan kjøre så den sjekker mobilen din. 

Anonymkode: f9715...689

• Liker 1
Skrevet

Nei du kan ikke få virus av og åpne en melding. Du kan ikke få virus av og åpne facebook profilen din eller email kontoen din.

Desuten så e meste parten av telefon systemer bygget på unix systemet, så det e venskelig og nermest umulig og få virus på det. det einaste som skjer e at viruset kan spre seg til andre enhteter som kjører feks Windows.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Det er helt umulig å få virus av å bare åpne en melding. Det samme gjelder Facebookmeldinger, eller eposter, og lignende. Blir litt som å skulle få datavirus av å åpne et brev du har fått i posten. Det er umulig.

Men du kan få virus av å trykke på linker eller laste ned ting de har sendt til deg. Et virus, en liten djevelsk datafil, må komme seg inn på programvaren din for at noe skal gå galt. For at det skal gå må du laste det ned, eller gå på shady nettsider som automatisk laster det ned for deg. En tekstmelding er ikke så avansert at det er mulig. Det er rett og slett bare tekst og bilder. 

Med andre ord, gjerne åpne en melding, gjerne les meldingen, men ALDRI klikk på linker eller last ned vedlegg med mindre det er fra noen du kjenner og det virker logisk at de skulle ha sendt deg noe sånt.

Anonymkode: 455f8...935

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...